ANNONS
Annons

Högglanspress?

Produkter
(logga in för att koppla)

tormig

Aktiv medlem
Vid köp av diverse mörkrumsprylar ingick en manick med benämningen "Högglanspress" (Elektro-Industri i Falköping). Vet ej när den är tillverkad men den ser ut att vara från anno dazumal, vet heller inte om den fungerar, måste hitta en sladd som passar först (typ gammaldags brödrost/strykjärn).

Min fråga är hur man använder den, så mycket kan jag lista ut att den skall användas till fiberpapper men på vilket sätt, hur blött/torrt skall papperet var, hur länge skall det ligga i den osv.

Jag hoppas det följde med "glansplåtar" oxå.
I så fall har du flera alternativ.
Men innan du börjar så föreslår jag att du tar av duken o tvättar den, så inga rester av gammalt fix eller någor sitter kvar o sabbar dina bilder.
1. med blanka papper kan du lägga dom med bildsidna ner mot den rengjorda glansplåten, rulla ut överflödigt vatten och så spänna duken över, torrt är det när duken känns ordentligt torr på ovansidan.
2. du kan vända pappret o torka det med bildsidan mot duken, det ger dig lite mattare yta.
3. du kan använda matt papper o torka mot glansplåten, det ger dig normalmatt yta.
4. Du kan torka matt papper mot duken och få jättematt yta.
Kom ihåg att rulla fast bilden så överflödigt vaten försvinner och se alltid till att glansplåt och duk är rena.

Om du är en fegis så sätter du i elkontakten i väggen sist och mäter med ett testinstrument mellan torken och vattenkranen eller elementet innan du rör den, ifall det är överledning i den. Gamla saker är inte alltid elsäkra.

Det finns fyra plåtar i varierande skick, en del sidor ser nästan oanvända ut.

Vad gäller elsäkerhet (tack för tipset, jag hade nog kört på!) så kan man ju jorda den mot ett element också, jag antar att säkringen ryker om det är något fel på den. Eller bygga om den med jordad kontakt om det blir svårt att hitta en sladd som passar.

Vid närmare eftertanke undrar jag om inte den här typen av sladdställ är jordad, men var hitta en sådan idag?

Senast ändrad:
Nej, jag har också varit och letat på Elfa's hemsida (och Clas Olhson).

Mitt minne av sådana här sladdställ/kablage (eller vad det nu heter) är att den ena kontakten, den mot apparaten, är i porslin, med två runda stift och en tygsladd, som på strykjärn. Jag tror det var standard på just strykjärn, våffeljärn och brödrostar för (väldigt) länge sen.

Jag har provat att högglanspressa fiberpapper men jag får alltid ett dåligt resultat. Verkar som om jag inte lyckas få bort all luft mellan glansplåt och papperet. Har provat med mycket våta och mindre våta papper, använt skrapa eller rulle men alltid samma resulat. Har även provat att ha papperet i vatten med vätmedel men får samma krackelerande utseende på bildens yta.

I en gammal bok hittade jag en beskrivning hur man gör och där nämns att man ska använda oxgalla, vad är det för någonting?

Har ochså kommit fram till att man ska inte ha för hög temperatur när man torkar, hög temperatur ger kurviga kanter på bilden.
Det löste jag genom att koppla in en tyristorstyrd spänningsregulator som jag kan reglera temeraturen med och på så sätt få ett lite långsammare men bättre torkning av bilden.

Jag använder en högglanspress för att torka mina plastpapperskopior i. Använder halvmatt papper så jag vänder baksidan mot plåten.

Ang kontakten så skulle jag också beskriva det som en strykjärnskontakt a la äldre modell.

hasse lundberg skrev:
Jag har provat att högglanspressa fiberpapper men jag får alltid ett dåligt resultat. Verkar som om jag inte lyckas få bort all luft mellan glansplåt och papperet. Har provat med mycket våta och mindre våta papper, använt skrapa eller rulle men alltid samma resulat. Har även provat att ha papperet i vatten med vätmedel men får samma krackelerande utseende på bildens yta.

Kan det vara så att dagens fiberpapper inte är avsedda att högglanspressa?

Jag använder ofta multigrade ilford och det funkar utmärkt för att få fram en högblank yta, men tillvägagångsättet är av modell gammal. Rengör en glasskiva eller typ fönstret och det måste vara RENT. Sätt sedan kopian med emulsionen mot fönstret och pressa ut allt vatten, finns det vatten eller luftbubblor kvar så blir det inte blankt där. Låt den sitta där, till du dagen efter hittar den på golvet eller att den iallafall släppt helt av sig själv, vips en högblank kopia, inte lika snabbt som en press men för den som inte har den kan detta vara ett alternativ...
mvh lenell

Om man letar lite här på Fotosidan hittar man många mer eller mindre fantasifulla sätt att torka fiberpapper på (spånskivor!) men nästan igen nämner en högglanspress som alternativ, kan det vara så att tiden har sprungit ifrån den här metoden?

Tycker personligen att den högblanka "spegelytan" inte är så vacker. För att titta på bilder blir resultatet betydligt vackrare med lufttorkning av blankt barytpapper. Tror också att den högblanka ytan är något som var viktigare förr, tror att man vid tryckerier föredrog de spegelblanka bilderna för ett bättre tryckresultat. Någon som har mera koll på detta än jag?

Faran med gamla torkpressar är, som någon påpekade, risken för fixrester i duken. Förr eller senare kommer den natt då du inte orkar vänta ut sköljen...... Det är lika bra att avstå från högglansen, som ändå sällan blir perfekt. Häng upp bilderna i en klädnypa och lägg in dem i tjocka böcker innan de är knastertorra. Bildytan får förstås inte klibba.
Köp klädnypor med hål i och trä upp dem på ett snöre som du spänner över framkallningsbänken.
Lufttorkat, blankt fiberpapper har den finaste bildytan, tycker jag i alla fall. En riktig klassiker dessutom.

Hur gick det sen?

Jag förstår att ni alla undrar hur det gick ...

Det gick inte så bra, för att uttrycka det milt.

Kontakt och sladd ordnades, plåtarna diskades noga och dukarna tvättades (60C). Fiberpapper införskaffades och sköljdes efter konstens alla regler. Vattnet skrapades av och papperen lades i apparaten med emultionssidan mot plåten. I med sladden, varmt blev det och inga elolyckor inträffade.

Papperet fastnade rejält på plåten! Vet inte vad som gick snett, för varmt kanske, fel papper, fel på plåtarna?

Det får bli någon anna metod, är det någon som vill köpa en gammal högglanspress?

jag högglanstorka mycket för några år sedan, men man måste han högglansvätska, fanns då på Photax, paterson tror jag, annars är det nog svårt, sedan ska man ha en gummivals och valsa fast den på glansplåten, och ändå kan det bli små bubblor i bland, men det blir så blankt så det är jobbigt att se bilderna om det är ljust. Sladden är samma som till Våffeljärn, finns nog att köpa på varje loppmarknad i hela sverige, jag minns att det hände att mamma kom ner till mörkrummet och behövde den för vi skulle få våfflor!

Jag har gjort mig av med min gamla högglanstork eftersom den inte är användbar för moderna papper. Glanstorkning var för papper med gelatininnehållande silverbärare. Jag tror nog att de finns att få tag på fortfarande de där papprena men t. o. m. jag har övergivet dem nu när svärtan blev bra i moderna papper.
Men åter till högglanstorkning. Har du gamla papper, blanka ("glossy" är de märkta) så ger glanstorkning ett resultat som moderna papper inte kommer i närheten av. Men det viktigaste är att plåten är helt ren. Inga kalkrester får finnas, plåten skall torkas noga med sprit eller eter (Kall plåt om du använder eter OBS!), T-sprit går inte, bitrex-tillsatsen förstör allt. Det är mycket noga att bilderna valsas ordentligt som tidigare sagts. Låt bilderna lossna från plåten av sig självt, tänk inte ens tanken att hjälpa till med den processen.
Det är inte helt lätt men när det lyckas blir det m y c k e t blanka bilder.
Lycka till
Us

hasse lundberg skrev:
Sonnaren skrev:
Jag har gjort mig av med min gamla högglanstork eftersom den inte är användbar för moderna papper. Glanstorkning var för papper med gelatininnehållande silverbärare. Jag tror nog att de finns att få tag på fortfarande de där papprena men t. o. m. jag har övergivet dem nu när svärtan blev bra i moderna papper.
Us

Det kan vara förklaringen till att jag inte får bra resultat.
Bara till att slänga glansplåtarna alltså, eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar