Annons

Hårddiskar till NAS

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi kanske skall tacka Enator istället för att tycka synd om dem..... Försäkringskassan, bilprovningen, några kommuner.... Vad gör det om de går i konken :) De kanske kan ersättas med något som fungerar istället

Jag tycker inte synd om Enator, tvärt om. Det är Enators kunder jag tycker synd om. Det var inte bara offenligheten som körde där. Däremot är det väl offentligheten som blir prioriterad när det gäller att komma upp igen.
 
Senast ändrad:
Klart att det är synd om deras kunder. Mitt inlägg var ett skämt..

Ang förlorad data eller inte så vet jag inte mer än vad som rapporterats i media så du kan mycket väl ha rätt...

När det gäller backup eller inte så hörde jag en intervju men någon informationsansvarig som sa att de höll på att backa tillbaka inforationen men hade svårigheter att veta vilken data som skulle återskapas. Om det stämmer så hade de en backup....
 
Klart att det är synd om deras kunder. Mitt inlägg var ett skämt..

Ang förlorad data eller inte så vet jag inte mer än vad som rapporterats i media så du kan mycket väl ha rätt...

När det gäller backup eller inte så hörde jag en intervju men någon informationsansvarig som sa att de höll på att backa tillbaka inforationen men hade svårigheter att veta vilken data som skulle återskapas. Om det stämmer så hade de en backup....

Nu kan jag bara gissa men eftersom jag varit med att designa stora system så kan det lika gärna vara att vissa databaser måste backas för att få ett synkroniserat system. Om inte allt stannade exakt samtidigt kan dessa ligga i otakt, som ett exempel.

Man vill tillbaka till en brytpunkt där man vet det är synkront. Men då har man också tappat data och jag kan lova Dig att det är ingen enkel sak att sedan, i en stor organisation, komma fram till vad som inte blev registrerat.
 
nån som vet vad som hände med enator? brann hårddiskarna upp? eller blev datat på dom sakta korruppt så att det dröjde innan det märktes? och då även backupen?


Jag har själv hafft ett minnes fel i en dator som fullständigt förstörde hårddiskarnas innehåll, filer liksom bara försvan helt planslöst, en del blev halva och därmen också förstörda, sen hadde hela kataloger försvunnit. Märkte inget för än windows sytemfiler började försvinna och windows självt ville böra köra CHKDSK men det blev bara värre för varje gång, nån dag senare pajjade hela partitionen då ntfs-drivrutinen krashade så fort den försökte läsa något från disken. Samma sak om man satte disken i en annan dator med windows 2000 eller XP, den låste sig så fort disken skulle läsas under starten av windows.
Som tur var hittade jag ett "NTFS for DOS" -program som lyckades läsa och reparera filsystemet.

Det knäppa var att jag precis hadde fått en extra hårddisk över som jag börjat göra backup på lite mer seriöst, men dom filerna var ju också trasiga.... Så sen hadde man ju ingen aning om vad som var skadat elelr inte. I efterhand kunde jag se att det var upp mot ett halvår som problemen pågått.
 
nån som vet vad som hände med enator? brann hårddiskarna upp? eller blev datat på dom sakta korruppt så att det dröjde innan det märktes? och då även backupen? .

Jag har haft "typ" tredje hands insyn i en liten del av det fallet.
1. Backup fanns men som det skrivits tidigare är det svårt att synka databaserna.
1b. Det gick åt h-e med en j-a fart.
2. Frågan är vems grundfelet egentligen är. Diskarna och mjukvaran har ju tillverkats av en leverantör.
3. Lite av orsaken till den här storskaliga driften ligger hos kunderna med den prispress som finns. Ingen kund idag är beredd att betala för småskalig drift. Hade sådan funnits hade vi aldrigf hört talas om det här problemet. Då hade bara en kund drabbats.
4. Jag känner ingen skadeglädje för detta hade kunnat drabba vem som helst i branschen. Fast vissa försöker dra en poäng till egen fördel på det här.
5. Ja jag är i den branschen.
6. Nej jag har ingen egen NAS. Två diskar (inte RAID) i datorn+USB-disk (2 st)+nätbackup. Viktiga bilder på barnen för 10 år sedan kan man aldrig få tillbaka! Porträtt på en halvt okänd modell kan man ta nya.
7. Det här blev ett ovanligt strukturerat (och torrt) inlägg.
 
Enligt de uppgifter jag har så är data förlorad. Behöver naturligtvis inte vara rätt men jag har det från berörda användare.

Backupper finns väl inte? Det var ju ett säkert system med Raid och speglingar samt reservsystem.
Det har påpekats tidigare men det tål att upprepas: RAID, speglingar mm handlar bara om tillgänglighet och ersätter inte backup på något vis.

Så naturligtvis hade Tieto backuper också men en del data som skapats sedan den senaste backupen lär ha gått förlorad. Att man sedan inte hade koll på att vissa operativsystem inte gick att återställa utan vidare från dessa backuper är riktigt klantigt.
 
Det har påpekats tidigare men det tål att upprepas: RAID, speglingar mm handlar bara om tillgänglighet och ersätter inte backup på något vis.

Så naturligtvis hade Tieto backuper också men en del data som skapats sedan den senaste backupen lär ha gått förlorad. Att man sedan inte hade koll på att vissa operativsystem inte gick att återställa utan vidare från dessa backuper är riktigt klantigt.

Jag kan inte Enator men då är det väl detta som ligger bakom snacket om att det inte fanns backupper.
Men det håller på att sprida sig en övertro på raid och speglingar till förvånansvärt seriösa företag.
 
Det där är faktiskt en bra sak att ha i åtanke. Min externa firewire-disk med Raid-0 pajade strömmen på, och det blev en mardröm just därför att det var en Raid-0-disk. Hade det varit en vanlig billig USB singeldisk hade det gått att plocka ut själva disken och monterat den i en ny låda.
Så jag går i tankarna om att köpa en NAS med en hårddisk och sen köra back-up på en extern USB, bara för att undvika Raid.
Är jag ute och cyklar?
Många NAS med två diskar presenterar ju bara användaren för 3 alternativ: RAID0, RAID1 samt JBOD.
RAID0 ska ju *enbart* användas för data som är mer eller mindre temporär och där man behöver den extra prestandan RAID0 ger. T.ex. arbetsdisk för editering av digitalvideo.

RAID1 är ju speglad disk och skyddar mot att originaldisken kraschar, men korrupt data på första disken kopieras ju över till den andra så många litar för mycket på RAID1. Privatanvändare gillar dessutom inte RAID1 eftersom det blir "1 to the price of 2".

JBOD har som enda fördel att det bara blir en volym av diskarna i OS, så har man ont om enhetsbokstäver i Windows kanske man vill använda det. Om andra disken krashar kan man normalt sett läsa datat från den första utan problem, kraschar den första så går datat på den andra oftast också att rädda med hälp av något enkelt program. Men eftersom fördelen bara är en fördel för vissa kan man hålla sig ifrån JBOD också.

I min NAS med 2 diskar har jag bem därför helt utan RAID, varje disk blir en volym i Windows men det stör mig inte. Backup på det som är långsiktigt viktigt (cirka 20% av datat) görs som du tänkt till en extern hårddisk. När den blir full tänker jag förvara den på jobbet, men borde egentligen ta dit en backup omedelbart.

Har man en NAS med fler diskar är ju RAID5 en rätt vanlig lösning, den kostar mindre utrymme än RAID1 och klarar att en av diskarna kraschar. Problemet med RAID5 är dock, om din NAS har en långsam processor/lite RAM, att återuppbyggandet av RAIDen igen kan ta över ett dygn - då du inte kommer åt datat på NAS;en. På nyare NAS är prestandaproblemet dock mindre. Om NAS:ens kontrollerkort kraschar kan man få problem att läsa datat, en RAID5-krets fungerar inte likadant för datalagring som en annan RAID5-krets.

Sedan startade tråden med att titta på priser för Western Digital-diskar, för användande i NAS. Western Digital har de hårddiskar, förutom några speciella (och dyrare) modeller, som passar absolut sämst i NAS...
 
Vi kanske skall tacka Enator istället för att tycka synd om dem..... Försäkringskassan, bilprovningen, några kommuner.... Vad gör det om de går i konken :) De kanske kan ersättas med något som fungerar istället

Det var ju lagom kul då man Skulle ha nya mediciner och inget funkade. :( det ger väl ett litet hum om hur sårbart samhället börjar/har blivit...

Göran
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.