ANNONS
Annons

Hårdvarukalibrerad skärm eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

Isaksson

Aktiv medlem
Är i valet och kvalet att köpa ny skärm till hemmakontoret. (kör egen firma som fotograf sedan 10 år tillbaks och jobbar annars heltid med CGI /3D visualisering/retusch)

Har idag en 21" (1200x1600px) Eizo Flexscan L997 hemma och en Eizo Coloredge 241W på jobbet (S-PVA).

Upplever inte att den på jobbet skulle vara så himla mycket bättre, men visst den är ju väldigt smidig att kalibrera.

Var egentligen ute efter en skärm med högre upplösning och större yta. Har kollat på följande:

-Eizo Coloredge 243W 24" 1920x1200px - Verkar vara helt superbra

-Nec Multisynk PA271W 27" 2560x1440px - Underbar storlek, ca samma prisklass som ovan, saknar hårdvarukalibrering, men verkar väldigt bra ändå vad gäller färger, jämnhet mm.

-Nec Spectraview Reference 271 2560x1440px - som ovanstående, men med hårdvarukalibrering,
dock 5500kr dyrare (ca 22500kr)

Jobbar främst med landskapsbilder och porträtt. Landskapsbilderna printar jag på konstpapper på min Epson 3800 med Colorburstrip med uppmätta profiler. Sitter i en kontrollerad miljö (vad gäller ljus/färgtemperatur).

Är det någon därute som har någon erfarenhet av de skärmarna jag räknade upp?

Eizo-skärmen är, precis som du säger, kanonbra. NEC-skärmarna vet jag inget om så där vågar jag inte uttala mig. Anledningen till att jag överhuvudtaget svarar är att Eizo inom en snar framtid kommer släppa en 27-tummare så det kanske kan vara aktuellt för dig att vänta på den. Någon gång strax efter årsskiftet ska den tydligen komma.

//D

Eizo-skärmen är, precis som du säger, kanonbra. NEC-skärmarna vet jag inget om så där vågar jag inte uttala mig. Anledningen till att jag överhuvudtaget svarar är att Eizo inom en snar framtid kommer släppa en 27-tummare så det kanske kan vara aktuellt för dig att vänta på den. Någon gång strax efter årsskiftet ska den tydligen komma.

//D

Bra input, tack. Kanske ska vänta in den då...
mvh/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar