Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hackad 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

Bulla

Aktiv medlem
Nu har jag gjort det... Jag bytte firmware till den hackade och kameran fungerar perfekt. Nu har jag FEC när jag trycker på SET-knappen.

Om du tänker prova kom ihåg att byta menyspråk till engelska först.

/Olle

Såg att du (Olle) har en riktig blixt bland dina tillbehör.
Spelar den där funktionen någon roll om man (som jag) bara har den inbyggda blixten att tillgå? Jag tycker den är hopplöst kass och använder den bara i krissituationer när MÅSTE ha en bild trots beckmörker eller liknande...

edovan skrev:
Såg att du (Olle) har en riktig blixt bland dina tillbehör.
Spelar den där funktionen någon roll om man (som jag) bara har den inbyggda blixten att tillgå? Jag tycker den är hopplöst kass och använder den bara i krissituationer när MÅSTE ha en bild trots beckmörker eller liknande...

Det var liksom lite av min undran..?

FEC funkar både med den inbyggda och extern blixt. 300d fick mycket kritik när den kom just för att den saknade FEC samt att blixtbilder ofta underexponeras.

Nej... Förhoppningsvis kommer det senare. De knäcker funktion för funktion. Tidigare fungerade inte FEC heller.

Saxat från hemsidan: [There is a plan to implement ability to select the AF and metering mode. Then I am planing to make workable some functions from C.Fn menu, like, second curtain sunchronization, etc. and ability to save custom settings as presets in basic zone. That will let the user to store his favorite combinations of ISO, White Balance as a preset assigned to some of the pictures from basic zone.]

Har du prövat flasha tillbaka till t.ex firmware 1.1.1? Har funderat mycket på att flasha, men vill gärna ha möjligheten att gå tillbaka till orginal (inte minst om jag skall lämna in kameran för service, t.ex!).

Vad händer om man inte betyder menyspråk till engelska?

Jag flashade med svenska menyer och då blev det lite knas (tror jag!). För att byta språk till engelska blev jag tvungen att flasha tillbaka till orginal 1.1.1. Bytte språk till engelska och la in den hackade tillbaka. Inga problem.

Jag är inte riktigt säker på det här med engelska menyer. Detta läste jag mig till någonstans men det kan också vara så att det inte går att byta språk efter man lagt in de hackade firmwaren.

Jag tycker det känns tryggare att använda engelska menyer för det är det språket hackarna använder.

Jo, att köra engelska makes sense. Tvivlar på att den gode ryssen översatt alla nya funktioner till X antal språk. Så att flasha tillbaka till 1.1.1 är uppenbarligen inget problem och det är ju prima.

Har det alls uppstått några problem med hacken?

Nej jag har inte märkt något. Tidigare hack hade problem med att red-eye ikonen blinkade i displayen men det är borta i senaste versionen.

Enda minuset som jag ser är alla funktioner som finns i menyn men inte funkar =( Hoppas att de funkar i kommande versioner.

Om man flashar tillbaka måste man komma ihåg att ställa alla värden i orginalläge.

Detta hack verkar mycket intressant men tyvärr kan jag inte ladda ner den från den ryska siten om jag väljer den engelska versionen. På ryska går den dock att ladda ner, tror jag, och den heter då E3kr111M.rar

Är detta den rätta filen, heter den engelska likadant eller riskerar jag att få en rysk meny om jag flashar min kamera med denna?

//Annika

läste detta på dpreview, kanske kan vara värt att tänka på.

But my main point of this thread is to warn people who download the DR hack, if you do that, you will void your warranty. Yes, I know, you can restore it to the old firmware, BUT you can't restore it if you DR dies and only says Error 99 ...you have to restore it to the original firmware BEFORE your camera goes kaput. I was just about to try the hack and luckily I didn't. Because if I did, I would have to send the camera back with the hack installed...and that may have ruined my chances at getting it repaired for free.

hela texten: här

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto