ANNONS
Annons

Handdatorer

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolf Beam

Aktiv medlem
Jag tänker köpa en handdator för att skriva text mm (ej fotorelaterat). Idag slog mig dock tanken på vilka applikationer som kan användas i samband med digitalkameror.(jag har en Nikon Coolpix 4500)

Kan man göra följande:

Smidigt titta på bilder i fält?

Använda sitt compact flash-kort för att lagra filer i datorn?

I så fall. Vilka modeller är bra och finns det fler funktioner lämpliga för fotografer?

Senast ändrad:
Hej

jag hade en Compaq IPAQ med Cf-läsare... men det fungerade inget vidare i praktiken.. Windows CE var då ingen hit, det var en tidig IPAQ... så nja... numer sitter det ju bättre processorer, se ex Tungsten T3 med bred/stor skärm.. men det tyvärr inte CF-kort - möjligtvis med adapter...

visst kan du använda ditt cf-kort till mer än att lagra bilder på i din kamera förutsatt att handdatorn tar dylikt kort...

Mvh
Johan

Wolf Beam skrev:
Jag tänker köpa en handdator för att skriva text mm (ej fotorelaterat). Idag slog mig dock tanken på vilka applikationer som kan användas i samband med digitalkameror.(jag har en Nikon Coolpix 4500)

Kan man göra följande:

Smidigt titta på bilder i fält?

Använda sitt compact flash-kort för att lagra filer i datorn?

I så fall. Vilka modeller är bra och finns det fler funktioner lämpliga för fotografer?

De flesta handdatorer har ju väldigt begränsat minnesutrymme bortsett från CF-platser. Min Casiopeia har 32Mb som till hälften tas upp av program.
Färgskärmarna lämnar oxå mycket i övrigt att önska särskilt utomhus.
Det finns div program för bildvisning men jag har inte provat något mer än explorer.

Jag har en Ipaq 3630 med CF-vagga som jag kan köra min 1gb microdrive i. Acdsee har jag som filvisare och så långt är allt bra. Att sen bilderna är rätt stora och tar lång tid att ladda kan man också leva med.
Den största bristen som jag däremot inte kan leva med är att bildskärmen bara kan visa 256 färger eller nåt sånt. (Känns som fler än 256 men bilderna visas väldigt konstigt). Det gör att bilderna ser gryniga ut. Möjligtvis kan man använda dem för att kontollera skärpan men det är nog allt. Kanske har skärmarna blivit bättre, min dator är nåt år, men jag betvivlar det.

Jag har en Dell PocketPC, har testat att använda den för att kolla bilder men det går långsamt. Bildlagring är inte att tänka på eftersom det är väldigt begränsat med utrymme. Har lite dålig koll på batterdrifttid men jag gissar att kolla bilder suger i sig en del batterikraft. Känns som att handdatorn idag är bättre på att hantera textbaserad information (samt som i mitt fall dubblera som mp3-spelare, vilket den gör bra).

Wolf Beam skrev:
finns det fler funktioner lämpliga för fotografer?
Jag brukar låta min Palm räkna skärpedjup och sånt. Focus+ och f/calc är två applikationer varav jag tycker är Focus+ är trevligast. Vet dock inte vilka handdatoroperativsystem de finns för förutom Palm OS.

Jag använder "Foto timer" på Palm Pilot för att säga åt mig när jag skall agitera/byta bad när jag mörkrummar storformat i skålar (i totalmörker), mkt praktiskt och flexibelt program.

Livet är svårt...

Å ena sidan har Palm en uppsjö av program; t ex läste jag nånstans att man med ett freeware-program och en sladd kan använda sin Palm till fjärrutlösare. Intressant eftersom Nikons dito kostar 1500:-

Dessutom ligger Palm bra till prismässigt.

Å andra sidan tar inte Palm CF-kort, vilket är synd eftersom man då skulle kunna köpa ett fett kort och omväxlande använda till mp3 i datorn och till bilder i kameran...

Synd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar