Annons

Halvformat

Produkter
(logga in för att koppla)

rickardh

Ny medlem
Jag lånade en kompis Canon Dial (med den där fjäderuppdragningen som alltid tycks gå sönder efter ett tag) under några veckor och blev förälskad i den. Den är en så kallad halvformatskamera dvs att den tar dubbla bilder per ruta på en vanlig 35mm film. Nu är Canon Dial så vansinnigt svåra att få tag på så jag skulle behöva lite tips på andra halvformatare som man kan hitta begagnat. Någon?

Söders Fotoservice på Söder i Stockholm brukar ha Canon Dial i lager (men de kostar).

Själv är jag lycklig ägare till en Dial i amerikansk version i absolut nyskick. :)

Ja, de kostar. Den som finns där nu går loss på 6500 kronor. Och det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig.

Jag har en Yashica Samurai. Den ser ut som en videokamera, är högljudd så att den kan skrämma i väg vilket motiv som helst och är genuint 80-tals plastig, men den är ganska charmig ändå. Dessutom var den inte speciellt dyr, under 500 kronor.

/Lisa

Jag har en Olympus Pen-EE halvformatare i fint skick som du kan få köpa för en femhundring. Kan meila över bilder på den om du vill.
Tänk bara på att du försöker ha en så jämn exponering som möjligt om du lämnar in bilderna till labb. Eftersom du får två bilder på varje 10x15 bild kan labbet ha svårt att välja vilken de ska gå på. Men för bildserier under samma ljusförhållanden är den cool. Skarp liten glugg: Zuiko 30/2,8 ! Går lätt ner i fickan.

Mitt tips är att leta upp en Olympus Pen f eller ft. Den har utbytbara objektiv som samtliga (som jag haft i alla fall) är riktigt skarpa. Hade ett 42/1,2 (motsvarar ca 60 mm i 135 format) som nog var ett av de bästa objektiv jag fotat med. Kameran säljs oftast med "normalen" 38/1,8. Ofta är den inbyggda ljusmätaren trasig och dessa verkar svårlagade. Vad värre är: om slutaren slutat att sluta så är det slut! Dom är inte reparerbara längre. Dock en kanonkamera som jag plåtat mycket med. Ångrar (som alltid...)att jag sålde den med alla objektiv.

Det finns många olika halvformatare, Praktica gjorde en liten, minolta, yashica,canon dial, demi, olympus pen, olympus EE . Svenska polisen hade en som hette Richoh som traffipaxkamera förr med fjärdermotor som det finns rätt många av på beg.marknaden.Canon gjorde en om jag inte missminner mig som hette Canon Prima som var omställbar till halvformat under senare delen av 80 - talet. Agfa gjorde flera modeller under sextiotalet. Leta på loppisar och så vidare...

mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar