Annons

Högljudd fokus 50/1,8 STM (främst manuell)

Produkter
(logga in för att koppla)

BobDylan

Aktiv medlem
Hej! Köpte ovanstående objektiv mest för att filma med. Pga tystare autofokus och bättre manuell fokusring. För det första trodde jag autofokusen skulle vara såpass tyst så jag kunde filma med inbyggda mikrofonen men den tas fortfarande upp väldigt mycket tyvärr.

Men det största problemet är ljudet vid manuell fokus. Gnisslar väldigt mycket. Misstänker att autofokusen kanske inte är så tyst som den ska vara pga det heller.

Detta kan inte vara normalt va? Misstänker att det är fel men ville bara kolla med er som har ett likadant innan jag skickar tillbaka det. Att man inte kan filma ens med manuell fokus pga ljud känns ju konstigt.

https://vid.me/aOPZ
 
Testade med mitt, ditt skallrar mera, sen vet jag inte om det påverkar att du har kameran stående på bordet så det blir för stumt.
Testade att filma med manuellt fokusering och det hörs i filmen när man fokuserar det gör det. Använder aldrig kameran för att filma, speciellt inte inne i ett tyst rum, vid " normal" filmning ute vet jag inte om ljudet kommer med.
 
Jag upplevde också objektivet som högljutt när jag testade det. Man ska veta att det finns två sorters STM-motorer. Den kompakta varianten låter. Samma för EF 40/2,8 STM.

http://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-canon-ef-50-1-8.htm

Det finns två typer av STM-motorer: Lead-screw-type och gear-type. Den förstnämnda är mycket tyst och därför lämplig för video. Det tycks som EF 50/1,8 STM liksom EF 40/2,8 STM har gear-type-STM som inte är lika tyst, men istället är mer kompakt. Canon säger att lead-screw-type ska ge mjukast fokusrörelser, någon som är önskvärt vid video-filmning. Vi upplever ändå fokuseringen som mjuk och len med EF 50/1,8 STM, men tyvärr låter fokuseringen rätt illa och kan säkert få en och annan att undra om objektivet är defekt.
 
Tack för svaren! Sökt runt lite och verkar som alla har samma ljud på sina. Märkligt att det inte nämnts i några recensioner jag läst, lustigt att ett objektiv som lanseras som ett film-objektiv i första hand inte går att filma med :eek:

Tur att den är trevligare att ta kort med än förra versionen iaf.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.