Annons

Ha en egen bild som "mönster" i bokstäver?

Produkter
(logga in för att koppla)

MatMat

Aktiv medlem
Hej!

Jag har suttit ett tag nu och försökt mecka fram så att jag kan ha en egen bild (en stor) och lixom fylla bokstäverna med den i bakgrunden (tänk att bokstäverna är av glas och att jag bakifrån har en stor bild som jag kan förflytta hur jag vill tills jag är nöjd med hur mönstret visar sig i bokstäverna)

Bokstavsfyllningen ska inte påverka några andra lager eller bilden i övrigt.

Är detta ens möjligt?

Hoppas någon förstår hur jag menar :)

Gör en markering av texten (alt + klick), kopiera bilden som du vill ha in in texten (Cmd+C) och "klistra in i". Sedan kan du panorera innehållet i texten med flyttverktyget.

Gör en markering av texten (alt + klick), kopiera bilden som du vill ha in in texten (Cmd+C) och "klistra in i". Sedan kan du panorera innehållet i texten med flyttverktyget.

Tack!

Har testat detta nu men den inkopierade bilden vill bara lägga sig över alla lager och texten?

Prova en clipping mask.

Typ såhär.

Jag har redan en bakgrund. Den skall vara som den är. På denna bakgrund har jag en text. I den texten vill jag ha en helt annan bakgrund.

När jag läser på den sidan så verkar det mer vara att ha en och samma bild som fyller texten när man är klar? Rätta mig gärna om jag har fel! :)

Är markeringen kvar? Använd "klistra in i", inte bara klistra in.

Var ser jag om markeringen är kvar? Det enda som händer när jag klickar alt+på texen är att den kopieras vad jag kan se och märka? Jag kan dra runt en kopia av texten när jag gjort så iallfall.

Klistra in i ser jag inte ens i redigera menyn?

Lättaste är iofs att skriva din text, ta lagret med bilden du ska ha o sätta den ovanför textlagret i lagerfönstret, o sen håller du in alt, håller musen på linjen mellan lagrerna tills muspekaren blir en pil o en ruta typ, o så klickar du. Då kommer din bild automagiskt vara enbart där texten är. :)
Eventuellt kan du behöva köra något blandningsläge för att få fram nåt som är på textlagret också.

Jaha!

Då dök nästa problem upp.

När jag nu ska skapa 3d effekt på texten så smetas ju allt ut och blir bara som textens fyllning.

Kan jag låsa det på något vis så att textens fyllning blir textens framsida?

Såhär blir det http://i.imgur.com/ZrK0aUt.jpg

Om man kollar på denna från tidpunkt 01:00 så har han ju en bild som han lagt in själv som "pattern overlay" - mönsterövertäckning

http://planetphotoshop.com/3d-text-in-cs5.html

Hur lägger man till en sån? Hittar det ingenstans.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar