ANNONS
Annons

Högupplösta bilder för tryck/annons

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraHag

Medlem
Är det skillnad i redigering vid högupplösta bilder för annons i tidning och högupplösta bilder för annons i webb?

Mina högupplösta bilder blir så brusiga i orginal storlek trots lågt ISO och stativ (kolla bild nedan). När jag fifflar med luminansbruset i Nikons redigeringssystem Capture NX efteråt så att bruset försvinner så blir det bara grötigt och jag förlorar skärpan.. Vad tror ni jag gör för fel?


https://www.dropbox.com/s/ylavtskby4zd4mh/DSC_0400.NEF?dl=0


MVH Sara
 
Senast ändrad:
Är det skillnad i redigering vid högupplösta bilder för annons i tidning och högupplösta bilder för annons i webb?

Mina högupplösta bilder blir så brusiga i orginal storlek trots lågt ISO och stativ (kolla bild nedan). När jag fifflar med luminansbruset i Nikons redigeringssystem Capture NX efteråt så att bruset försvinner så blir det bara grötigt och jag förlorar skärpan.. Vad tror ni jag gör för fel?


https://www.dropbox.com/s/ylavtskby4zd4mh/DSC_0400.NEF?dl=0


MVH Sara

ISO1600 är inte ett lågt ISO-tal - det är ett högt. Nikon D3100 är en sex år gammal kamera. Det är en helt normal brusnivå på din exempelbild.

Det som skiljer vid publicering av bilder är i vilket media och framför allt i vilken storlek de ska publiceras.

Vad som är högupplöst på webb och vad som är högupplöst i print är i praktiken olika saker. En bild som ska vara 1000 pixlar bred på en 24-tums skärm görs 1000 pixlar bred. Ska samma bild däremot tryckas i motsvarande storlek på papper krävs en högre upplösning för att uppnå motsvarande kvalitet i skärpa och innehåll.

Skärpning görs också olika för webb respektive print.

Din fråga är inte helt lätt att svara på men när det gäller brusnivån så har du alltså inte använt ett lågt ISO-tal.
 
Tack för svar Magnus :)

Nä det är ju inte ett lågt ISOtal. Jag hittade inte den infon i bilden först. Trodde jag hade använt lägre :) Så om det är en normal brusnivå för den bilden, hur minskar jag då brusnivån?

Låt oss säga att jag skulle vilja printa ut den bilden, den är ju tillräckligt stor för det men inte tillräckligt skarp. Är det endast inställningar jag behöver justera eller behöver jag köpa ny kamera? :)
 
Tack för svar Magnus :)

Nä det är ju inte ett lågt ISOtal. Jag hittade inte den infon i bilden först. Trodde jag hade använt lägre :) Så om det är en normal brusnivå för den bilden, hur minskar jag då brusnivån?

Låt oss säga att jag skulle vilja printa ut den bilden, den är ju tillräckligt stor för det men inte tillräckligt skarp. Är det endast inställningar jag behöver justera eller behöver jag köpa ny kamera? :)

För ett stilleben som det där finns det inget skäl att inte köra på ISO 100. För det motivet spelar inte kameran någon större roll.

Du kan minska bruset, men bilden kommer aldrig bli så bra som om du kört med ISO 100.

Prova dig fram, ta en serie bilder på olika ISO och sedan kikar du i datorn, hurpass mycket brus anser du acceptabelt från din kamera?

Sist, hur stor vill du skriva ut den? På vilket material? Canvas är förlåtande :)
 
Jag tänker att jag ska skicka in den och får den utskriven på utskriftspapper i storlek 50x70 :)
Om bilden i orginalstorlek är brusig på datorn så kommer den se likadan ut utskriven eller hur?!

Kanske borde lära mig ett annat redigeringsprogram och inte köra gratisprogrammet Capture NX. Det blir som sagt grötigt och oskarpt när jag tar bort bruset, finns inget mellanting.Men jag förstår att jag också använt alldeles för högt ISO.
 

Bilagor

  • DSC_0400.redigerad.jpg
    DSC_0400.redigerad.jpg
    77.9 KB · Visningar: 102
Jag tänker att jag ska skicka in den och får den utskriven på utskriftspapper i storlek 50x70 :)
Om bilden i orginalstorlek är brusig på datorn så kommer den se likadan ut utskriven eller hur?!

Kanske borde lära mig ett annat redigeringsprogram och inte köra gratisprogrammet Capture NX. Det blir som sagt grötigt och oskarpt när jag tar bort bruset, finns inget mellanting.Men jag förstår att jag också använt alldeles för högt ISO.

Jag tycker inte du ska oroa dig för det bruset. Brus är inte så lätt att se på print och framför allt inte när man står en bit ifrån, som man ju gör när man tittar på en sådan bild.

Skärpa den bör du däremot göra och då med skärpemask så att du inte skärper något annat än kontraster och därmed inte även skärper bruset.
 
Aha..Va bra du tipsa om det där med skärpemask. Tack. Något mer jag ska tänka på? :)

När jag ändå har dig/er på tråden. Skulle kvalitén på bilderna kunna bli bättre med ett nytt objektiv eller sitter det bara i inställningarna i själva kameran? Vilket objektiv eller kamera skulle ni rekommendera i sånt fall? Som i ett nästa steg efter d3100? Det är som sagt interiörbilder/stilleben och produktfoton som är intressant. Jag planerar att lära mig mer om foto.

Tusen tack för hjälpen.
 
Aha..Va bra du tipsa om det där med skärpemask. Tack. Något mer jag ska tänka på? :)

När jag ändå har dig/er på tråden. Skulle kvalitén på bilderna kunna bli bättre med ett nytt objektiv eller sitter det bara i inställningarna i själva kameran? Vilket objektiv eller kamera skulle ni rekommendera i sånt fall? Som i ett nästa steg efter d3100? Det är som sagt interiörbilder/stilleben och produktfoton som är intressant. Jag planerar att lära mig mer om foto.

Tusen tack för hjälpen.

Det går alltid att få bättre teknisk kvalitet genom att ha så bra kamera och objektiv som möjligt, men främst handlar det om att förstå hur exponering och skärpa fungerar samt att lära sig bild och komposition.
 
När du arbetar med print ska du tänka på att du har X antal pixlar att använda i din bild.
Låt säga att din bild är 3000 pixlar på bredden och du behöver en upplösning på 300 ppi ( pixlar per tum). 300ppi är normalt för tryck på bestruket papper. Du ska alltså fördela dina 3000 pixlar så att det hamnar 300 i varje tum ( såklart att man kan räkna med cm eller mm istället men tum blir faktiskt lättare). Enkel huvudräkning säger då att dina pixlar räcker till 10". Och eftersom en tum ganska så ungefär 2,5 cm så blir det 10x2,5 dvs 25 cm på den ledd du räknat på. Bredden eller höjden.
Utskriftsupplösningen har att göra med vilket bottenmaterial som ska användas. Som påpekat i tråden är canvas ( eller duk som man stundom säger på svenska) rätt förlåtande, likaså spelar betraktningsavståndet in.
 
När du arbetar med print ska du tänka på att du har X antal pixlar att använda i din bild.
Låt säga att din bild är 3000 pixlar på bredden och du behöver en upplösning på 300 ppi ( pixlar per tum). 300ppi är normalt för tryck på bestruket papper. Du ska alltså fördela dina 3000 pixlar så att det hamnar 300 i varje tum ( såklart att man kan räkna med cm eller mm istället men tum blir faktiskt lättare). Enkel huvudräkning säger då att dina pixlar räcker till 10". Och eftersom en tum ganska så ungefär 2,5 cm så blir det 10x2,5 dvs 25 cm på den ledd du räknat på. Bredden eller höjden.
Utskriftsupplösningen har att göra med vilket bottenmaterial som ska användas. Som påpekat i tråden är canvas ( eller duk som man stundom säger på svenska) rätt förlåtande, likaså spelar betraktningsavståndet in.

Så om jag vill ha en bild utskriven som är 50 x 70 cm hög så måste den vara 6000 x 8400 pixlar? Vet du hur glad jag är för den informationen!!! :) Tack!!
I den storleken ser jag att jag har ännu mer redigering att göra.. :) Uj uj. Nu tar jag hem lightroom!
 
Så om jag vill ha en bild utskriven som är 50 x 70 cm hög så måste den vara 6000 x 8400 pixlar? Vet du hur glad jag är för den informationen!!! :) Tack!!
I den storleken ser jag att jag har ännu mer redigering att göra.. :) Uj uj. Nu tar jag hem lightroom!

Nej riktigt så enkelt är det inte - som tur är!

Med det räknesättet skulle det vara i princip omöjligt att få acceptabel kvalité från normala systemkameror om man vill ha större utskrifter.

Lyckligtvis måste man också ta med betraktningsavståndet. En bild som är 50 x 70 kommer man att titta på från ett längre avstånd än om samma bild var tryckt i t ex en magasin. Det gör att du kan få en bra utskrift i 50 x 70 även från din kamera med betydligt mindre än 300 ppi.

Ta t ex en reklam affisch på stan, den ser ju helt OK ut, men om du går riktigt nära så ser du att den ser rätt risig ut.
 
På en armlängds avstånd så ser man inte pixlarna om man printar med 300ppi (ppi, som för övrigt är ett kvalitetsmått).
50x70 står du längre ifrån o kan därmed kanske gå ner till 250 ppi.
Men det vet duktiga lab om man inte vet själv var gränsen går.
 
Jag tänker att jag ska skicka in den och får den utskriven på utskriftspapper i storlek 50x70 :)
Om bilden i orginalstorlek är brusig på datorn så kommer den se likadan ut utskriven eller hur?!

Kanske borde lära mig ett annat redigeringsprogram och inte köra gratisprogrammet Capture NX. Det blir som sagt grötigt och oskarpt när jag tar bort bruset, finns inget mellanting.Men jag förstår att jag också använt alldeles för högt ISO.

När vi skriver ut bilder i stort format bedömer vi bilderna vid 50% skärmvisning för att se hur brus och skärpa kommer att se ut i den färdiga utskriften. Tittar du vid 100% får du en klart överdriven bild över hur bruset kommer att se ut.
 
Tips för print

Ett generellt tips för print är att kika på bilden i 50% förstoring i datorn. Skärp och ev. brusreducera när du har detta läge uppe. Dock så kommer inte bruset att märkas lika mycket som det du ser på datorn. När du sedan gör printen så ska bocka ur alla funktioner som kommer att skärpa upp bilden automatiskt (finns i alla fall på Crimson och givetvis i alla program där du exporterar bilden för egen print. Tänk också på betraktningsavståndet så du inte har ögonen för nära skärmen när du kollar på hur det ser ut. Med lite sunt förnuft och låg/mellanstadiematte kan du enkelt då se ungefär hur skarp och hur mycket brus det kommer att bli på din print. Är du osäker så kör ett test först, sedan är du hemma. Använder du program (som t.ex. PS så behöver du inte ens fippla med masker utan kan måla in/måla ur skärpa och brusreducering direkt i ditt 50%-läge utan att använda lager och masker. I bilden som visades kan jag tänka mig att 150 ppi räcker mer än nog för att ge tillräcklig kvalitet åt bilden i 70x50 cm.
 
Alltså, tusen tack för all kunskap ni delat. Så värdefullt!! Nu har jag lärt mig massor om print.

Hur ska jag tänka med högupplösta bilder på web då? :) Ska jag fixa bilden i 50% förstoring då också? Nått speciellt jag ska tänka på? Skärpa extra mycket?
 
En kul och trevlig grej med Fotosidans forum är att trådarna ringlar på dygnet runt. Det man inte säger själv sägs under natten :)
En sak värd att tänka på och som också nämns i tråden är betraktningsavståndet. På det fysiska slutresultat, printen, ger det sig självt per automatik. Betraktaren anpassar avståndet till bilden. Desto större, desto längre avstånd. Jag har vid flera tillfällen sett printar i stort format där placeringen av bilden i rummet har omöjliggjort ett tillräckligt betraktningsavstånd, och bilden upplevts som oskarp och oöverblickbar.
Men som sagt hur tar man reda på dessa variabler när bilden fortfarande ligger i datorn och egentligen bara är en simulering av det fysiska slutresultatet? Och svaret torde vara givet i den här tråden.
Lycka till
 
Alltså, tusen tack för all kunskap ni delat. Så värdefullt!! Nu har jag lärt mig massor om print.

Hur ska jag tänka med högupplösta bilder på web då? :) Ska jag fixa bilden i 50% förstoring då också? Nått speciellt jag ska tänka på? Skärpa extra mycket?

Nej, då ska du se på bilden vid 100%, åtminstone om du har en skärm med normal upplösning. Det blir lite annorlunda om du har en skärm med extremt hög upplösning. http://www.sfoto.se/f/praktisk-teknik/skarmar-med-hog-upplosning-och-stort-fargomfang
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.