Annons

Hög fps

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu var jag och rotade i mina lådor och hittade en Nikon AW1, den skall klara 5sek 1200fps i 320x200. Den upplösningen kanske räcker och AW1 är lätt att fjärrstyra.

Om man målar på jättetydliga markeringar på bollen skulle det kanske gå att visa rotationen med typ 500 fps. Bara kanske första metern, inte alls det du vill, att visa hela förloppet, men möjligen något.

Institut national de la recherche scientifique (INRS) har utvecklat en kamera som tar 12000 fp/s. Den lär knappast bli tillgänglig för amatörer, men om dom har nån golfnörd i besättningen skulle hen väl kunna norpa din idé.

målar du bollen kontrastrikt med mönster skulle en eventkamera lösa allt för dig.
Dyrt, ja men kanske billigare än andra lösningar.

Har du funderat på att kontakta ett universitet i närheten?
Det är inte omöjligt att de har grejer som de kan låna/hyra ut.
Dessutom så kan de skapa fysikuppgifter för eleverna att lösa....

Har du funderat på att kontakta ett universitet i närheten?
Det är inte omöjligt att de har grejer som de kan låna/hyra ut.
Dessutom så kan de skapa fysikuppgifter för eleverna att lösa....

Det kommer vara minst en skola involverad och det kommer också vara Open source så att vi kan få hjälp av andra som är intresserade.

Väntar dock först på en solig dag så att jag kan testa det jag har ordentligt först.

Körde lite igår kväll i 200fps men hade 1/200s slutartid. Så bollen blev rätt långa streck och klubban var knappt synlig. Men jag fick lite info om hur länge jag behöver filma och det är 15-25 hundradelar från start av swing tills bollen går i nätet. Ca 30 frames i 200fps.

Jag hoppas att min AW1 kan filma 1200fps med 1/16000s och att upplösningen på 320x120 räcker för att se något. Men för det behöver jag solen.

Inte helt lätt att frysa en boll som åker i 160kmh och roterar med 10000rpm.

Roterar bollen verkligen 10000 varv på en minut? Det låter mycket.

Hur som helst, titta på en Freefly Wave 2TB, "billigast" på Vososestore. Fast inte billigt. Jag undrar om man kan hyra den en dag eller två?!

Klubborna är räfflade och bladen vinklade bort mot 60°. Så dom genererar rejäl rotation. Om du tittar på golfproffsen så ser du att bollen ofta rullar bakåt flera meter när den landat. Bakåtrotationen gör också att bollen flyger längre.
Dom som kan hantera rotationen ordentligt använder sidorotation för att få bollen att gå i en båge åt höger eller vänster runt hinder. Amatörer gör oftast allt vad dom kan för att undvika sidorotation för dom vill slå rakt, men amatörer lyckas även dom få ofrivillig rejäl sidorotation och missar sina mål upp mot 100m i sidled.

Så när du övningsslår in i en bur vill du också mäta rotationen både hur mycket och i vilken riktning. Min Launch monitor som bygger på dopplerradar mäter det.

En Phantom VEO4K klarar 1000fps @ 4k eller FreeFly Ember S35 1200fps, men de är ju inga konsumentkameror precis. FreeFly Ember begränsas bara av storleken på SSD:n som man spelar in till.

Klubborna är räfflade och bladen vinklade bort mot 60°. Så dom genererar rejäl rotation. Om du tittar [...]
Så när du övningsslår in i en bur vill du också mäta rotationen både hur mycket och i vilken riktning. Min Launch monitor som bygger på dopplerradar mäter det.
Jag misstänker att det är en hel massa saker jag inte vet om golf. Eller snabba "kameror". Kul att du verkar lösa det!

Blev lite upphåll mellan hagelskurarna, så jag hann testa lite idag.

FullHD i 400fps från min GoPro13 gav bäst resultat, där kunde jag manuellt sätta slutartiden till 1/7680s (Max). Ca 25 mätpunkter (bildrutor) och bollen var förmodligen skarp nog för att se markeringar men det krävs lite mer ljus för att få ner ISOn för ännu bättre resultat. Det borde dock att gå att kunna analysera dom filmerna och göra vissa beräkningar på resultatet. Nackdelen är att den bara klarar 400fps i endast 15s, men det var länge nog för att det inte skulle bli stressigt.

FullHD i 200fps från min GoPro11 gav halvok resultat med slutare 1/3200s (Max), ca 11 mätpunkter innan nät och bollen var suddig i flykten. Fördelen med detta läget är att den kan filma obegränsat länge, vilket även GoPro13 kan i 200fps.

320x120 i 1200fps från min Nikon 1 AW1, hade det gått att sätta slutartiden manuellt hade denna faktiskt varit bäst. Nu gick inte det (jag listade i alla fall inte ut hur), så den använde 1/1250s vilket inte räckte för att frysa rörelserna. Men det var rätt häftigt att se det hela så långsamt. Den hade dessutom nackdelen att den bara kan filma i 3s, så det var lite krångligt att tajma.
Kameran klarar 1/16000s slutartid, otroligt synd att man inte kan ställa in det på super slow motion, eller i alla fall 1/8000s. Och för ändamålet mätresultat i mitt fall skulle nog 320x120 räcka även om det var i minsta laget om man skulle skjuta lite snett.

Jag har tittat runt och kommer bygga en själv med en Raspberry Pi och deras Global Shutter kamera.
På pappret ser den ut att vara optimal för mig.
Global Shutter
1/33000s slutartid
Upp till 1250fps i lägre beskuren upplösning.
Kostnad 4000kr.

Jag har dessutom erfarenhet med Raspberry Pi:s och dom nya har dessutom kraft nog att göra en hel del av beräkningarna jag behöver direkt och det hela blir portabelt eftersom det är lätt att strömförsörja med en powerbank.

Fix fokus, förmodligen så stor bländare som möjligt, liten sensor och definitivt solsken.

1/8000s del har fryst bollen ganska bra, så jag hoppas det räcker.

Jag tror inte att någon kamera klarar av att fokusfölja en golfboll.

Nej, det är klart ingen kamera kan följa en golfboll på nära håll...

Som du märker vet jag ingenting om golf. Men på något märkligt sätt är det här ett kul och udda experiment.
10000 rpm och 1/8000 ger drygt ett varv på bollen per bild. Får du så många bilder skarpa att du kan göra beräkningarna eller behöver du mer solsken?

Raspberry-kameran behöver ett C-mount-objektiv. Jag har några såna liggande i en låda. Förmodligen för lång brännvidd för ditt behov men jag kan ju kolla (inte tittat till dem på 15 år eller så) vad som ligger där. Mest typ 25 eller 30mm misstänker jag.

Nej, det är klart ingen kamera kan följa en golfboll på nära håll...

Som du märker vet jag ingenting om golf. Men på något märkligt sätt är det här ett kul och udda experiment.
10000 rpm och 1/8000 ger drygt ett varv på bollen per bild. Får du så många bilder skarpa att du kan göra beräkningarna eller behöver du mer solsken?

Raspberry-kameran behöver ett C-mount-objektiv. Jag har några såna liggande i en låda. Förmodligen för lång brännvidd för ditt behov men jag kan ju kolla (inte tittat till dem på 15 år eller så) vad som ligger där. Mest typ 25 eller 30mm misstänker jag.

10000rpm =167rps
167rps/8000=0.02 rotationer per bild.

Vilket stämmer väl överens med filmen jag tog i 400fps och 1/7680s slutartid.

c-objektiv är billiga, så det är nog billigare för mig att köpa ett än att du skickar ett. Ja, behöver nog ett vidvinkligt. Tanken är att börja testa med ett 6mm.

10000rpm =167rps
167rps/8000=0.02 rotationer per bild.

Vilket stämmer väl överens med filmen jag tog i 400fps och 1/7680s slutartid.

c-objektiv är billiga, så det är nog billigare för mig att köpa ett än att du skickar ett. Ja, behöver nog ett vidvinkligt. Tanken är att börja testa med ett 6mm.
Haha, ja, jag kan tydligen inget om matte heller... Det är skillnad på minuter och sekunder ja. Jag håller tyst ett tag och önskar dig lycka till!

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Götaplatsens Foto anordnar kikar- och fotomässa den 26:e april