Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höga ISO, vilken är bäst?!

Produkter
(logga in för att koppla)

matlep

Aktiv medlem
Ok, jag skall fota hockey och behöver lite input.

Jag har en 5D och tycker att den är sådär på ISo över 800, mest kanske för att jag inte är så van att köra på högre ISO. Men nu funderar jag på om det finns någon kamera som är bättre på höga ISo än vad 5D är och som också passar för sport. Jag funderar på att hyra en kamera för detta tilfälet och vill höra vad ni andra tycker.

Alternativen är väl rätt uppenbara, 1Dmk3, 1Dmk2 och 40 eller 50D eventuellt 1Ds Mk3. Är någon av dessa väldigt mycket bättre på höga ISO än 5D? Dessa kameror har ju dessutom högre FPS än 5D och det är ju såklart trevligt men inte superviktigt. Jag har provat 1Ds Mk2 förut och den tyckte jag inte var bättre än 5D på brus, innebär det att jag kan räkna bort 1Dmk2 direkt?

Nikon är tyvärr inget alternativ då jag har Canon objektiv och dessutom känns det jobbigt att lära sig en ny kamera bara för en dag.

En sista grej, jag vet att 5D är väldigt bra på brus, men jag undrar om det finns ännu bättre alternativ.

Tror nog att 5D är bland det bästa du kan ha vad gäller lite brus på höga ISO. Varken 40 eller 50D är bättre, där 40D tydligen är bättre än sin efterföljare.
Hur toppmodellerna presterar lämnar jag till någon annan.

1D MkIII är bra på höga ISO, ca 1-1,5 steg sämre än Nikon D3 som ju har blivit lite av benchmark för höga ISO. nya 5D sägs också vara bra. Fördelen med 1D är ju förutom snabbare seriebild, även betydligt bättre AF. Men det kan ju tänkas att det kommer en IV snart...

1D MkIII är bra på höga ISO, ca 1-1,5 steg sämre än Nikon D3 som ju har blivit lite av benchmark för höga ISO. nya 5D sägs också vara bra. Fördelen med 1D är ju förutom snabbare seriebild, även betydligt bättre AF. Men det kan ju tänkas att det kommer en IV snart...

Jo det vore trevligt med en by Mk4 men nu skall jag plåta redan den 11 December, så jag tror inte den kommit tills dess ;) Frågan är väl om 5Dmk2 ens har kommit tills dess...

Men om man bara ser till brus, är 1Dmk3 markant bättre än 5D(MK1)?

1D MKII kan du räkna bort ur brus synpunkt, autofokusen är ju dock fin. 40D å 50D likaså som du redan gjort. 1D MKIII är väl det som återstår om man vill ha ngt nytt.

Autofokusen är nog det ända jag skulle oroa mig för på 5D, å kanske bufferminnet om man fotar RAW.

Du kanske redan kör med liknande objektiv. Och vet inte riktigt vilka objektiv man ska sikta in sig på när man kör FF, 135 2.0 finns ju men kanske blir för kort?

Kan vara bra å försöka få reda på hur ljuset är i hallen skiljer sig ganska mkt från arena till arena.

Exponera du isen rätt så kan du nog utan problem använda ISO 1600 och i värsta fall där över. 5D hanterar ju detta galant...

1D MKII kan du räkna bort ur brus synpunkt, autofokusen är ju dock fin. 40D å 50D likaså som du redan gjort. 1D MKIII är väl det som återstår om man vill ha ngt nytt.

Autofokusen är nog det ända jag skulle oroa mig för på 5D, å kanske bufferminnet om man fotar RAW.

Du kanske redan kör med liknande objektiv. Och vet inte riktigt vilka objektiv man ska sikta in sig på när man kör FF, 135 2.0 finns ju men kanske blir för kort?

Kan vara bra å försöka få reda på hur ljuset är i hallen skiljer sig ganska mkt från arena till arena.

Exponera du isen rätt så kan du nog utan problem använda ISO 1600 och i värsta fall där över. 5D hanterar ju detta galant...

Tack för svaret, det är på Hovet jag skall plåta och jag tänkte köra med 70-200 2,8. Om man kör med 1DMk3 så klarar man ju sig utan konverter vilket är bra såklart! Funderar på att köra med 85 1,2 i nödfall, men den är ju inte supersnabb i fokuseringen.

Tack för svaret, det är på Hovet jag skall plåta och jag tänkte köra med 70-200 2,8. Om man kör med 1DMk3 så klarar man ju sig utan konverter vilket är bra såklart! Funderar på att köra med 85 1,2 i nödfall, men den är ju inte supersnabb i fokuseringen.

135/2 har redan nämnts. Då kommer du lite närmare än med 85:an och får ett steg snabbare tid (eller ett stegs mindre brus) än med ditt 70-200/2.8. Den ger dessutom väldigt skarpa bilder redan på största bländaröppning.

Som du själv säger, är det väl tveksamt om Canons 5DMKII har hunnit komma ut tills dess (i synnerhet om du inte redan står i kö).

Dom exempelbilder jag sett, verkar visa att ISO3200 på MKII motsvarar ISO800 på MKI i brushänseende. Tyvärr verkar bruset sen öka markant, så ISO6400 på nya verkar ge samma brus som ISO3200 på gamla.

Själv tycker jag ISO1600 är helt ok på gamla 5D, men att bruset ökar markant på 3200, och som jag också upplever som lite fulare brus än 1600 bruset.

Men om det stämmer på serieproducerade 5DMKII återstår att se, men ISO3200 som motsvarar ISO800 på gamla är väldigt lovande.

Föresten, du kan ju höra med yfo (www.yfo.se) som hyr ut kameror och objektiv. Senast jag såg prislistan i maj, hyrde dom ut Nikons 200/2 för 600:-/dag + moms. Det KAN ju hända att dom nu också har Canons motsvarighet 200/2L IS för samma peng.

Kan det säkert vara värt om det är ett speciellt enstaka tillfälle, som det verkar vara i ditt fall. Och sen kanske satsa på 5DMKII när den väl blir tillgänglig.

Föresten, du kan ju höra med yfo (www.yfo.se) som hyr ut kameror och objektiv. Senast jag såg prislistan i maj, hyrde dom ut Nikons 200/2 för 600:-/dag + moms. Det KAN ju hända att dom nu också har Canons motsvarighet 200/2L IS för samma peng.

Kan det säkert vara värt om det är ett speciellt enstaka tillfälle, som det verkar vara i ditt fall. Och sen kanske satsa på 5DMKII när den väl blir tillgänglig.

Tack Staffan, bra tips! Jag hade tänkt hyra kamera på Yfo eller ProCenter, men jag hade inte tänkt på att man kan hyra objektiv också! Hade inte du ett 200 1,8 förresten... Sugen på att hyra ut det ;)

Tack Staffan, bra tips! Jag hade tänkt hyra kamera på Yfo eller ProCenter, men jag hade inte tänkt på att man kan hyra objektiv också! Hade inte du ett 200 1,8 förresten... Sugen på att hyra ut det ;)
Jodå, visst är jag lycklig ägare till ett :)
Kostar en rätt bra slant begagnat, och är väldigt sällan man ser dom till salu i Sverige (har inte ens sett något begagnat sedan ersättaren 200/2L IS dök upp).
Men visst är 200/1.8L ett riktigt fint objektiv, som är knivskarpt redan vid 1.8 (ger dock lite vinjetering på största bländaröppning). Min favorit på bröllop och andra tillställningar när man vill ha fina porträtt på gästerna.
Här är lite exempel tagna med objektivet:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=203163
Dock får jag nog ta mig en funderare om ev. utlåning.

Jodå, visst är jag lycklig ägare till ett :)
Kostar en rätt bra slant begagnat, och är väldigt sällan man ser dom till salu i Sverige (har inte ens sett något begagnat sedan ersättaren 200/2L IS dök upp).
Men visst är 200/1.8L ett riktigt fint objektiv, som är knivskarpt redan vid 1.8 (ger dock lite vinjetering på största bländaröppning). Min favorit på bröllop och andra tillställningar när man vill ha fina porträtt på gästerna.
Här är lite exempel tagna med objektivet:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=203163
Dock får jag nog ta mig en funderare om ev. utlåning.

Det är lungt! Jag tror inte jag skulle våga låna det med tanke på vad det kostar och OM något skulle hända.

Jag tror att Daniel Svensson här på FS köpte det enda begagnade jag sett iår iallafall. Verkar vara riktigt sällsynt.

På Hovet så ser bilder från en MK3 med 70-200/2,8 IS ut som de gör på dessa bilder (med undantag för några som är fisheye och 24-70/2,8 och en del Mk2N med 300/4):
http://www.hockeyligan.se/index.php?article=2424
http://www.hockeyligan.se/index.php?article=2406
http://www.hockeyligan.se/index.php?article=2263

Hovet är inte så mörkt som andra ishallar. Med ISO 1000 så klarar du 2,8 och 1/500 så länge som de inte bökar i nått sarghörn. Bilder från hörnen brukar jag få pressa knappt ett bländarsteg i efterbehandlingen.

Vi syns den 11:e

På Hovet så ser bilder från en MK3 med 70-200/2,8 IS ut som de gör på dessa bilder (med undantag för några som är fisheye och 24-70/2,8 och en del Mk2N med 300/4):
http://www.hockeyligan.se/index.php?article=2424
http://www.hockeyligan.se/index.php?article=2406
http://www.hockeyligan.se/index.php?article=2263

Hovet är inte så mörkt som andra ishallar. Med ISO 1000 så klarar du 2,8 och 1/500 så länge som de inte bökar i nått sarghörn. Bilder från hörnen brukar jag få pressa knappt ett bländarsteg i efterbehandlingen.

Vi syns den 11:e

Kul! Vi ses där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar