Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höja/sänka ISO-tal på svartvit film med ASA-400?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag exponerar i vanliga fall Tri-X efter 200 ASA och framkallar med ca 30% kortare tid. Det ger lite mer detaljer i de mörka partierna, och något finare korn.

Jag exponerar i vanliga fall Tri-X efter 200 ASA och framkallar med ca 30% kortare tid. Det ger lite mer detaljer i de mörka partierna, och något finare korn.

Intressant, då har du testat åt andra hållet, dvs använda lägre ASA än vad filmen är. Ska experimentera med det när jag kommit så långt att jag framkallar negativ och skannar själv.

Här finns en relevant artikel från Fotosidan:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2001.htm

Observera att ISO-talet är förhandlingsbart beroende på motiv och framkallare, inte minst i fråga om svartvit film. Tillverkaren har gjort några tester med sina favoritframkallare, men doppar du en Agfafilm i Kodaklösning får du ett annat resultat.

i starkt solljus exponerar jag tri-x efter 200 ASA och framkallar 6,5 minut i ren D76 vilket ger fantastiskt resultat. Är det mörkt pressar jag gärna till 1600 eller 3200. Upp till 1600 får man väldigt bra resultat.

Intressant, då har du testat åt andra hållet, dvs använda lägre ASA än vad filmen är. Ska experimentera med det när jag kommit så långt att jag framkallar negativ och skannar själv.

Att exponera Tri-X efter 200 ASA är ett standardförfarande för många. Man skall se den officiella känsligheten som en utgångspunkt, precis som de publicerade framkallningstiderna.

De som sysslar med att mäta negativen med densitometer märker ofta att filmkänsligheten varierar beroende bl.a. på vilken framkallare man använder. Många film- och framkallarkombinationer ger visserligen normal kontrast, men lite för dåligt med detaljer i det mörka - trots att man exponerat efter den känslighet som står på filmasken. Då är det samma sak som att pressa filmen något, fast ofrivilligt och oftast ovetandes.

Ilford Pan F Plus är märkt som en 50 ASA-film, men har egentligen en känslighet närmare 25 i D-76. Därför blir negativen oftast lite väl hårda när man exponerar efter 50 ASA. Jag fotar istället efter 25 ASA och minskar framkallningstiden, för att få normal kontrast och mer lättkopierade negativ.

hej hej, jag använder diafine till tri-x. Vet att jag tjatat om denna framkallare innan, så ni som tröttnat kan sluta läsa. Men iaf, det är en tvåbadsframkallare som kompenserar och skillnaden mellan olika exponeringar märks mest i kornighet, tonalitet och kontrast. Du kan alltså exponera olika foton (på samma rulle) på olika ASA värden och ändå få ut bra bilder. Det är inga problem att köra tri-x mellan 100 och 1600 om man vill, förmodligen ännu högre, på flickr fanns nån som körde på 3200. Fast på 1600 blir det kanske lite väl kontrastigt och kornigt och på 100 blir det kanske lite grådassigt och tråkigt. Men det funkar.

Sen kan man köra olika filmer med olika ison, samtidigt, med samma framkallningstider (alltid samma tider!). Du kan söka på flickr mm. om du vill se exempel. Den uppenbara nackdelen är att du tappar den analretentiva kontrollen över framkallningen. Inget för dem som gillar zonsystemet och sånt. Men man får väldigt sällan ett neg som inte är lättkopierat på 2-3.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar