Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hör redaktionerna av sig även om bilderna inte är av intresse?

Produkter
(logga in för att koppla)

JocheD

Aktiv medlem
I somras mailade jag en serie bilder till DN som jag tyckte de kunde använda. Fick inget svar tillbaka.

Idag mailade jag igen med superfärska bilder från en seriekrock inkluderande välta bilar etc. Inget svar ännu.

Hur brukar de göra, får man alltid någon respons, någon som har erfarenhet?

Jag tror att redaktionerna överöses med bilder,och en viss nonchalans innfinner sig Obs,det är vad jag tror.Kanske ska du slå en signal till någon bildredaktör och berätta vad du har för bilder. Dom är jättehyggliga, det är min erfarenhhet.Jag har själv blivit publiserad vid flera tillfällen, iDN (så kallade klockbilder.)Men jag har också fått bakslag. Då har redaktionen sagt:
Kom igen, vi är alltid intresserade av bilder!

Mvh Bengt

Ja, nästa gången det är bilddags skall jag nog följa upp med ett telefonsamtal också. Om jag nu inte beslutar mig för att strunta i tidningen eftersom de inte orkar besvära sig med ett svar ens. Jag mailade bilderna för deras skull, inte min. Jag är inte pressfotograf, vill inte vara och kommer inte bli.

Jag blir nyfiken på vad en klockbild är för något?

En så kallade klockbild ,var en bild ,allvarlig ,rolig ,eller på något annat sätt tilltalande för DN.Men kravet var att bilden samma dag som den togs nådde DN och publicerades dagen efter med rätt klockslag

JocheD skrev:
I somras mailade jag en serie bilder till DN som jag tyckte de kunde använda. Fick inget svar tillbaka.

Idag mailade jag igen med superfärska bilder från en seriekrock inkluderande välta bilar etc. Inget svar ännu.

Hur brukar de göra, får man alltid någon respons, någon som har erfarenhet?

Ring först innan du skickar iväg dina alster, då har du en fysisk person som vet av sig att han/hon har önskat kika på dem.
Det är ju dom som vill ha någonting av dig... så är det någon som ska böna och be så är det dom.

Gillar inte alls dagspressen, men man får väl förstå att de har en del att göra, då vi ställer till med en hel del under ett dygn.

Jag har ingen erfarenhet av att sända in bilder för publisering, men jobbar en del med annonsproduktion. Jag har då fått förklarat av en större tidning (ej DN) att de har sådant otroligt flöde av bilder och texter att jag vid inskick måste avisera mitt inskick.

Jag kontaktar alltså min huvudkontakt och meddelar filnamn samt när den är skickad. Annars är den förlorad. Och då har jag ändå reserverat utrymme och tidningen väntar på mitt inskick.

Så har man egna bilder som man skickar i hopp om avisering så tror jag oxå att man måste hitta rätt person först

Ring och be att få prata med bildredaktören, innan du mailar bilden. Finns det ingen sån så prata med nyhetschefen istället. GÖR UPP OM BETALNING INNAN DEN PUBLICERAS!
Att bara maila en bild utan att höra av sig är som att fiska utan mask.

ANNONS