Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hårdare komprimering av bilderna???

Produkter
(logga in för att koppla)

Grönbeck

Aktiv medlem
Det känns som om Fotosidans komprimering av bilderna (i de fall man exempelvis laddat upp en bild som är 800x600 pixlar och därmed för stor för att visas på "kommentarssidan" så skapar Fotosidan automatiskt en mindre variant för att passa in) har blivit hårdare. Ta exempelvis en titt på min egen bild som blivit helt förstörd i komprimeringen:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=256563

Originalbilden är såklart fortfarande orörd men om man inte öppnar den stort får man ju helt fel intryck av bilden, för att inte tala om hur mycket förstaintrycket tappar i värde...

Jag kan inte påminna mig om att det komprimerats så hårt förut, har ni ändrat något?

Bilden komprimeras inte, däremot så skalas den om, och beroende på bildens utseende så blir det olika dålig kvalité efter omskalning. Du kanske skall fundera på att göra dina bilder 600 istället för 800 ?

Vet inte riktigt vad du menar med att den bara skalas om, men nämnda bild är 14575 byte stor vid första "omskalade" visningen men hela 179424 byte i originalstorleken. Det är alltså inte samma bild som bara visas i en mindre storlek, vilket illustreras av att det rör sig om två olika bildfiler:

Liten: http://www.fotosidan.se/obj/photo/m_4170f4d553c24.jpg
Stor: http://www.fotosidan.se/obj/photo/4170f4d505a2e.jpg

Göra mina bilder i 600 istället för 800? Jag har möjligheten att ha bilderna i hela 1024 pixlars bredd, det är en bra möjlighet eftersom ju större bilden är desto närmare kommer den det jag vill visa med den. En mindre storlek innebär också att detaljerna blir så mycket mindre, därför strävar jag efter att publicera bilden i så hög upplösning som möjligt. För att inte bli tvungen att komprimera den för hårt så väljer jag 800 pixlars bredd istället för 1024.

Men någonting händer ju vid "omskalningen" som jag inte är helt nöjd med. Vem som helst kan ju se att bilden INTE är särskilt snygg vid det lilla formatet och det är något jag inte sett så markant förut. Visst kan det bli skillnader när bilden görs om, det förstår jag absolut, men så här mycket? Och frågan jag ställer är: har Fotosidan ändrat på något här eller är allt som det alltid varit? För jag har inte upplevt förändringarna så stora förut...

Om jag inte missminner mig så görs även en komprimering av bilderna, och den automatiska funktionen är mycket mer "klumpig" än om du skulle gjort den själv i exempelvis PS Save For Web. Därför kan den upplevas som mycket förfulande ibland.

Jag tror inte att vi gjort någon förändring (Christer vet och kan svara senare på det) men jag kan också tänka mig att olika bilder upplevs (blir) olika hårt komprimerade beroende olika parametrar såsom kontrast etc.

Inget har ändrats ang hur förminskning av bilder större än än 600x600 sker på superlänge. En omkomprimering "måste" ju hända då man förminskar en bild, och just en sådan där bild med stora sjok himmel med fina övergångar är ju klassiskt exempel på när JPEG-komprimering verkligen kan sabba en bild.

Det är sällan vår komprimering blir sådär kass - det vanligaste klagomålet är att förminskning ger upphov till lite suddigare bilder, det sker ingen extra skärpning vid förminskningen.

Jag har dock börjat experimentera med att använda ett annat programpaket för detta (imagemagick) än det vi använder idag (netpbm) som stödjer oskarp mask odyl - då skulle man kunna få lite mer kontroll, men det blir ändå inte lika bra som om man gör det själv med olika parametrar från bild till bild.

Som sagt, för att slippa all påverkar på bilden vid uppladdning - håll den inom 600x600

Jag tackar så mycket för svaren (samtliga) och kan väl konstatera så här i efterhand att det kan nog stämma att komprimeringen syns mer/värre vid bilder liknande min som jag har som exempel här. Och visst förstår jag att det blir en omkomprimering, och varför den sker, det jag reagerade på var ju bara att jag tyckte komprimeringen blivit hårdare än förut. Vilket alltså inte är fallet då, så då är jag nöjd med svaret och kör på som förut.

Tack så mycket!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto