Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hårddisk backup

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Jag sitter o lurar och letar efter olika alternativ att ha en bra backup på mina bilder!

Jag arbetar mycket genom Lightroom och vill helst ha en speglad hårddisk som backup.

Jag har hittat externa hårddiskar som är inbyggda med automatisk spegling ex drobo och western digital mirror, men dom båda kostar en slant i jämnförelse om jag haft två separata diskar med samma utrymme.

Finns det programvaror att ladda ner eller som följer med någon tillverkare av externa diskar som kan göra speglingen automatiskt?

Har ni några andra alternativ som ni jobbar med som ni rekommenderar?
 
Backup

Laddar över bilderna till datorn.
Kopierar sen till 2 externa diskar som bara används till backup.
Vanliga externa utan spegling kan fås till hyfsade priser så varför lägga pengar på automatisk backup när det är lätt att kopiera själv.
 
har inte riktigt förstått hur det fungerar, har prövat att göra backup genom det, men det lägger sig i mappar med nya namn o hur får jag tillbaka det vid en crash? vill gärna behålla mapp och filnamn som jag tilldelar vid inport ifall något skulle hända o jag inte vill använda LR längre
 
Hej!

Jag sitter o lurar och letar efter olika alternativ att ha en bra backup på mina bilder!

Jag arbetar mycket genom Lightroom och vill helst ha en speglad hårddisk som backup.

Jag har hittat externa hårddiskar som är inbyggda med automatisk spegling ex drobo och western digital mirror, men dom båda kostar en slant i jämnförelse om jag haft två separata diskar med samma utrymme.

Finns det programvaror att ladda ner eller som följer med någon tillverkare av externa diskar som kan göra speglingen automatiskt?

Har ni några andra alternativ som ni jobbar med som ni rekommenderar?

Windows har ju synctoy som kan synkronisera två katalogstrukturer. Enkelt gratis och kanske helt tillräckligt.

Tänk på att raid-lösningar (typ drobo) inte är backup, det minskar bara risken för katastofalt hårdvarufel. Du kan fortfarande göra bort dig och radera fel filer.
Backup bör göras utöver eller i stället för raid.
Själv gör jag en manuell kopiering till extern USB-disk med jämna mellanrum.
Har inte löjliga mängder data ännu (ligger runt 200Gb) så det är rätt ok.
 
Just nu har Dustin kampanjpris på Netgears Readynas. Men det är fortfarande mycket dyrare än att köpa två hårddiskar och kopiera själv eller med något lämpligt gratisprogram.

Finessen med burk är förstås att den sitter i nätverket, så den kan gå mot flera datorer med automatik. Dessutom kan det sköta sig självt.
 
ok! ska leta upp det i datorn, hoppas jag får det att funka!

Risken att ta bort något känns ganska liten, tar aldrig bort en bild, men mörklägger dom i lightroom så jag inte ser dom hela tiden. men använder dom som referens när jag går tillbaka till liknande situationer för att se vad jag gjorde rätt/fel vid tidigare plåtningar
 
Super Flexible

Alltid bra med backup såklart, och för min del gillar jag att se vad som händer även om det kanske tar någon minut extra ibland. Använder externa hårddiskar för att synkronisera mellan datorn på kontoret och hemma, och vid tillfälle till ytterligare två.

Har använt Retrospect i många år men fick problem på Vista så efter mycket letande hittade jag ett riktigt bra och smidigt program som heter Super Flexible File Synchronizer, går att köpa på nätet för en överkomlig summa. Otroligt snabbt och har en massa funktioner för backup till ftp, Amazon S3 och annat jag aldrig har använt.

Sen ska det gå att ha programmet igång i bakgrunden i något "smart mode" som ska hålla koll på filer som ändras och sånt, men det har jag heller ingen erfarenhet. Kör väldigt manuellt, och varje dag, utan missöden hittills.

Sen är det "bara" att köpa en eller flera externa USB-diskar så har man en rätt bra lösning på backup om man gillar att ha koll på vad som händer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.