Annons

Höghastighetsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

badboll

Aktiv medlem
Ja jag undrar hur man tar bilder på en gevärskul igenom ett ägg tex, vad krävs av utrustningen?

Om man läser på internet så ska A200n klara slutartider på 1/3200 men jag får bara 1/1600, frågan är om det räcker?

Behövs en blixt om man ska göra det utomhus?

Behöver massor av tips =)
 
En kula färdas väl med runt 1000-3000 ft/s vilket mosvarar 300-900 m/s.
Ett ägg är ca 3 cm tjockt.
Om vi räknar med 300 m/s så tar det alltså
0.03/300 =1/10000 s för kulan att passera ägget.

så svaret är nej.

Men huvudproblemet oavsett kamera är att trigga den så att bilden tas just när kulan går genom ägget. Det är nog tveksamt om man kan göra detta med tillräckligt precision med en stillbildskamera.
Även om man sätter upp en trigger med ex. en fotodetektor så är frågan om tiden mellan det att kameran tar emot triggern och bilden tas inte varierar med någon ms eller så, det räcker för att missa bilden.

edit: Fast med ett luftgevär borde det vara lättare, kulhastigheten är väl betydligt lägre?
 
Ja bilden jag länkade till är med ett luftgevär och med slutaren 1/4000 tydligen.
Men det verkar endå ganska svårt.
 
Var väl i fysiken där man lärde sig att fuska med höghastighetsfotografering. Ett stroboskop kan ställas in för att blixta med snabba intervall och genom att ha en mörk bakgrund och ett strob bör 1/1000 räcka för att fånga någon del av kulans rörelse? Har inte provat själv, men det kan vara ett kostnadseffektivt försök.

För kaliber .22 kan man köpa sk. Subsonic ammunition som rör sig under ljudets hastighet. Men de rör sig fortfarande någonstans i regionen 300m/s så komplexiteten hamnar sannolikt i trigger- utrustningen som startar kameran. Eller så får du ha ett stort/snabbt minneskort. Har läst en artikel om att IR (på likanade sätt som inpasseringskontroller när man bryter ljusstrålen) går att användas för att känna av när kulan går iväg och därmed sätta igång en serie av bilder.

Återkom med resultat när du fått till det - vill också testa :)

BAW
 
Elektroniken i sig är inget problem, det är rätt lätt att bygga. En vanlig gaffel men en lysdiod och en fotodetektor borde kunna trigga.

(jag jobbar rätt mycket med mätningar som kräver triggsignaler av olika slag, så länge precisionen är lägre än säg 10 mikrosekunder så är det enkelt)

Men som sagt var, hur precis är kameran? Jag kan mycket väl tänka mig att den "jittrar" (om man nu kan använda det uttrycket i detta sammahang)en del.

Dessutom är nog kameran så långsam (jag vet inte vad värdet är elektroniskt) att man måste skicka triggen INNAN kulan skjuts iväg.
 
Man triggar inte kaneran utan blixten/blixtarna och fotograferar i totalt mörker med öppen slutare och låter blixtens korta brinntid frysa händelsen. Höll på med en hel del experiment med detta för bra många år sedan. I mitt galleri finns just en sådan bild på ägg som skjuts sönder. Luftgevärskulan går ca 180 m/s.
 
Jo, det låter som en bättre lösning.
Men det flyttar ändå bara problemet, särskilt om kulan är snabb: Hur snabb är blixten? Och hur mycket "jittrar" den?

(dvs hur lång tid från att triggen tas emot till att blixten verkligen fyras av, och hur mycket varierar denna tid från gång till gång)
 
Efter att ha letat runt på nätet så kan jag nog besvara min egen fråga. Jag hittade en mätning på en Nikon D1X och den jittrade 10 ms med en delay på 77 ms. På tok för dåligt.
Vanlig blix fungerar inte heller så bra. En sak som påpekades är att en vanlig blixt ju är ca 1 ms lång, vilket är för lång tid (jag hittade inga data på delay).

Totalt mörker och trigga ett stroboskop verkar alltså vara det enda sättet att fånga en riktigt kula.

Det skulle vara kul att prova,
 
Mja nog kan man få betydligt kortare brinntid än 1 millisekund på en vanlig blixt. Specen för tex Nikons SB800 ger att full effekt på blixten så har man en brinntid på ca 1 ms men om man kör blixten på 1/128 dels effekt så får man en brinntid på ca 24 mikrosekunder. Vad gäller ägget så kommer kulan att bromsas betydligt då kulan har relativt liten vikt och avger största delen av rörelseenergin inuti ägget.
 
Problemet med en ridåslutare är att den vid tider snabbare än blixtsynk inte är öppen hela tiden utan en liten spalt rör sig över film/sensorplanet.

Om man inte har en slutare som är helt öppen så återstår endast blixt för frysning av rörelsen. Slutaren skall då vara helt öppen under tiden.

Moderna blixtar, max 20 år gamla.... går att få tider på mellan ca 1/1000 s (1ms) och ca 1/50000 s.

Skruva ner styrkan på blixten och utlös den manuellt.

Problemet är naturligtvis att trigga blixten, ljusridå? kanske eller stroboskopfunktion på blixten. Med lite tur så funkar det kanske. Någon blixt kanske skulle kunna frysa kulan.

5600 HS(D) klarar 100 Hz stroboskopljus, det kan bli rätt ok.

Bilden på äpplet är ju kul, att den ser så härlig ut, det beror på att stänket från kulan finns där under en betydligt längre tid än 1/160 s. därför så ser alla strecken raka ut, utan att de har styckats sönder av den framrusande spalten.

Tiden för spalten att röra sig över sensorn tror jag ligger på ca 1/160. (7D blixtsynktid)

/Jörgen
 
Själva triggningen är nog inga problem, det bör gå att lösa med hjälp av en diod och en fotodetektor (samt lite annan enkel elektronik), det är ju inga jättesnabba förlopp vi talar om.

Men,om nu själva blixten är så snabb är nästa fråga hur lång tid tar det mellan inkommen triggsignal och att blixten verkligen fyras av?

Fördelen med riktiga stroboskop är väl bland annat just att de är gjorda för att triggas "på riktigt" (i mätsitutioner) och har rät kort delay,
 
Jag fotade lite bilder av det här slaget i gymnasiet. Vi använde en tunn aluminiumfolie tejpad framför luftgevärets mynning kopplad till en dator som trigger. När kulan bröt folien så började datorn räkna ner ett antal millisekunder. Därefter slöt den kretsen till blixten. Funkade väldigt bra!
 
Tobiasl skrev:

Men,om nu själva blixten är så snabb är nästa fråga hur lång tid tar det mellan inkommen triggsignal och att blixten verkligen fyras av?

Fördelen med riktiga stroboskop är väl bland annat just att de är gjorda för att triggas "på riktigt" (i mätsitutioner) och har rät kort delay,

Hej Tobias

Som sagt det är ju inte jättesnabba förlopp. Har inte mätt upp tidsfördröjningen i blixtens elektronik, men den borde var betydligt kortare än 1/1000 s. Fast man vet ju aldrig.

Om tiden skulle vara för lång, så kan man ju flytta sensorn närmare där kulan/objektet startar sin rörelse för att kompensera för fördröjningen. Den borde i alla fall vara konstant, eller hur?

Vore kul att prova, måste bara få loss lite tid att leka...

/Jörgen
 
pzackes skrev:
Jag fotade lite bilder av det här slaget i gymnasiet. Vi använde en tunn aluminiumfolie tejpad framför luftgevärets mynning kopplad till en dator som trigger. När kulan bröt folien så började datorn räkna ner ett antal millisekunder. Därefter slöt den kretsen till blixten. Funkade väldigt bra!

Hej Patrik,

Låter som en smart ide, för den som inte vill använda en dator så får man väl göra tidsfördröjningen själv.

/Jörgen
 
Skulle vara intressant att veta vad det är för gevär med klass och kula(vikt) som du har tänkt försöka fota..


Anslagsenergi

Klass 1: min 2700J med min 9g kulla.
eller: min 2000J med min 10g kulla.

Klass 2: min 800J med min 3,2g kulla.

Klass 3: min 200J med min 2,5g kulla.

Klass 4: min 150J

min = minimum

ca: 700-800m/sek


Mvh Martin
 
Här är en klassisk bild av H. Edgerton ("höghastighetsfotograferingens fader") från 60-talet på en kula (7,62 mm) som passerar ett äpple med 750-850 m/s. Endast blixtljus står för exponeringen som är runt en mikrosekund, vilket eliminerar det mesta av rörelseoskärpan. Det finns blixtar (och opto-elektriska slutare för t.ex. kunna fånga kärnvapendetonationer initialt) där man kommer ner på exponeringstider i nanosekund-området.

.30 Bullet Piercing Apple
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.