Mankan G
Aktiv medlem
Mja, ökningen är väl iallafall från 10.5MP på 40D till 15.1MP på 50D om man ska vara petig. Och den ökningen är inte helt försummbar.
Om vi däremot pratar skillnaden mellan Nikon D90 och Canon 50D som var frågan, så visst, skillnaden är inte stor, men du hävdade att D90 "piskar vilken Canon som helst" så är det väl knappast någon fördel att ha 20% färre pixlar om allt annat är lika..
Tyvärr var det inte jag som skrev att D90 piskar vilken Canon som helst. Skulle aldrig skriva så för det är inte sant enligt mitt sätt att se på saken. När det gäller skillnaden i upplösning så var det D90 och 50D vi diskuterade och då är skillnaderna endast maginell. Lika obetydlig som den var mellan D300 och 40D. Steget från 40D är större men det var som sagt inte det vi pratade om.
Ja, ligger man på gränsen, och behöver ljusstyrka så kan man ju jämföra vad ett bländarsteg kostar om man istället köper ett objektiv med 1 stegs större ljusstyrka:
Självklart har du rätt men ditt inlägg handlar inte om det jag skrev. Jag skrev att jag väntar med att bedömma nyttan med Canons extra steg tills vi vet att den klarar av att leverera fina bilder på dessa (absurda?) höga iso tal. Om den klarar av det så är det en riktigt stor fördel
Där håller jag med. En vanlig uppgraderad kamera helt enkelt. Men det är väl sällan som det skiljer så mycket mellan två olika generationer. Hoppar man över 1-2 däremot, brukar det vara lönsamt med uppgradering. Tex från 20D till 50D eller från Nikon D70 till D90.
Däremot tycker jag att 50D vs 40D ändå är större uppgraderingar än tex D60 vs 10D, 10D vs 20D, 20D vs 30D
Helt sant....
Senast ändrad: