Annons

Högupplösta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Hajdie

Avslutat medlemskap
Hej Jag är ny hobbyfotograf. Jag tycker det är jättekul att fota olika projekt men behöver lära mig mer om hur jag ska använda min kamera. Jag har en Nikon D3100. Jag ska ta bilder som sedan ska tryckas. Alltså de behöver vara högupplösta. Vet inte mycket om sånt här än bara vissa delar. Ska jag fota i RAW? Ändrar man högupplösningen efteråt i ett bildredigeringsprogram eller är det inställningar jag måste göra innan för att detta ska bli så bra som möjligt? Vad är rim? Har det något med raw att göra. Tacksam för snabbt svar och lite utredning. Som sagt har olika delar fallit på plats men vill gärna se bandet mellan de olika delarna också så jag gör rätt!

Raw är för många inget hinder att fota i utan innebär bara fördelar.
Vad för bild redigerings program använder du? Det är en lika viktig del som att man har en bra kamera.

Raw är för många inget hinder att fota i utan innebär bara fördelar.
Vad för bild redigerings program använder du? Det är en lika viktig del som att man har en bra kamera.

Jag använder gimp förtillfället. Men jag ska ta bilder för att sedan skicka vidare till en som ska använda de i tryck som skivomslag o dyligt. Vad behöver jag veta och göra då? Kan man ändra högupplösningen i gimp när man fotat o raw? Och sedan skicka iväg dom?

Har aldrig jobbat med Google Gimp själv men det ska nog innehålla alla funktioner du behöver. När man ställer in formatet Raw i kameran så fotar man med det högsta pixel antalet ofta kallat upplösning. Om du väljer att fota i raw så använd det program som följer med kameran för att bearbeta raw filen, Nikon View NX2 i detta fallet. Gimp kan du använda för att vidare justera bilden till dina önskemål.

Du behöver nog veta mer om själva trycket för att allt ska bli helt bra. Men man kan göra någon miss i arbetsflödet o det kan bli bra ändå för det.

Okej! Jag ska nämligen fota ett skivomslag och pressbild samt affischbild. De sa att de skulle vara rawformat obs rim. Men vad menar de med rim? Och att det skulle vara högupplösta bilder. När jag fotar i raw så kan jag ej jobba med effekter i kameran utan de bygger man sen i ett redigeringsprogram. De ville ha så obehandlade bilder som möjligt. Jag är ganska duktig på att ta bilder som ser proffsiga ut och är oftast obehandlade. Brukar dock använda picture control obland framhäva färger och svartvitt. Jag försöker alltid köra på manuella inställningar. Kan detta påverka att bilderna blir kassa när man sedan vill ha högupplösta?

Ursäkta att jag besservissrar så här tidigt på morgonen, men GIMP står för "GNU Image Manipulation Program" och har inget som hellst med Google att göra,

Det var som tusan att jag fått för mig det. Var helt säker på att det var Google som hade köpt upp eller utvecklat Gimp.

När jag fotar i raw så kan jag ej jobba med effekter i kameran utan de bygger man sen i ett redigeringsprogram.

Nej det kan nog ingen. Det är därför du får använda det program som följer med kameran, när du köper den. Alltså Nikon view NX2 som är ett program till datorn.

Rim har jag ingen aning om vad det betyder i fotosammanhang.

Ett foto betyder för mig både att ta en bild och att redigera den. Det dom vill ha är antagligen bilder i RAW format, bara dom tänkt igenom så att dom har en dator med all programvara som krävs.

Ja D3100 har relativt högupplösning. Om du använder ett objektiv som är bra så kommer det gå att trycka på ett stort format.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto