Annons

högdagar

Produkter
(logga in för att koppla)

tarragona

Aktiv medlem
Hej Har en nikon D40 kamera jag undrar omman ställer den på auto och tar en bild så blir det högdagar jag undra skall det inte funka utan högdagar då? även om ja fotar i s läget så bli det högdagar eller i vilket läge som mantar och använderman bländar prioritet så blir kortena mörka. finnes det något hopp.

<<<<<<<mvh <kaj eller få det vara lite blink.

Fota i råformat då kan du rädda dem rätt bra kolla på bara på denna bild.

Bilagor

• hög.gif
    hög.gif
    87.3 KB · Visningar: 1,184
Högdagrar

Fota i råformat då kan du rädda dem rätt bra kolla på bara på denna bild.

Tack för svaret.
I Nikon guiden står det markeringar är det samma som högdagrar eller? får det i blden när det ligger snö på marken eller när solen ligger på mot en husknut eller något som är vitt.

Fast högdagar är en subjektiv term.
Det du menar är egentligen utfrätt. Det finns ingen täckning alls i det området, det är maximalt ljust.

Och observera att det kan vara helt korrekt återgivet.
Snön är vit, så enkelt är det. Lyser sedan solen på snön så har kameran inget val. Exponeringslatituden räcker helt enkelt inte till.

DU kan ju använda recovery slidern ( vat heter det på svenska?" för att rädda lite som du ser på min bild.

Man ställer exponeringen manuellt eller har ett stegs minus på exponeringskompensationen. ( från utmärkta sidan www.kameravaskan.se
"Exponeringskompensation – När man använder automatläge på kameran så kan man använda exponeringskompensation för att under eller överexponera. Det är alltså en inställning man gör i kameran för att påverka kamerans automatiska inställningar för att få bilden ljusare eller mörkare än den annars blivit.")

Läs också på om ...
http://www.kameravaskan.se/fotografering-grund/exponering/

Högdagrar

Man ställer exponeringen manuellt eller har ett stegs minus på exponeringskompensationen. ( från utmärkta sidan www.kameravaskan.se
"Exponeringskompensation – När man använder automatläge på kameran så kan man använda exponeringskompensation för att under eller överexponera. Det är alltså en inställning man gör i kameran för att påverka kamerans automatiska inställningar för att få bilden ljusare eller mörkare än den annars blivit.")

Läs också på om ...
http://www.kameravaskan.se/fotografering-grund/exponering/

Tack för svaret.

Om omfånget är för stort för att kameran ska kunna få en hygglig exponering, så får man antingen ta två bilder och sätt ihop sen ( antingen via HDR program eller en exponeringsblandning i Photoshop ), eller ta fram två exponeringar ur RAW bilden och sätta ihop sen.

Om allt blir överexponerat över horisonten, typ himmel, kan man anvvända ett tonat gråfilter för att släppa in mindre ljus i just det övre partiet.

Högdagrar

Ja det var ju ett svar som onekligen kan hjälpa nybörjare =) . Inte ens när jag Googlade fick jag information om hur tillvägagångsättet skulle kunna se ut, om det nu skulle skilja sig från nån av de metoderna jag skrev om i mitt inlägg.

Tack för svaret.
Men är det bara jag som har det här är det ingen mer som får markeringar?

Blinkande högdagrar får vi nog lite till mans. Det jag ser som viktigt eller det jag försöker att undvika med olika exponerings metoder är att inte få utbrända högdagrar på andra ställen än tex solen. Har du solen i sökaren så kommer du aldrig att lyckas få bort blinkande högdager varningen. Om du inte via meny ställer så att den inte ska visa varningen. Eller att du exponerar efter det ljusaste partiet vilket då kommer att göra bilden riktigt mörk ibland. Endast det riktigt ljusa kommer att vara korrekt exponerat.
Annars så är det manuell mätning eller exponeringskompensation som gäller. Vit snö i starkt solsken då plussar jag minst 1. Vatten i stark sol är oxå plus 1. Jämför jag mina förhållanden med den vita snön och den blå himlen i stark sol som vi har här nu under våren så är snön minst 2 steg ljusare än en blå himmel.
Är det solen eller en annan riktigt stark ljuskälla som gör högdager varningen så är det nått jag inte bryr mig om i de flesta fallen.

Blinkande högdagrar får vi nog lite till mans. Det jag ser som viktigt eller det jag försöker att undvika med olika exponerings metoder är att inte få utbrända högdagrar på andra ställen än tex solen. Har du solen i sökaren så kommer du aldrig att lyckas få bort blinkande högdager varningen. Om du inte via meny ställer så att den inte ska visa varningen. Eller att du exponerar efter det ljusaste partiet vilket då kommer att göra bilden riktigt mörk ibland. Endast det riktigt ljusa kommer att vara korrekt exponerat.
Annars så är det manuell mätning eller exponeringskompensation som gäller. Vit snö i starkt solsken då plussar jag minst 1. Vatten i stark sol är oxå plus 1. Jämför jag mina förhållanden med den vita snön och den blå himlen i stark sol som vi har här nu under våren så är snön minst 2 steg ljusare än en blå himmel.
Är det solen eller en annan riktigt stark ljuskälla som gör högdager varningen så är det nått jag inte bryr mig om i de flesta fallen.

Tack för svaret.

Tackar för svaren. Med andra ord vad är det? Det är bara att fota och inte brysej om markeringarna eller ?
Exponeringslatitud är spannet som sensorn kan återge.

Låt säga att du plåtar ett motiv där marken är för mörk och himlens moln för ljusa.

Om du överexponerar kommer molnen att framträda men marken bli ännu svartare.
Om du underexponerar kommer marken att framträda men molnen bli ännu ljusare.

Exponeringslatituden räcker alltså inte till för detta motivet.
DU som fotograf måste VÄLJA vad DU tycker är viktigast.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar