Annons

Habegäret ökar på Canons nya 50 D igen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Mja, ökningen är väl iallafall från 10.5MP på 40D till 15.1MP på 50D om man ska vara petig. Och den ökningen är inte helt försummbar.
Om vi däremot pratar skillnaden mellan Nikon D90 och Canon 50D som var frågan, så visst, skillnaden är inte stor, men du hävdade att D90 "piskar vilken Canon som helst" så är det väl knappast någon fördel att ha 20% färre pixlar om allt annat är lika..

Tyvärr var det inte jag som skrev att D90 piskar vilken Canon som helst. Skulle aldrig skriva så för det är inte sant enligt mitt sätt att se på saken. När det gäller skillnaden i upplösning så var det D90 och 50D vi diskuterade och då är skillnaderna endast maginell. Lika obetydlig som den var mellan D300 och 40D. Steget från 40D är större men det var som sagt inte det vi pratade om.

Ja, ligger man på gränsen, och behöver ljusstyrka så kan man ju jämföra vad ett bländarsteg kostar om man istället köper ett objektiv med 1 stegs större ljusstyrka:

Självklart har du rätt men ditt inlägg handlar inte om det jag skrev. Jag skrev att jag väntar med att bedömma nyttan med Canons extra steg tills vi vet att den klarar av att leverera fina bilder på dessa (absurda?) höga iso tal. Om den klarar av det så är det en riktigt stor fördel

Där håller jag med. En vanlig uppgraderad kamera helt enkelt. Men det är väl sällan som det skiljer så mycket mellan två olika generationer. Hoppar man över 1-2 däremot, brukar det vara lönsamt med uppgradering. Tex från 20D till 50D eller från Nikon D70 till D90.

Däremot tycker jag att 50D vs 40D ändå är större uppgraderingar än tex D60 vs 10D, 10D vs 20D, 20D vs 30D

Helt sant....

Senast ändrad:
jag säger tvärtom, 50d är morgondagens generation av Canon dvs för en tid framöver med mycket nytt ,ny cmos, ny processor,bättre brusreducering.Därför denna väntan på en efterföljare till 5d.(vad händer med 1dsmk3 och 1dmk3, dessa kan bli mycket kortlivade)

vad som kommer :
http://www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_5d2_3d_7d.html

Vi vanliga dödliga har ju än så länge bara diskuterat 50D efter de specar som finns. Om du har annan info, som vanligt :), så kommer saken givetvis i en annan dager. Om 50D innehåller teknik som gör att steget från 40D är minst lika stort bildkvalitetsmässigt som steget mellan D2X och D3 eller D200 och D300 så är det annorlunda, Då är det ett jättesteg.....

Såg faktiskt 400-1200 objektivet på en auktion, eller om det var en sigma kanske, men inget man stoppar i fickan direkt.

Nej, det är inget som lockar.

Vi vanliga dödliga har ju än så länge bara diskuterat 50D efter de specar som finns. Om du har annan info, som vanligt :), så kommer saken givetvis i en annan dager. Om 50D innehåller teknik som gör att steget från 40D är minst lika stort bildkvalitetsmässigt som steget mellan D2X och D3 eller D200 och D300 så är det annorlunda, Då är det ett jättesteg.....

The 50D DIGIC IV sensor and image processing technology is felt to be Canon’s biggest jump in many years.

Canon are not going to watch market share be lost in the 1D range to Nikon and are actively planning to incorporate this technology in the 1 series as well, sooner than many might expect.

detta betyder att dagens 1dsmk3 och 1dmk3 inte blir långlivade utan uppdatering av bla processorn och sensorn

The 50D DIGIC IV sensor and image processing technology is felt to be Canon’s biggest jump in many years.

Canon are not going to watch market share be lost in the 1D range to Nikon and are actively planning to incorporate this technology in the 1 series as well, sooner than many might expect.

detta betyder att dagens 1dsmk3 och 1dmk3 inte blir långlivade utan uppdatering av bla processorn och sensorn

Hoppsan....Om det ligger någon verklighet i Canons ord och de således inte bara är halvtomma marknadsföringstermer så låter det som om något kul kommer inom kort. Ursäkta om jag är lite skeptisk men jag har läst för många påståenden från olika tillverkare att den nya versionen av något ska vara så fruktansvärt mycket bättre än tidigare version. Verkligheten brukar vanligtvis vara LITE annorlunda

Vad gör Canon? Säljer dagens 1D serie så dåligt att de kan döda försäljningen helt o hållet av hela 1D-serien genom att påstå detta? För mig så tyder det på att de är fruktansvärt missnöjda med försäljningen och gör på detta sätt för att förhindra strömhoppet eller???
Vad kul det måste kännas att just ha köpt en 1DSmkIII (för 1,5 miljarder) som ersättning till sin värdelösa mkII:a.

Det känns som om Canon är lite stressade av Nikon, Sonys mfl framgångar, en gissning är att aktieägarna är allt annat än glada när marknadsandelarna faller... Själv hoppas jag innerligt att så är fallet. Alla mår bra av konkurrens. Canon har suttit lite för gott på tronen lite för länge och blivit småfeta och lite lata

Senast ändrad:
Undrar om inte Canon redan satt käppar i hjulen för försäljning av 1D mkIII genom att visa att det finns en Digic IV och en ny generation kameror i görningen.

Jag skulle nog dra öronen åt mig som spekulant på 1D mkIII om jag vore det.

Jag tycker 50D ser riktigt lovande ut, men det är synd att dom inte kan vädertäta kameran ordentligt, och vad har en direktprint knapp att göra på en Semi-Pro kamera, för att inte tala om gröna rutan och motivprogram, jag fattar inte varför dom skall lägga till sånt tjafs, det är väl ingenting som den tänkta målgruppen använder.

Men nu har tydligen printknappen fått en användbar funktion trots allt då man kan programera den till att starta LiveView, sen tycker jag man kan erbjuda ett bättre grepp likt det till D300, annars så verkar den lovande, och jag skulle tveklöst valt den före D90, men jag undrar om den vanliga konsumenten tänker likadant, D90's video option kommer troligen få många att välja den istället, så det finns en stor risk att Canon kommer tappa mer marknadsandelar till Nikon, den som lever får se.

/kent

Så schyst att nikonfolket slänger in "dräparkommentarer" alltid. Måste vara trist att ligga i kölvattnet i allt. Vart är Nikons svar på 1Ds MKIII? Vart är nikkons svar på 1D MK III? 10Mp, 10fps osv osv osv osv. Känns lite pinsamt att diskutera äpplen och blåbär ;)

Jag kör fortfarande D60 och den fungerar perfekt! Våga vägra vara tekniknörd och våga lära sig fotografera ;)

- ta inlägget med en nypa salt och ironi tack ;) -

Så schyst att nikonfolket slänger in "dräparkommentarer" alltid. Måste vara trist att ligga i kölvattnet i allt. Vart är Nikons svar på 1Ds MKIII? Vart är nikkons svar på 1D MK III? 10Mp, 10fps osv osv osv osv. Känns lite pinsamt att diskutera äpplen och blåbär ;)

Jag kör fortfarande D60 och den fungerar perfekt! Våga vägra vara tekniknörd och våga lära sig fotografera ;)

- ta inlägget med en nypa salt och ironi tack ;) -

Nikon folket ?
Vem menar du då, själv har jag ett större Canon system än vad jag har Nikon prylar, tillhör man inte Canon folket då ?

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar