Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Halvdisiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

johaneriksson

Aktiv medlem
Hejsan!

Har varit i Nya Zeeland med en 20D och tagit lite bilder. Bla. på denna vulkan, men vad är det som har blivit fel. Hela bilden ser ut att aha drabbats av ett tunt dis. Detta framträder på samtliga bilder som tagits där himmel på något sätt är med.
Detta är något jag inte varit med om vid 135mm-fotografering utan endast med 20D.
Är det någon som kan förklara vad det är. Har jag gjort fel, är det kameran som inte klarar av exponeringen ordenkligt och kan man på något sett ta bort "diset" i PS.

Tacksam för svar!

Bilagor

• bild-039.jpg
    bild-039.jpg
    21.6 KB · Visningar: 614
Förgrunden tycker jag är okej men bakgrunden gjorde jag en lagerkopia på och valde blandningsläge "multiply" för att göra den mörkare.

Bilagor

• berg.jpg
    berg.jpg
    44.9 KB · Visningar: 592
johaneriksson skrev:
Hejsan!

Har varit i Nya Zeeland med en 20D och tagit lite bilder. Bla. på denna vulkan, men vad är det som har blivit fel. Hela bilden ser ut att aha drabbats av ett tunt dis. Detta framträder på samtliga bilder som tagits där himmel på något sätt är med.
Detta är något jag inte varit med om vid 135mm-fotografering utan endast med 20D.
Är det någon som kan förklara vad det är. Har jag gjort fel, är det kameran som inte klarar av exponeringen ordenkligt och kan man på något sett ta bort "diset" i PS.

Tacksam för svar!

Det ser normalt ut tycker jag, berg långt borta, dis i luften. Allt som är nära kameran är ju ok.

Tycker också att diset ger ett djup i bilden.

Delade upp bilden i ett lager per del (gräs, skog, berg, himmel).
Justerat nivåer, mättnad, nyans, etc per lager.

Bilagor

• bild-039_mod1.jpg
    bild-039_mod1.jpg
    44.3 KB · Visningar: 473
Det är ju den här typen av bilder man skylightfiltret till eller hur? Tar man bort för mycket dis försvinner också en del av djupet i bilden.

Att använda ett polfilter blir för mycket skulle jag tro, dessutom kan himlen bli ojämn i kombination med vidvinkel.

AnnaKarin skrev:
Eller snarare ett UV-filter kanske?

Ger nog för svag effekt i det här fallet.
Ett UV 0 är praktiskt taget färglöst och gör inte mycket nytta när det är så här kraftigt dis i fjärran enligt min erfarenhet. Men jag plåtar mest dia och vet att olika filmer reagerar olika på diset och tillsamans med olika UV och skylightfilter. Nu är ju bilden i fråga tagen med en digitalkamera och hur en sådan reagerar vet jag egentligen inte. Förmodligen skiljer sig olika kameror åt beroende på sensortyp och signalbehandling och till slut blir det fotografens erfarenhet som kommer in. I det här fallet blir det ju kanske efterarbete i PS och det kräver ju också ett visst handlag för att det ska bli bra och uppfattas naturligt. Kan man fixa saken vid fotograferingstillfället så är det bättre tycker jag.

Smaken är ju olika, men jag skulle inte valt ett skylight pga att det är varmtonat. UV-filter finns ju i olika styrkor så jag hade gjort en liten investering i ett lite kraftigare UV-filter än UV 0.

Diset är förmodligen luftföroreningar. Vid nordliga vindar försvinner detta dis oftast i Sverige och då behövs inga filter eller justeringar i dator. Den bild som redigerats här och där diset försvunnit är nog den mest naturliga bilden, så som det blir vid klart väder om inga föroreningar finns.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar