Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höghastighetstrigger

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har alltid gillat det här med high-speed och köpte denna för ett tag sedan.
http://www.pmgadgets.net/
Har inte hunnit testa den ännnu men den har omnämts i possitiva ordalag tidigare här på forumet.
Kom med DHL på tre dagar fr USA.
Billig var den ju också.
Köpte hållare för blixten på http://www.cyberphoto.se/.
Återstår bara lite kontakter och sladd samt en skopa fritid så blir det rejäl oreda i garaget :)
Lycka till med era projekt, följer tråden med intresse.
Posta gärna bilder.
Mvh

Mats W
 
Dumbo: Men det blir ju inte så farligt dyrt med $47?! Sen kommer väl frakten vara runt det priset med, men man kommer ju inte upp i 4000 iaf... :p Och sen, visst har jag lite tekniska kunskaper, jag är ju inte dum. Får jag en beskrivning och så så klurar jag ut det mesta...

Mwd: Ah, så du köpte bara en "lightning trigger"?! Och då fäster du den på kameran... triggar den kameran då? Och vad händer med blixten?
 
När du räknat ihop priset för vara och frakt så får du göra ett påslag på ca 30% till för tull och moms åxå. (Bara så att du är beredd på att det blir några kronor till.)

Maila gärna dem på hiviz.com åxå och fråga lite vad de tycker/föreslår. De har ju bättre koll på sina produkter än jag har och vet om det behövs fler grejer till och så, så att du inte beställer något och det sedan inte funkar. Vad JAG lyckats komma fram till så borde det det dock. Du får ju då åxå en känlsa för om de är seriösa eller inte. Jag har inte handlat av dem eller hört något om dem, så jag vet inget eg. Sidan har funnits rätt länge, så det borde inte vara något konstigt.

Dendär grejen från PMgadgets vet jag inte riktigt om jag förstår hur den ska hjälpa med just vattendroppar. De har ju en ljudtrigger som kan användas till saker som låter lite mer än en vattendroppe, men... Den andra är ju tänkt för blixtar, även om jag personligen inte ser hur den skulle kunna vara till så mycket hjälp. Om den triggar kameran när den känner av ljuset från en blixt är ju blixten borta sedan länge när väl spegeln fällts upp och slutaren öppnats... Men jag kanske har missat något...
 
När du räknat ihop priset för vara och frakt så får du göra ett påslag på ca 30% till för tull och moms åxå. (Bara så att du är beredd på att det blir några kronor till.)

Maila gärna dem på hiviz.com åxå och fråga lite vad de tycker/föreslår. De har ju bättre koll på sina produkter än jag har och vet om det behövs fler grejer till och så, så att du inte beställer något och det sedan inte funkar. Vad JAG lyckats komma fram till så borde det det dock. Du får ju då åxå en känlsa för om de är seriösa eller inte. Jag har inte handlat av dem eller hört något om dem, så jag vet inget eg. Sidan har funnits rätt länge, så det borde inte vara något konstigt.

Ja jag mejlar och kollar med dem imorgon!

Dendär grejen från PMgadgets vet jag inte riktigt om jag förstår hur den ska hjälpa med just vattendroppar. De har ju en ljudtrigger som kan användas till saker som låter lite mer än en vattendroppe, men... Den andra är ju tänkt för blixtar, även om jag personligen inte ser hur den skulle kunna vara till så mycket hjälp. Om den triggar kameran när den känner av ljuset från en blixt är ju blixten borta sedan länge när väl spegeln fällts upp och slutaren öppnats... Men jag kanske har missat något...

Så tänkte jag också... Kanske Mats kan förklara närmare?
 
Den har en inbygd mikrofon.
Triggar blixten/ blixtarna.
Två trimmpottar reglerar känslighet på mikrofonen och fördröjningen till blixten.
Synnerligen enkel att använda.
Vet dock inte om den lämpar sig för vattendroppar dock ?
Personligen så är jag inte intresserad av det, det är häftigare med mera
pretantiösa plask/ krascher :)
Mvh

Mats W
 
Jag har alltid gillat det här med high-speed och köpte denna för ett tag sedan.
http://www.pmgadgets.net/
Har inte hunnit testa den ännnu men den har omnämts i possitiva ordalag tidigare här på forumet.
Kom med DHL på tre dagar fr USA.
Billig var den ju också.
Köpte hållare för blixten på http://www.cyberphoto.se/.
Återstår bara lite kontakter och sladd samt en skopa fritid så blir det rejäl oreda i garaget :)
Lycka till med era projekt, följer tråden med intresse.
Posta gärna bilder.
Mvh

Mats W

jag blev så inspirerad att jag beställde samma kit som du har gjort.
men jag vet inte vad för prylar jag behöver för att kunna använda blixten till soundtriggern.
har du lust att beskriva?
jag har en canon 7d samt en canon 550EX blixt.
Tack på förhand
Mvh Danne
 
Du behöver den lösa blixtfoten med kontakten som jag länkade till på http://www.cyberphoto.se/.
Det finns flera olika modeller att välja på.
Kolla även "kaffebrus.se" för ytterligare blixt-tillbehör vid behov.
Sedan blir det lite hemslöjd för att få sladden till triggern.
Kolla på Elfa eller Conrad Elektronik.
Sedan är det bara att rigga upp, öppna slutaren, släcka lyset och släppa lös.
Jag har inte hunnit testa prylarna ännu så jag ser fram emot rapport med spänd förväntan.
Mvh

Mats W
 
Du behöver den lösa blixtfoten med kontakten som jag länkade till på http://www.cyberphoto.se/.
Det finns flera olika modeller att välja på.
Kolla även "kaffebrus.se" för ytterligare blixt-tillbehör vid behov.
Sedan blir det lite hemslöjd för att få sladden till triggern.
Kolla på Elfa eller Conrad Elektronik.
Sedan är det bara att rigga upp, öppna slutaren, släcka lyset och släppa lös.
Jag har inte hunnit testa prylarna ännu så jag ser fram emot rapport med spänd förväntan.
Mvh

Mats W

Hej nu har jag hunnit testa lite! Det här var ju skit kul!!
Jag hoppas länken funkar (Mobilen är inte alltid att lita på)
Här hoppas jag ni kan se lite bilder https://picasaweb.google.com/m/viewer#album/108206658083151266699/5626523351785722801
Mvh Danne
 
Mors Daniel, kul att du kommit igång.
Kan dessvärre inte se något annat än en inloggningssida.
Prova gärna att länka igen.
Jag vill gärna se.
Mvh

Mats W
 
Tjusigt Daniel !!
Mera :)
Vad kör du för blixt/ settupp ?
Var det svårt att trimma in triggern ?
Har du en susning om vad det blir för exponeringstid ?
Det verkar som det svåraste är att få til tillräckligt kort tid och att få en bra belysning
som frammhäver detaljer utan att bli för hård.
Kanske övriga läsare kan fylla i med tipps och råd till oss noviser på området ?
Mvh

Mats W
 
Tjusigt Daniel !!
Mera :)
Vad kör du för blixt/ settupp ?
Var det svårt att trimma in triggern ?
Har du en susning om vad det blir för exponeringstid ?
Det verkar som det svåraste är att få til tillräckligt kort tid och att få en bra belysning
som frammhäver detaljer utan att bli för hård.
Kanske övriga läsare kan fylla i med tipps och råd till oss noviser på området ?
Mvh

Mats W

Tack Mats!
Jag kör med en 550ex blixt på ungefär halv effekt,( min tanke var 2 st, men det blir en fördröjning om man kör trådlöst)
Måste fixa en förgrening på sladden isf!

Triggern hade jag på snabbaste reaktion och reglerade utlösningen... ( jag hoppas du fattar vad jag
menar ... Hi hi ) genom att ändra avståndet till ljudkällan, ( luftgeväret)
Ca 50 cm ifrån objektet som fotades.
Inställningen på triggern var inte så exakt. Det var lättare att tima in rätt genom att å
Ändra avståndet ist.
Exponeringstiden... Ja det beror på hur du menar.. Ca 4-7 sekunder..!!
Som slutaren är öppen, men själva exponeringen som blixten står för är ju ganska kort,
Vet ej hur kort, men det kan säkert något matte snille räkna ut med tanke på bilden där hela
Kulan är med, den är väl ca 5mm lång och färdas i ca 150meter/ SEK
Och på bilden blev den ca 3 cm....
Men jag tror att det går att korta ned tiden yttligare, genom att sänka effekten på blixten så borde
Brinntiden bli kortare, får öppna bländaren lite mer lr öka iso värdet för att kompensera.
Men det är bara min teori ;)
 
Senast ändrad:
Hej Daniel, det är just att sänka effekten som ger kotare brinntid.
Din teori stämmer bra.
Som du skriver krävs det säkerligen kabel direkt till andra blixten för att det skall lira.
Skall bli kul att testa efter semestern.
Håll oss informerade om dina frammsteg.
Mvh

Mats W
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.