Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hårddiskkrash!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
Hej, jag har en gammal Dell dator som jag använt att jobba på och idag så krashade datorn helt. Jag satt och jobbade i Lightroom och det hackade ihop helt. Så jag startade om datorn, BIOS startar men sedan hittar den inte någon disk.

Windows XP och Ubunto (Linux) är installerade på datorn.

Jag har några bilder i den datorn som jag inte har någon backup på så jag skulle gärna vilja rädda dom. Problemet är att jag är fattig student och har arbetsprover på HDn som måste vara inne 10 april.

Vad kan jag göra? Går det att göra någon bootdisk och sedan försöka lösa problemet?
Kan jag flytta över hårddisken till en annan dator utan att behöva formattera?

det lättaste du kan göra är ju att jumpra den som slave och sätta i en annan dator. 9/10 gånger så kommer den då komma upp som en hd i den nya daton och du kna ta ut det bilder du inte har backup på.

Annars får man lov att köra någon form av rescue-verktyg.

se dock till att INTE FORMATERA disken innan du har lyckats få tillbaka det du behöver.

Jag försökte boota den med Easy Restore men den hittar inte diskettenheten heller. Har jag tur så är det något fel på moderkortet och hårddisken är oskadad.

Har stött på ett par maskiner denna vecka som har samma problem. Kan det vara något som går? I båda dessa fanns skadade sektorer på hårddisken. Förmodligen var några av just de sektorer som innehåller OS skadade varför det inte gick att starta datorn. Om du gör som Robin ovan föreslår så bör du (om du har lite tur) kunna kopiera all övrig data (som inte ligger på en skadad sektor) på disken. Lite jobb blir det men det kan det vara värt.

Angående de maskiner jag nämde ovan så gick det utmärkt att formattera dessa samt installera om dem. Dock är det en tidsfråga innan de pajar helt.

oftast är det hårddiskkrasch med ditt symtom på en gammal dator. Det vi får in på verkstan är det säkert 8 av 10 som har kraschad disk, liknande ditt fall. Om du misstänker moderkortet titta på kondensatorerna, börjar de svälla på toppen eller har det kommit ut brun vätska är moderkortet slut.
De ska vara helt plana upptill.

Kan ju alltid testa att peta in disken i en extern Usb/Fw låda, och se om den dyker upp på någon annan dator.

Det var någon som skrev att det verkar vara något som går....
Har själv ett XP som börjat jäklas, Nero slutat fungera och en disk har helt plötsligt fått för sig att den inte är formaterad.

"Strange" som man säger på ny-Svenska!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar