ANNONS
Annons

Haft i för lite framkallare

Produkter
(logga in för att koppla)

mb90

Avslutat medlemskap
Hejsan.

Har just klippt ner negativen från filmen jag framkallade idag och tyvärr upptäckt att jag verkar ha haft i för lite framkallare då ca 1/3 av filmen är ljusare än övriga delen. Konstigt nog är jag nöjd ändå och det beror förmodligen på att verkar ha sluppit torkfläkar och damm (i den mån det kan undvikas) denna gång.

Hursomhelst undrar jag om det finns något sätt att reparera detta misstag förutom att efterbelysa i mörkrummet eller redigera bilden digitalt?

Nej, det är kört. Digitalt kan du kanske rädda bilderna. Men jag tror att det bli svårt analogt.

Teoretiskt skulle du kunna intensifiera den tunna delen av negativen med selentonare, men jag tror att det är i det närmaste omöjligt att i praktiken lyckas få det bra.

Misstänkte det. Nåväl det var inga livsviktiga bilder på rullen som tur är. Dessutom är ju åtminstone 2/3 av negativet är ju användsbart och den sista tredjedelen går ju att ha med även om den är lite för ljus (synd bara att det är nederdelen av negativet som är för ljust och inte överdelen)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar