Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hack på DV-film :(

Produkter
(logga in för att koppla)

dzidziuss

Aktiv medlem
Som sagt så blir det ett irriterande hack då och då i filmklippen efter att jag kopierat in de till datorn via en USB-sladd som medföljde. Jag har sladden inkopplad i en USB 2.0 utgång så att ni vet.. På kameran så finns det en utgång som det står DV bredvid. Jag antar att det är den man egentligen använder när man drar över filmen till datorn?

Någon som kan hjälpa mig?

PS. Kameran är en Panasonic NV-GS180, suvären kamera enligt mig :) DS.
 
Använder du DV utgången i din kameran så får du använda firewire ingången i din dator.


För att redigera dina filmer använder du valfritt program för detta...
 
Problemet kan vara att datorn/hårdisken är för långsam och att den tappar bilder vid överföringen från kameran ( hände med min gamla dator ibland 2.0 Ghz celron ) den nya har snabbare Raptor diskar och dubbla xeon Processor sedan dess har jag inte haft några problem, använder Adobe Premiere Elements 2.0
 
Har tidigare alltid tankat via Firewire. Har dock haft samma problem som du med GS180 och USB2. USB har inte en jämn överföringshastighet, som Firiwire. När jag testade med Firewire funkade allt som vanligt.

(iof så var USB2-överföringen på PC och Firewire på MAC, men det borde inte göra någon skillnad).

Testa överföring via Firewire, det är värt och skaffa ett kort (200:) om din dator saknar detta. De flesta program tar också hellre Firewire..

/jens...
 
lelle skrev:
Problemet kan vara att datorn/hårdisken är för långsam och att den tappar bilder vid överföringen från kameran ( hände med min gamla dator ibland 2.0 Ghz celron ) den nya har snabbare Raptor diskar och dubbla xeon Processor sedan dess har jag inte haft några problem, använder Adobe Premiere Elements 2.0
DV kräver endast 3.5MB/s. Det behövs långt ifrån en monsterdator för det och knappast någora Raptors eller RAIDS för vanlig capture (även om det såklart är trevligt för redigeringen!) Jag körde DV-redigering på en Pentium 3 på 450MHz utan minsta problem för en massa år sen. Din gamla dator måste ha haft något annat problem, t ex ett buggigt firewire-chip från tillverkaren VIA eller en hård/mjukvarukonflikt.

Bertil, skippa USB. Det är inget bra sätt att föra över filmen från kameran. Om du inte har ett firewire-kort till din dator så bör du absolut investera i ett. Finns både för stationära och bärbara datorer, från ca 200:- (spelar ingen roll vilket du köper, de är i stort sätt identiska). Kan nästan lova att problemen kommer att försvinna då :)
 
Tack för än en gång för alla shyssta svar!

Jag har en inbyggd FireWire port i moderkortet. Jag har också en FireWire port som låg löst i moderkortsförpackningen som jag kopplade in i moderkortet nyss (för säkerhetsskull :) )

Jag tvekar på att min dator skulle vara för seg.

AMD Athlon 3700+ klockad till 2.8Ghz
2GB PC4000 RAM-minne
Grafikkort (spelar det någon roll?) ATI X850XT PE
ASUS A8V-E Deluxe moderkort

Nu har jag en sista fråga. Om man har FireWire, måste det finnas en enhet som heter 1394 i Nätverksanslutningar? För det jag har jag inte, och jag har sett en sån förut.
 
dzidziuss skrev:
Nu har jag en sista fråga. Om man har FireWire, måste det finnas en enhet som heter 1394 i Nätverksanslutningar? För det jag har jag inte, och jag har sett en sån förut. [/B]
Nej, det ska inte behövas, men kolla för säkehetsskull i systemhanteraren att du inte har något kryss framför 1394-enheten och kanske i BIOS-inställningarna så att moderkortets firewire-chip inte är inaktiverat. Datorn kommer dessutom automagiskt känna av om du stoppar in en DV-enhet kopplad via Firewire och en lite videokamera-symbol dyker upp i nedre högra hörnet.

Din dator är mer än väl snabb nog för den här typen av videohantering.
 
Nu har jag sladden men när jag provar med WinDV eller programvaran som medföljde så står det att det inte finns någon enhet ansluten.
Jag har kopplat in ena änden av sladden i utgången på kameran där det står "DV" och in i FireWire porten i datorn.
Vad är problemet? (Windows känner inte av när jag kopplar in kameran dessutom.)
 
Det var Onboard 1394 Controller som var inaktiverad i BIOS.. Nu funkar det att Captura film från kameran till datorn med MYCKET mindre hack men det hackar ändå lite grann då och, det är irriterande för när jag tittar på filmen i kamerans skärm från bandet så går det hur lent och fint som helst..
Jag använde den medföljande programvaran.
 
Det ska inte hacka....

Du kanske har andra program igång som stjäl kraft ifrån processorn / minnet. Prova att stänga av allat annat. Du kan ju också kolla själv vad det ev är som tar kraft.
Tryck 'CTRL + Alt + Delete'.
Titta på fliken Processer. Klicka sedan en eller två gånger på Rubriken CPU.

Själv använder jag Adobe Premiere Pro 2.0 tillsammans med Adobe Audition och Adobe Encore.
 
När den liksom tar emot filmen så ser jag att preview-rutan hackar som fan i alla program jag testat.
Samtidigt som jag importerar så syns den uppspelade filmen på kamerans skärm, men jag antar att det inte spelar någon roll.

När jag kollar i aktivitetshanteraren så ser jag ingenting som tar kraft förutom själva importerarprogrammet?

Vad ska jag göra? Det här problemet är väldigt jobbigt!
 
Testade nyss med Adobe Premiere Pro 2. Samma hack.. Preview-rutan hackar och datorn och videon blir meeeeegaseg när jag spelar upp filmen sen. När man spelar upp videon en andra gång så är inte datorn och videon meeeegaseg utan då ser man istället massa framedrops i videon.

När jag captureade i Premiere så stod det ca 25 framdrops efter bara 30 sekunders capturing. Ska det vara så?? Och att filmen och datorn laggar som in i he---te när jag spelar upp??

Jag har en misstanke om att det är ett program som förstör, nämligen Ace Mega Codecs Pack. Det är typ ett megapack med en massa codecs som sätts igång så fort jag spelar upp någon film. Hoppas någon vet vad jag talar om..

Jag antar att det inte är direkt "normalt" att har 25 framedrops per 30 sekunders filmcapture + OMG-lagg när man spelar upp filmen.

Har liksom testat 5 olika program nu och jag bööööörjar bli lite less på det här.

Tackar för allas hjälp
 
Måste vara något som käkar upp dina resurser ordentligt när du kör capture. Jag klarar det utan större problem på en P3 500 med firewire överföring.
Visserligen med Win2k och en SGI WS 320 men du borde ha reserver så det räcker.
 
Lite saker till som kan vara nämnvärda.

Jag har avinstallerat hela det där codecpacket, problemet är kvar.

När jag spelar upp filmen i Windows Media Player 10 så är processorn på 100%, full load alltså vilket jag tycker är väldigt skumt.

I början av capturandet så går det ganska ok men efter ca 10 sekunder så ser man framdropsen ticka på ordentligt och allting börjar lagga.

Vad ska jag göra???????????????? :(:(:(:(:(:(:(:(:(:( *på gränsen till att grina*
 
När jag för över filmer tappar jag inte en enda ruta. Kan tillägga att jag har en del små-program igång på datorn.

Själv kör jag:
WinXp Pro (Med SP 2)

P4 3 gHz (Klockad till 3.3)
1gb minne
3 Hårddiskar

inga problem alls...

Prova att avinstallera ditt codec program...

Titta nere vid klocka va du har för program där och stäng de du inte behöver....

Vet inte om det hjälper men prova att defragmentera din hårddisk...
 
Kan det vara min Panasonic NV-GS180 som är konstig då?

(Inte för att jag tror det men..)

Defragmenterar just nu, min 200gb C: hårddisk är ganska tom, 78% ledigt utrymme, men nästan alla filer var fragmenterade. Testar att defragmentera då, vet att det inte kommer ge nån skillnad men ändå..
 
Ett STORT OK nu.

Först och främst vill jag be om ursäkt för all tid jag slösat av alla er människor som försökt hjälpa mig, ett stort tack till er.

Problemet var: Min HÅRDDISK! Min Seagate Barracuda 200GB 7200RPMs hårddisk. Jag har nämligen haft strul med den och DVD-brännaren; de är mycket segare än vad de borde vara. Windows laddar skitlänge i början av uppstarten och DVD-brännaren bränner i MAX 3,7x hastighet, när den förut alltid bränt i 12x. (Vet inte hur jag löser dessa problem.) Tror det handlade om PIO-läge och DMA-läge men jag kommer inte riktigt ihåg för jag kunde aldrig lösa det så jag sket i det.

Jag löste hack-problemet genom att capturea och spela upp på mina 10 000 RPMs raid hårddiskar som jag har. Hur fint som helst! Inga framedrops, inget hack (jag tror jag såg ett litet, litet hack i klippet men jag såg säkert i syne efter att ha stirrat framedrops i timmar nu :) ) allt flyter på som alla säger att det ska göra! Härligt!!

Ett stort tack till alla som hjälpt mig!

Problemet är lööööst!!! jipppiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii :D
 
Härligt att det ordnade sig....

trevlig fortsättning på midsommaren... resten av sommaren också för den delen!
 
Om inte din hårddisk använder sig av DMA-överföring så kommer hela datorns kapacitet gå åt till att läsa/skriva från disken, helt klart. Om du inte lyckas lösa DMA-problematiken så skulle jag föreslå att flytta över DVD-brännare och boot-disk på två separata IDE-kanaler. Det brukar avhjälpa den typen av strul. DMA-överföring är ett måste.

Glad att det funkar för dig nu iallafall. Ha det så kul :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.