Det där är faktiskt en bra sak att ha i åtanke. Min externa firewire-disk med Raid-0 pajade strömmen på, och det blev en mardröm just därför att det var en Raid-0-disk. Hade det varit en vanlig billig USB singeldisk hade det gått att plocka ut själva disken och monterat den i en ny låda.
Så jag går i tankarna om att köpa en NAS med en hårddisk och sen köra back-up på en extern USB, bara för att undvika Raid.
Är jag ute och cyklar?
Många NAS med två diskar presenterar ju bara användaren för 3 alternativ: RAID0, RAID1 samt JBOD.
RAID0 ska ju *
enbart* användas för data som är mer eller mindre temporär och där man behöver den extra prestandan RAID0 ger. T.ex. arbetsdisk för editering av digitalvideo.
RAID1 är ju speglad disk och skyddar mot att originaldisken kraschar, men korrupt data på första disken kopieras ju över till den andra så många litar för mycket på RAID1. Privatanvändare gillar dessutom inte RAID1 eftersom det blir "1 to the price of 2".
JBOD har som enda fördel att det bara blir en volym av diskarna i OS, så har man ont om enhetsbokstäver i Windows kanske man vill använda det. Om andra disken krashar kan man normalt sett läsa datat från den första utan problem, kraschar den första så går datat på den andra oftast också att rädda med hälp av något enkelt program. Men eftersom fördelen bara är en fördel för vissa kan man hålla sig ifrån JBOD också.
I min NAS med 2 diskar har jag bem därför helt utan RAID, varje disk blir en volym i Windows men det stör mig inte. Backup på det som är långsiktigt viktigt (cirka 20% av datat) görs som du tänkt till en extern hårddisk. När den blir full tänker jag förvara den på jobbet, men borde egentligen ta dit en backup omedelbart.
Har man en NAS med fler diskar är ju RAID5 en rätt vanlig lösning, den kostar mindre utrymme än RAID1 och klarar att en av diskarna kraschar. Problemet med RAID5 är dock, om din NAS har en långsam processor/lite RAM, att återuppbyggandet av RAIDen igen kan ta över ett dygn - då du inte kommer åt datat på NAS;en. På nyare NAS är prestandaproblemet dock mindre. Om NAS:ens kontrollerkort kraschar kan man få problem att läsa datat, en RAID5-krets fungerar inte likadant för datalagring som en annan RAID5-krets.
Sedan startade tråden med att titta på priser för Western Digital-diskar, för användande i NAS. Western Digital har de hårddiskar, förutom några speciella (och dyrare) modeller, som passar absolut sämst i NAS...