Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höja lågdager endast i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Hercules

Aktiv medlem
Finns det någon metod eller plugin för att höja endast lågdagrar i Photoshop. Det borde ju gå eftersom man kan ändra färgmättnad i låg/mellan/hög-dager.

kika på kurvor under "bild - justeringar".
om du låser kuvans högdagrar med nåra klick så kan du höja - ytterst försiktigt - lågdagrarna utan att påverka högdagrarna..

Med kurvor kan man som sagt bara göra försiktiga höjningar av lågdagrarna, annars blir det knas på mellandagrarna.

Håller med om parallellen mot andra verktyg som är valbara i låg-/mellan-/högdager, fast uppenbarligen går det inte att göra en motsvarande funktion för ljushet. Hur som helst har man löst detta i senaste versionen av Photoshop ("shadow/highlight", längst ner på sidan).

Jag brukar (med Photoshop 6) använda "select->color range" och sedan fjäder på det. För vissa motiv fungerar det helt utan extra mek.

kaw skrev:
fast uppenbarligen går det inte att göra en motsvarande funktion för ljushet.
Nu var jag inte så smart - när jag funderade på hur en lågdagerhöjande action kan fungera i 16-bitarsläge med Photoshop 6 kom jag på det uppenbara att i färgbalans höja alla tre reglagen lika mycket och kryssa bort "bevara ljushet".

Ska testa och se hur det fungerar. Det där med "actions" är ju bra om man vill lära sig Photoshop eftersom man själv troligtvis inte hittat funktionerna som används i en sådan, men jag tycker det är lite trist att ta betalt för dem, bättre i så falla att lägga pengar på en kurs eller bok istället

kaw skrev:
Ska testa och se hur det fungerar.
Jo, det fungerar bra, fast det ljusaste i bilden påverkas också. Vill man inte det tror jag "select->color range" eller helt manuell markering av området är enda alternativet (för den som inte har CS-versionen).

Testade att härma färgbalansfunktionens förändring med en kurva och det blev inte bra. Intressant också att jag fick en färgförändring med kurvan i RGB-läge, testade byta till Lab och där blev det mer likt färgbalansfunktionens resultat (dvs. bättre), även om tonerna fortfarande var lika dåliga med kurvan.

Jag brukar annars aldrig meka i Lab-läget, men jag har lärt mig av "finsmakarna" att det kan vara effektivt ibland...

ANNONS