ANNONS
Annons

Halos

Produkter
(logga in för att koppla)

Britt-Inger

Aktiv medlem
Nu är jag väl inne i fel forum med min fråga, men jag visste inte vart den hör hemma.

Hur blir man av med halos ?
Jag har precis fått hem min nya Canon Powershot S5IS kamera och det vill gärna bli halos runt trädtoppar och liknande.
Någon som har ett förslag eller vet vad man kan göra ? Är det photoshop som gäller, går det överhuvudtaget att få bort ?

Det är komprimeringsartefakter som uppstår vid för hård jpg-komprimering. Den bild du länkade till är helt förstörd av komprimeringen. Troligen är kameran ställd på att spara i sämsta möjliga kvalitet.
Kan du ställa in kameran på att spara i bättre/maximal kvalitet så har du med stor sannolikhet löst problemet.

Jag ska läsa vidare på din sida imorgon, den kommer nog att vara till hjälp.

Är det storleken på bilden som jag ska ändra menar ni ? Jag har den på den största nu. Och på superfin.
Det är det enda jag kan hitta för att spara.

Britt-Inger skrev:

Är det storleken på bilden som jag ska ändra menar ni ? Jag har den på den största nu. Och på superfin.
Det är det enda jag kan hitta för att spara.

Bilden du har som exempel är 0,48 megapixel stor. I så fall har något gått snett i nedskalningen från originalstorleken, eftersom jag antar att din kamera ger bilder som är större än en halv megapixel.

Jag har ändrat storleken på kameran till M2 2048 x 1536, får se om det är där som är felet ligger.
Det kan ju vara som du säger att det är när jag förminskar bilder som det blir så.
Sen har det nog med att göra som pellepiano nämnde i tråden tidigare.
Jag får testa mig fram.

Uppstår det halos enbart på kompakter eller förekommer fenomenet över lag hos alla kameror ?

Det har väl egentligen med inställningen att göra ?

Jag har sett i tidningar (på internet) att det förekommer en del halos på foton. Så det är nog ett problem.

En del saker kan bero på objektiven oxå. Tex vid starka kontraster, som vita fönsterkarma mot mörk husbakgrund kan ge lila "halo" effekter ( kromatisk abberation ). Mycket beroende på objektivens kvalite.

Jag ställde en fråga här på forumet nyligen om halos var samma sak som CA.
Och då fick jag svaret av Chris Ceder att så inte var fallet, utan:

Citat:
nej

halo är en egentligen ljusring runt solen eller månen. i fotografering kan du få en halo runt ett föremål när skillnaden i belysningen av föremålet och av bakgrunden är stor, t ex en människa fotograferad i starkt motljus. halo kan också vara en, i regel oönskad, sidoeffekt vid skärpning. du skärper en bild och ser att det blir en ljus (eller mörk) kant längs föremål. Ofta syns den inte men t ex en vit kant längs ett hustak mot en blå himmel kan vara väldigt synlig och ful.

kromatisk aberration uppstår p g a objektiv har olika brytningsindex för olika våglängder av ljus. Det resulterar i färgade kanter mellan två områden med hög kontrast. kanterna är ofta lila eller gröna, därav det engelska namnet 'purple fringing'

Britt-Inger skrev:
Uppstår det halos enbart på kompakter eller förekommer fenomenet över lag hos alla kameror ?

Det har väl egentligen med inställningen att göra ?

Jag har sett i tidningar (på internet) att det förekommer en del halos på foton. Så det är nog ett problem.

Nej. Vare sig kompakter eller systemkameror förstör bilderna så här om man spar i bästa kvalitet. Det är något i efterbehandlingen som gör att bilderna förstörs helt.

Jag är t.o.m. lite konfunderad över hur dessa "halos" skapas. Har själv försökt återskapa dem och jag får veva runt en bild 10-20 gånger i jpg-konverteraren innan resultatet liknar mycket det man ser på nätet.
Antingen är något helt fel i arbetsflödet eller så har man programvaror som inte är bra.

Det råd jag kan ge är: Låt kameran stå på maximal kvalitet i alla avseenden.
I Photoshop eller Photoshop elements, välj bildstorlek till säg 800 punkters bredd om du ska spara för webben.
Lägg på oskarp mask: Mängd 100%, radie 0,5 pixlar, tröskel 0.
Spara för webben i arkivmenyn. Välj jpg och kvalitet 70-80, då ska bilderna vara helt ok och inte större än att de går att ladda upp på fotosidan.

Britt : Just därför gjorde jag ett citations tecken runt ordet "halos" och skrev kromatisk abberation inom parentes som ett förtydligande.

Hej Britt-Inger!

Jag tror att jag vet vad du far efter. Den typ av "halo" som du frågar om förekommer även vid fotografering med systemkamera. Jag kan uppleva att jag vid foto av ett motiv som ligger lite i skugga och där jag fotograferar mot ljuset, kan det bli en liten och ibland även mycket synbar vit gloria där motljuset är som starkast. Är det det du menar? Fenomenet finns där redan före skärpning och komprimering, men kan bli ännu mer markerat när detta sedan görs. Det rör sig inte om CA.
Det jag upplevt är att det handlar om ett starkt motljus och uppstår om fotograferingsvinkeln varit allt för direkt mot själva solljuset oavsett om jag använt dyra objektiv eller fotograferar i "raw". Jag kan tänka mig att ett bra motljusskydd kan vara till viss hjälp, men främst att man får omkomponera bilden för att undvika det hårdaste ljuset.
Hälsningar
Nonno

Britt-Inger skrev:
Nonno, det är precis det jag menar. Jag har beställt ett motljusskydd, det levereras i nästa vecka.

Hej igen! :)
Det kommer inte att räcka med ett motljusskydd enbart, utan det är nog mest att försöka ta bilden ur en annan vinkel mot ljuset som gäller i första hand. Men att ha ett motljusskydd är mycket bra även av andra skäl. Det finns artiklar här på Fs om nyttan av att använda motljusskydd. Läs dem gärna.
Hälsningar
Nonno

Jag har upplösning 180 (x-y) på min kamera såg jag i PS EXIF. Är det den upplösningen som ska ställas högre ? Eller vad är det för något ?

Britt-Inger skrev:
Jag har upplösning 180 (x-y) på min kamera såg jag i PS EXIF. Är det den upplösningen som ska ställas högre ? Eller vad är det för något ?
Det är bara ett riktvärde för hur stor bilden skall bli när du skriver ut den, inget du egentligen behöver bry dig om.

Det du skall ändra är hårdheten i jpegkomprimeringen, det visas med en symbol med varierande taggighet på min Canonkompakt.

/Daniel

Du skriver: "Det du skall ändra är hårdheten i jpegkomprimeringen, det visas med en symbol med varierande taggighet på min Canonkompakt"

Men det finns inte på min kamera. Har pratat med Canons support nyss och han kunde inte hjälpa mig nämnvärt. Han sa att jag skulle ställa in kameran på bildstorlek L och superfin och se om det blev bättre.
Jag skulle återkomma till honom, sa han.
Annars trodde han att det var fel på kameran och att jag skulle laga den alt. få en ny.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar