Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hack i stjärnspår

Produkter
(logga in för att koppla)

yeti

Aktiv medlem
Hej, ber om ursäkt om detta ämne varit uppe förut.

Jag har testat att fota stjärnspår med min nikon D800 och ett 14-24 mm objektiv. Tog 250 bilder i serie med 30 sekunders exponeringstid. Ställde in intervallometern till 33 sekunders intervalltid till nästa bild för annars stannade bara serietagningen. Slog ihop bilderna med "lighten" i photoshop. Stjärnspåren blir helt OK men man ser små hack i spåren.

Är det någon som har något bra knep att undvika hacken eller att enkelt ta bort dem i photoshop?

Menar du att det finns en 33s mellanrum mellan varje bild?
Isåfall är det nästan hopplöst. Man ska fota utan uppehåll.

/Stefan

Nu utryckte jag mig otydligt.

exponeringen är 30 sekunder. Det är 33 sekunder från bild 1 startar exponera till bild 2 startar att exponera. I teorin blir det 3 sekunders mellanrum mellan bild 1 och bild 2. Är du med?

Menar du att det finns en 33s mellanrum mellan varje bild?
Isåfall är det nästan hopplöst. Man ska fota utan uppehåll.

/Stefan

Varför går det inte köra utan upehåll? Brukar jag göra.
Iaf, testat stacka mha ex Starstax? Den försöker fylla i hålrummen sålänge de inte är för stora.

mvh

/stefan

Det är en grej med nikon d800 om jag har förstått det här rätt. Man kan inte ha 30.0 sekunder intervall = 0 sekunder mellan bilderna. Då stannar serietagningen. Det måste vara någon sekund mellan två exponeringar. Kanske för att ge kameran tid att skriva på kortet etc?

Frågan är om det är de 2-3 sekunderna mellan bilderna som ger hack i stjärnspåren? Har svårt att tro att stjärnorna rör sig märkbart på så kort tid. Har dock dålig koll på detta så därför ställer jag frågan här.

Tack för tippset om starstax. Ska kolla upp det!

Varför går det inte köra utan upehåll? Brukar jag göra.
Iaf, testat stacka mha ex Starstax? Den försöker fylla i hålrummen sålänge de inte är för stora.

mvh

/stefan

Det är en grej med nikon d800 om jag har förstått det här rätt. Man kan inte ha 30.0 sekunder intervall = 0 sekunder mellan bilderna. Då stannar serietagningen. Det måste vara någon sekund mellan två exponeringar. Kanske för att ge kameran tid att skriva på kortet etc?

Frågan är om det är de 2-3 sekunderna mellan bilderna som ger hack i stjärnspåren? Har svårt att tro att stjärnorna rör sig märkbart på så kort tid. Har dock dålig koll på detta så därför ställer jag frågan här.

Tack för tippset om starstax. Ska kolla upp det!
Kamerans inbyggda TL-funktion?
Jag använder sladd och låses i serietagning.

Tror 3 sekunder gör hack tyvärr.

/Stefan

Timelapsefunktionen levererar en videofilm på nikon D800 om jag förstår saken rätt. Inte X antal bilder.

Jag har trixat med min gigapro T II fjärrutlösare och tror jag hittat ett sätt att minska ner tiden mellan bilderna till en sekund. Tror du det orsakar hack i stjärnspåren? Ska testa det nästa stjärnklara natt.

Plan B är gummisnodd och suddgummi för att hålla ner avtryckaren en timme :)

Kamerans inbyggda TL-funktion?
Jag använder sladd och låses i serietagning.

Tror 3 sekunder gör hack tyvärr.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar