Annons

Ha kameran i en plastpåse?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ribbe

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska åka till Tunisien om ungefär en vecka och jag läste någonting för länge sen att man skulle lägga kameran i en plastpåse när man åkte till ett varmt land för att det inte skulle bli fukt i kameran. jag läste också att man skulle ta ut minneskortetnär man lyfter mm stämmer detta???
Jag skulle gärna vilja ha sådana tips så att inte min älskade kamera går sönder!

tack på förhand!

Behövs inte, om du inte ska bada med den. Stora temperaturskillnader kan ju ge upphov till kondens ("gå in i bastun med glasögon"), men den försvinner ju när kameran uppnått samma temperatur. Ska du ut i öknen är dock en plastpåse runt kameran, tejpad runt objektivet inte så dumt, damm och sand letar sig in överallt. För det är väl ingen regnskog du ska till direkt?

Om jag skulle stoppa min kamera i en påse för en lite längre stund skulle jag för säkerhets skull stoppa ned ett par påsar silica-gel i påsen också för att suga upp eventuell kondens.

Sen är det frågan vad som menas med "varmt land". Det var fasligt varmt i Death Valley i Kalifornien när jag var där. Sisådär 42 grader i skuggan (och som tur var fanns där ingen skugga att tillgå). Luftfuktigheten var i det närmaste obefintlig. Det var också vansinnigt varmt i Tokyo och Kuala Lumpur när jag var där en månad tidigare och där kunde man i det närmaste vrida ur fukten ur luften. Den kompaktkamera jag hade med mig tålde båda ställena utan problem och kompisarnas systemkameror också. Vill man nu skydda dem så var det för olika ändamål på de olika platserna.

Men en plastpåse runt kameran för att skydda från sand, damm eller saltstänk är inte helt dumt.

Tunisien lär knappast vara något problem map fukt. I fuktiga tropiska länder kan det däremot vara en ide´att ha kameran i en plastpåse när man går från kalla, luftkonditionerade rum och ut i den fuktiga värmen. Tanken är att man på detta sätt förhindrar kondens att bildas i kameran. När kameran sedan blivit lika varm som omgivningen kan man ta ut den ur påsen.

mvh

Bent

Om en kamera ska sprängas så byggerd et på att den har delar som är helt lufttäta så att tryckutjämning inte är möjlig. Förutom detta krävs än extremt bräcklig konstruktion.

Det samma gäller även om kameran i såfall tas till hög höjd.

Frågan är om en temperaturskillnad på på 50 grader mellan luften i det förseglade utrymmet och den omgivande luften kan ge upphov till en tryckskillnad som får kameran att explodera.

Snarae tror jag risken ligger i att kameran ör tillverkad av olika sorters matrial som utvidgar sig olika mycket kan leda till att delar spricker eller lossar. En linsinfattning i plast borde utvisga sig mer än glaslinsen, vilket då skulle kunna falla ur om konstruktören inte tagit hänsyn till detta.

Batterier skulle liksom en väl försluten sensor vara i riskzonen.

Dock har jag svårt att se att detta skulle vara ett verkligt problem, så länge det inte är göten i ett stålverk som kameran hamnar i.

Jag är helt övertygad om att kameran fixar högre temperaturer än vad du själv gör. Så, sålänge du står ut, behöver du nog inte bry dig.

mvh
Bent

Ribbe skrev:
läste att kameran kunde sprängas om den blev för varmt, hur höga tempraturer tål den?
Har liksom Roland och Bent svårt att se att en kamera skulle kunna sprängas av hög temperatur. Men driftstemperaturen kanske kan vara intressant. Min D70 tex är listad att fungera 0-40 grader Celsius. Högre/lägre temperaturer kan funka men kan också få saker att börja strejka. En helt mekanisk kamera borde vara lite tåligare och som sagt så tror jag du bråkar före kameran i de flesta fall, förutsatt att du sköter den ordentligt.

Apropå sprängning och hög höjd så har jag lyckats med att "spränga" en chipspåse, ett sk internt Estrellaryck, när jag åkte över bergspasset in i Yosemite med en påse köpt nere vid kusten. Gissa om man blev överraskad av ett "poff" i bilen :-D

Ribbe skrev:
Hur höga höjder pratar vi om?
Syftar du på chipspåseincidenten? Jag vet inte. Om någon vet hur högt upp Big Oak Flat Entrance är så kan de säkert ge svaret. Mina kartor av området har dessvärre bara bergstopparna utsatta.

Men en chipspåse är mer hermetiskt tillsluten än en kamera eller objektiv. Det är till och med så att eftersom de allra flesta objektiv har ett visst spel i längd (antingen vid zoom eller fokusering) så kan de inte vara helt lufttäta. Kan inte komma på något i ett kamerahus som inte skulle tåla lite lägre lufttryck. Dessutom så är de tämligen öppna i konstruktionen.

I fallet med chipspåsen så var den också tämligen fylld med luft redan nere vid kusten.

Jag är årligen på ca 3500 möh med chipspåsar. De är väldigt nära att spricka då. Högre än så kommer chipspåsarna aldrig, utan de äts vid den höjden, så jag vet inte när de spricker. Men, som Max, är jag övertygad om att trycket (eller brist på tryck) inte komer att sabba din kamera. Som med temperatur; om du står ut, står kameran ut.

Det börjar låta väldigt dramatiskt det här!
Tunisien är inte SÅ förfärligt varmt den här tiden.
Temperaturer mellan 21 och 27, ser jag, med ett par ställen som har 28-30. Men det kan ju finnas enstaka hetare platser.
Jag tror du klarar dig utmärkt med en vanlig väska - sen kan du ju ha plastpåsar som håller sanden och dammet borta.
Tipset att ha kameran i en (snabbköps)plastpåse du införskaffat på platsen brukar vara för att undvika att bli väskryckt, trodde jag. Att gå runt med en kamerabag representerande en eller ett par lokala årslöner kan utgöra en frestelse för en och annan. Har man kameran i en plastpåse ser det mindre värdefullt ut.
Ha en trevlig resa!
/Gitte

ANNONS