Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hallandsnyheter, är detta verkligen lagligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

LIMIT

Aktiv medlem
I dagens tidning blir du uppmuntrad att KOPIERA våra bilder gratis.

"*TIPS: Enkelt att kopiera bilder*
Du ser en snygg bild på Internet. Du känner att du vill lägga in den i brevet till mormor. Hur gör du?
Ja, du kan spara bilden på hårddisken och sedan montera in den i ditt brev. men det finns ett enklare sätt. klicka med höger musknapp på bilden och välj "kopiera". Gå sedan in i det program där du skriver ditt brev, tex i Word. Här väljer du "redigera", "klistra in". Nu ligger bilden på plats, och du kan skriva ditt brev och sedan skriva ut det.(TT Spektra)"

Är detta verkligen inom ramen för "Eget Bruk"?!

//Kim

LIMIT skrev:
Så du får kopiera bilder, skriva ut och sedan visa de för vem du vill?!
Ja det får du. I och med att du publicerat bilden på internet så är den offentliggjord vilket tillåter privatpersoner att i viss mån kopiera den för privat bruk.

Att ge den ( det här fallet) utskrivna bilden till någon i familjen eller till en vän brukar i allmänhet räknas som privat bruk. Kopieringen får dock inte ha något som helst kommersiellt syfte.

Jag skulle bli glad om ngn tyckte min bild var fin nog att skickas till mormor.
Sen får man inte vara så naiv att man tror att en bild som man publicerar på nätet förblir på nätet(såvida man inte lösenordsskyddar och krypterar bilden enl. konstens alla regler).
Men om min bild skulle användas kommersiellt vill jag naturligtvis ha betalt(beroende på idkare).

Snart vill väll nån förbjuda dagis-barn att klippa och klistra också.

Det är väll inte helt ovanligt att man klipper ock klistrar in bilder för att till exempel göra jul eller påsk-kort.

Jag kopierade två sidor ur en Haynes reparationshandbok för jag ville inte kladda ner den när jag grejar med bilen, pappa såg också sidorna, menar du att det skulle va rimligt att detta skulle vara ett fall för polisen?

D

Senast ändrad:
Däremot kunde man tänka sig att HP (antar att det är Hallandsposten du refererar till) kunde komplettera tipset med lite upphovsrättsliga regler. Det är alltid bra att få upp medvetenheten hos folk. För det råder ju en viss anarki på nätet.

Precis, tycker så med. Hallandsnyheter heter tidningen i Varberg! =)

Tack för svaren men jag anser fortfarande att de gör fel eftersom de inte nämner något om Copyright eller liknande.

//K

LIMIT skrev:
Tack för svaren men jag anser fortfarande att de gör fel eftersom de inte nämner något om Copyright eller liknande.
Du missar något viktigt. Vår svenska upphovsrätt är den lag som klart och tydligt stipular att man får göra precis som de säger. Att hänvisa till den i det här fallet vore som att hänvisa till vägtrafikkunggörelsen varje gång man berättar att man får köra moped klass II på cykelväg (om det inte står "Ej moped"). Det blir liksom ohållbart i längden att alltid hänvisa till lagtext för allt man skriver som är tillåtet.
Någon "copyright" finns förresten inte i Sverige, vi har upphovsrätt. I praktiken är det nästan samma sak men copyright är av tradition mer inriktad på att begränsa vem som får framställa kopior, upphovsrätten täcker det och upphovsmannens övriga ideella intressen.

Däremot skadar det inte att sammanfatta vad man får och inte får göra i någon faktaruta brevid, du är helt säkert inte den enda som gått omkring och trott att upphovsrätten handlar om att förbjuda folk från att framställa kopior trots att den även handlar om att ge konsumenten rättigheter. Men att det skulle vara fel att inte göra det känns lite knasigt, det är knappast dagspressens uppgift att skola medborgarna i juridik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar