Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hamtade min K10D idag

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertone

Aktiv medlem
B&H hade endast kameror med kitobjektiv (18-55), men vem kan vanta!
Har bara hunnit ta 5 bilder,men imorgon skall det skjutas! Har ingen tidigare erfarenhet av Dslr (har bytt upp mig fran Panasonic FZ20). Men den kanns solid och till och med mina stora hander far plats. Objektivet kanns dock inte lika stadigt byggt. B&H hade 3 kameror kvar nar jag var dar kl 16:30 USA-tid, den 21'e. Skall senare i veckan in och forsoka valja ett langre objektiv, blixt, monopod mm - batterigrepp har dom inte hemma. Vilken fantastisk butik. Man bestaller vid en disk och 2 min senare kommer en lada under disken, lastat med dina varor. Samma lada skickas vidare pa transportbandet till betalningsdisken. pris med uv-filter och 2GB SanDisk Ultra III: $1195.
Christian
 
Grattis till kameran! Nu är det nog somliga som är lite avis;)

B&H är inget dumt ställe att handla på om man har möjlighet, tyvärr är en del klassiska gluggar slutsålda men du hittar säkert nått bra!
 
Senast ändrad:
Coolt, första k10d:en på FS... :)

Har noterat att många Panasonic FZ-ägare (inkl. mig själv) sneglar på Pentax när de vill uppgradera till DSLR. Ganska naturligt kanske om man upptäckt bildstabilisering.
 
Nu är man lite avis måste jag säga, å billigt blir det ju också räknat i svenska pengar.
Skall bli intressant hur ditt utlåtande låter.
 
DR

Dust Removalen ar brutal! Vet inte hur andra marken fungerar, men denna vibrerar ordentligt! Aterstar att se om den fungerar. Blixten oppnas med en knapp - hade last nogonstans att den skulle oppnas "manuellt". Nogon som vet varfor mitt SD Extreme III inte gar att oppna pa min nya laptop? Objektivet "kluckar" nar man vrider och vander pa kameran. Dar ar ett litet glapp i fokusringen och den delen av objektivet som ror sig ut och in.
svejs
 
Re: DR

Bertone skrev:
Dust Removalen ar brutal! Vet inte hur andra marken fungerar, men denna vibrerar ordentligt! Aterstar att se om den fungerar. Blixten oppnas med en knapp - hade last nogonstans att den skulle oppnas "manuellt". Nogon som vet varfor mitt SD Extreme III inte gar att oppna pa min nya laptop? Objektivet "kluckar" nar man vrider och vander pa kameran. Dar ar ett litet glapp i fokusringen och den delen av objektivet som ror sig ut och in.
svejs

Tror att en del drivrutiner på PC inte klarar av större SD kort. Vet inte om det kan funka bättre med USB direkt från datorn.
 
bild

Har inte gjort nagot med bilden, bara forminskat till 1,5Mp av imageshack - originalfilen ar pa 2,1Mp. Kameran ar installd pa antiskak, 18mm, F5,6 1/8 sek, iso 400, jpeg 10Mp, sRGB. Allting pa auto. Vet inte om detta ger nagot...
 
Senast ändrad:
Skulle gärna se när du använde lite högre ISO tal och när det mörkare =)
Funderar starkt på en K10D också men vill se hur bilderna blir först. Någon som kan länka till en sida med bilder från en K10D ?
 
wsaar skrev:
Är också intresserad av fler hög-ISO bilder från vanliga användare med produktionsexemplar.

En inte-så-smickrande ISO800 bild från DPreview:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=20996044

Visst är det lite banding i den bilden. Det har jag iof sett från det flesta kameramodeller på höga iso i vissa bilder. Det finns nog tillräckligt många högisobilder ute nu för att man nog kan säga att detta inte är ett vanligt fenomen på K10D heller men det är ju lite synd att det tydligen kan uppkomma, eller så kan det ju eventuellet vara nått fel på just den här kameran.

Som ISO 800 bild säger den mig inte så mycket då man inte vet vare sig exponering eller hur stor del av bilden man ser.

Man kan också notera att den som publicerat bilden har tagit bort det mesta av exifinfon, bl.a. den som säger vilken kamera den är tagen med och att alla hans tidigare pentaxinlägg handlar om olika fel och brister...
 
Senast ändrad:
Ny bild

Jag har val tagit ca 100 bilder och ingen av dom gar over iso400 - trots att en hel del ar tagit i daligt ljus. Kanns lite fel om man skall tvinga kameran till det. I vilka situationer far ni mer an iso400? Bilder tagna inomhus i daligt ljus och morkbruna vaggar blir inte mer an 400. Har ar en bild tagen i mycket daligt ljus - iso400, 40mm f4,5, 7/10 sek, SR
http://img228.imageshack.us/img228/9500/imgp0226cb5.jpg .Och nej, jag hade inte Canon innan, men ryggan var ju gratis.....
C
 
Om du tar bilder inomhus med rörliga objekt så att du inte kan förlita dig på SR så behövs både 800 och gärna 1600 ISO. Bländare 1.4 och ISO 800 komer man långt med, men då måste Autofokusen vara snäppet vassare än på DS, för man har inte mycket att spela på. Att kunna gå upp till bländare 2.8 gör skillnad, men det ger också ISO 3200 !!! Men kanske kan man låta SR kompensera de två stegen så man håller sig på 800, men inte alltid.
Prova at ställa in Sportprogrammet, eller stänga av SR nästa gång, och fota något som rör sig snabbt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.