Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ha alltid kameran med!

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Det fick jag idag lära mig när jag var på väg till jobbet på gamla Älta vägen, riktning mot nacka. Vid sjön som ligger innan Älta höll jag på att köra av vägen. Det jag såg var helt otroligt. Hela sjön var som om den kokade...det hängde ånga I lufte, som morgonljuset sken igenom...svårt att beskriva I ord. Den absolut vackraste bild jag nånsin sett...

Kanske var det tur att jag inte hade kameran med I alla fall...Jag hade knappast lyckats fånga all det vackra till en vacker bild...Och då hade ju det hela förstörts när jag hade framkallat bilderna...

Känner igen situationen. Har själv missat ett par fina tillfällen bara för att jag inte har haft min kamera med mig.

Numera har jag alltid en kamera inom räckhåll.
Antingen min systemkamera eller min lilla digitala kompakt.
Det har lönat sig många gånger. Några av mina bästa bilder har jag tagit på det sättet. Bla min bild nattliv.

Du sade det! (Svengelska.)

I förrgår såg jag en nunna som stod vid reklamskylt för filmen ”Signs” och noggrannt studerade affischen. Hon till och med kände på symbolen som är längst ned.

Jag är ingen reportagefotograf men den bilden skulle suttit som handsken i någon ”månadens bild” eller så.

Jag har slutat ha den ambitionen. Det tar så mycket tid att göra en bra bild och när jag inte är ute för att fotografera gör jag i regel något annat, eller så är jag på väg till något annat. Även om aldrig så fotogeniska scener spelas upp framför mig så har jag aldrig tid att göra dem rättvisa och då kan det lika gärna vara.

Men det kan ju vara bra att göra en hjärnnotering (svengelska) om tid, plats och klimatförhållanden. Då kanske man kan göra något bättre av det vid ett för fotografering dedikerat tillfälle.

Fast det är klart. Om jag fotograferade såna där läskiga tvåbenta varelser så skulle situationen vara en annan. Jag inser ju att för en dokumentärfotograf eller en gatufotograf så måste det verkligen vara a och o att alltid vara redo.

Håller med...

Jim, jag har haft ambitionen, och har oftast kameran med, men det skall mycket till innan jag packar fram den om jag inte är i fotmod, jag skulle förmodligen bli alldeles för stressad om jag skulle gå med fotomoden påkopplad jämt ;)

Fast det är klart, Om händelsen HÄNDELSEN skulle inträffa kan det ju vara bra att ha en kamera nära...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar