Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Höja/sänka ISO-tal på svartvit film med ASA-400?
- Trådstartare Rei Trulsson
- Start datum
Rei Trulsson
Aktiv medlem
Jag exponerar i vanliga fall Tri-X efter 200 ASA och framkallar med ca 30% kortare tid. Det ger lite mer detaljer i de mörka partierna, och något finare korn.
Intressant, då har du testat åt andra hållet, dvs använda lägre ASA än vad filmen är. Ska experimentera med det när jag kommit så långt att jag framkallar negativ och skannar själv.
jobo
Aktiv medlem
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Jag ser fram emot att själv framkalla och jobba i mörkrum.
Varsågod, det är ju liksom det som är meningen med ett forum. Jobba i mörkrum är kul, tyvärr saknar jag tillgång till mörkrum f.n.
/Jonas
idrougge
Aktiv medlem
Här finns en relevant artikel från Fotosidan:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2001.htm
Observera att ISO-talet är förhandlingsbart beroende på motiv och framkallare, inte minst i fråga om svartvit film. Tillverkaren har gjort några tester med sina favoritframkallare, men doppar du en Agfafilm i Kodaklösning får du ett annat resultat.
Observera att ISO-talet är förhandlingsbart beroende på motiv och framkallare, inte minst i fråga om svartvit film. Tillverkaren har gjort några tester med sina favoritframkallare, men doppar du en Agfafilm i Kodaklösning får du ett annat resultat.
Rei Trulsson
Aktiv medlem
Här finns en relevant artikel från Fotosidan:
Tackar o bugar för tipsen! Länken är nu bokmärkt.
J. Patric
Aktiv medlem
Intressant, då har du testat åt andra hållet, dvs använda lägre ASA än vad filmen är. Ska experimentera med det när jag kommit så långt att jag framkallar negativ och skannar själv.
Att exponera Tri-X efter 200 ASA är ett standardförfarande för många. Man skall se den officiella känsligheten som en utgångspunkt, precis som de publicerade framkallningstiderna.
De som sysslar med att mäta negativen med densitometer märker ofta att filmkänsligheten varierar beroende bl.a. på vilken framkallare man använder. Många film- och framkallarkombinationer ger visserligen normal kontrast, men lite för dåligt med detaljer i det mörka - trots att man exponerat efter den känslighet som står på filmasken. Då är det samma sak som att pressa filmen något, fast ofrivilligt och oftast ovetandes.
Ilford Pan F Plus är märkt som en 50 ASA-film, men har egentligen en känslighet närmare 25 i D-76. Därför blir negativen oftast lite väl hårda när man exponerar efter 50 ASA. Jag fotar istället efter 25 ASA och minskar framkallningstiden, för att få normal kontrast och mer lättkopierade negativ.
Olle Kanljung
Aktiv medlem
hej hej, jag använder diafine till tri-x. Vet att jag tjatat om denna framkallare innan, så ni som tröttnat kan sluta läsa. Men iaf, det är en tvåbadsframkallare som kompenserar och skillnaden mellan olika exponeringar märks mest i kornighet, tonalitet och kontrast. Du kan alltså exponera olika foton (på samma rulle) på olika ASA värden och ändå få ut bra bilder. Det är inga problem att köra tri-x mellan 100 och 1600 om man vill, förmodligen ännu högre, på flickr fanns nån som körde på 3200. Fast på 1600 blir det kanske lite väl kontrastigt och kornigt och på 100 blir det kanske lite grådassigt och tråkigt. Men det funkar.
Sen kan man köra olika filmer med olika ison, samtidigt, med samma framkallningstider (alltid samma tider!). Du kan söka på flickr mm. om du vill se exempel. Den uppenbara nackdelen är att du tappar den analretentiva kontrollen över framkallningen. Inget för dem som gillar zonsystemet och sånt. Men man får väldigt sällan ett neg som inte är lättkopierat på 2-3.
Sen kan man köra olika filmer med olika ison, samtidigt, med samma framkallningstider (alltid samma tider!). Du kan söka på flickr mm. om du vill se exempel. Den uppenbara nackdelen är att du tappar den analretentiva kontrollen över framkallningen. Inget för dem som gillar zonsystemet och sånt. Men man får väldigt sällan ett neg som inte är lättkopierat på 2-3.