Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Höja lågdager endast i PS
- Trådstartare Hercules
- Start datum
kaw
Aktiv medlem
Med kurvor kan man som sagt bara göra försiktiga höjningar av lågdagrarna, annars blir det knas på mellandagrarna.
Håller med om parallellen mot andra verktyg som är valbara i låg-/mellan-/högdager, fast uppenbarligen går det inte att göra en motsvarande funktion för ljushet. Hur som helst har man löst detta i senaste versionen av Photoshop ("shadow/highlight", längst ner på sidan).
Jag brukar (med Photoshop 6) använda "select->color range" och sedan fjäder på det. För vissa motiv fungerar det helt utan extra mek.
Håller med om parallellen mot andra verktyg som är valbara i låg-/mellan-/högdager, fast uppenbarligen går det inte att göra en motsvarande funktion för ljushet. Hur som helst har man löst detta i senaste versionen av Photoshop ("shadow/highlight", längst ner på sidan).
Jag brukar (med Photoshop 6) använda "select->color range" och sedan fjäder på det. För vissa motiv fungerar det helt utan extra mek.
mazeson
Aktiv medlem
Noel Carboni har gjort ett set med actions som heter dSLR Tools. Där ingår det en action som höjer lågdagrar/skuggor 1/2, 1 eller 2 steg. Mycket användbart. Grejar även 16-bitars bilder.
Kostar USD15.
http://actions.home.att.net/index.html
hils/mats
Kostar USD15.
hils/mats
kaw
Aktiv medlem
Nu var jag inte så smart - när jag funderade på hur en lågdagerhöjande action kan fungera i 16-bitarsläge med Photoshop 6 kom jag på det uppenbara att i färgbalans höja alla tre reglagen lika mycket och kryssa bort "bevara ljushet".kaw skrev:
fast uppenbarligen går det inte att göra en motsvarande funktion för ljushet.
Ska testa och se hur det fungerar. Det där med "actions" är ju bra om man vill lära sig Photoshop eftersom man själv troligtvis inte hittat funktionerna som används i en sådan, men jag tycker det är lite trist att ta betalt för dem, bättre i så falla att lägga pengar på en kurs eller bok istället
kaw
Aktiv medlem
Jo, det fungerar bra, fast det ljusaste i bilden påverkas också. Vill man inte det tror jag "select->color range" eller helt manuell markering av området är enda alternativet (för den som inte har CS-versionen).kaw skrev:
Ska testa och se hur det fungerar.
Testade att härma färgbalansfunktionens förändring med en kurva och det blev inte bra. Intressant också att jag fick en färgförändring med kurvan i RGB-läge, testade byta till Lab och där blev det mer likt färgbalansfunktionens resultat (dvs. bättre), även om tonerna fortfarande var lika dåliga med kurvan.
Jag brukar annars aldrig meka i Lab-läget, men jag har lärt mig av "finsmakarna" att det kan vara effektivt ibland...
Hercules
Aktiv medlem
mazeson skrev:
Noel Carboni har gjort ett set med actions som heter dSLR Tools. Där ingår det en action som höjer lågdagrar/skuggor 1/2, 1 eller 2 steg. Mycket användbart. Grejar även 16-bitars bilder.
Kostar USD15.
hils/mats
Perfekt, skall köpa genast.