Annons

"Halo" runt fokuspunkt på Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Alfisto

Aktiv medlem
Tjenis.

Petig som man är upptäckte jag att det är en ganska tydlig "halo" runt den nedersta fokuspunkten när den är aktiverad. "Halon" runt de övriga fokuspunkterna syns också men inte närmelsevis lika mycket.

Har sett andra som gjort samma observation på 5D och tydligen är den reflektioner från spegeln.

Är bara nyfiken om andra 350D-ägare har observerat detta. Det syns knappt i dagsljus men tydligt när det blir mörkare.

Går det möjligtvis att fixa? Det är bara ett rent kosmetiskt "fel", men nu när man har observerat det så kan man inte låta bli att stirra sig blind på det. :)
 
Även jag har sett det och det hänger förmodligen ihop med konstruktionen och är nog rätt svårt att göra något åt... Skulle väl vara om Canon stoppade in möjlighet att justera nivå på lasern för olika ljusförhållanden :)
 
En liten fundring (har ingen aning om hur det hela egentligen är uppbyggt); kan det vara något på fokusskivan kanske? Har nämligen en gnagande känsla av att det inte var så här när kameran var sprillans. Tror jag skall snacka med Canon om inget annat av ren nyfikenhet.
 
Min 350D är inte ens en vecka och den har då "halon" runt nedersta fokuspunkten.. så det är nog inget på fokusskivan. :)
 
OK. Då skall jag bara ge mig själv en rejäl örfil så att jag vaknar upp ur petitessträsket och börjar koncentrera mig på att fota istället. ;-)

Suck, är så lätt att snöa in på "skitfel" när något är nytt. Precis som med en ny bil. Första repan på lacken och man gråter nästan. Fem år senare skiter man högaktningsfullt i repor.
Man är glad bara den passerar besiktningen. :)
 
Jimpawa skrev:
är inte ås insatt så jag undrar vad "halo" är?

Om du tittar noga på den nedersta fokuspunkten när den är aktiv (syns i princip bara om du trycker på knappen för val av fokuspunkt) så ser du att ljuset från punkten sprider sig så att inte bara pricken är upplyst utan ett ganska stort område runt omkring även lyses upp. Ungefär som vid fullmåne en disig kväll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.