Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hög CA på Sigma EX 50/1,4 DG HSM?

Produkter
(logga in för att koppla)

Railon

Ny medlem
Hej! Jag har haft mitt sigma i 2 månader nu och jag tycker att det är ett väldigt mysigt objektiv. Dock så känns det som att det är rätt så mycket som får en magenta eller lilafärgad kant. Först så tänkte jag itne så mycket på det och tänkte att det går att enkelt ta i Lightroom. Dock så blir det ju ganska jobbigt när det är många bilder att fixa till.

Ni som äger ett likadant objektiv: Hur är er erfarenhet gällande CA på detta objektiv? Tog en snabb testbild på persiennerna där jag vet att det dyker upp tydligt.

Bilagor

• IMG_4557.jpg
    IMG_4557.jpg
    41.1 KB · Visningar: 68
Är bilden tagen på f/1,4? Motivet tycks inte ligga i ett fokusplan och den vänstra och högra delen av bilden har olika färger på CA - en är magenta och en grön. Jag tycker det ser ut som longitudinell CA och detta är inget ovanligt på ett ljusstarkt objektiv. I starkt ljus får man blända ner en del helt enkelt. Däremot vanlig CA på ett platt motiv i fokusplanet tycker jag inte var något problem.

Japp, den är tagen på f/1,4. Fokus ligger lite till höger från mitten, där det inte finns någon CA även om själva bilden blev mjuk. Det dök upp ganska rejält när jag fotade fredag kväll, och lila CA märktes svagt i kanterna av modellens ögon även då jag hade f/2,8.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar