Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hårda rullar
- Trådstartare MAtts W
- Start datum
MAtts W
Medlem
Vatten borde lösa problemet, men jag skulle ta råd av expert på t ex ett museum först.
Jomenvisst vatten! Det förstår jag också. Frågan är bara hur, och den saken förväntar jag mig någon här kan besvara.
Graylingman
Aktiv medlem
Det är möjligt att det finns experter på sådant här på fotosidan, men jag håller med Erland. Kontakta ett museum!
markbe
Avslutat medlemskap
Tyvärr minns jag inte om den behandlar just denna situation, men det finns en bra bok i ämnet: ”Bilden räddas” av Irene Mattson, utgiven av Nordiska Museet 1979. Den brukar finnas på välsorterade bibliotek så om det finns på något bibliotek i din närhet så kan det vara en idé att ta en titt i den och se om den möjligtvis kan ge något tips.
präntare
Medlem
Kemist
Med vänlig hälsning
Det bästa är nog att fråga en kemist...Hundraåriga celluloidrullar envist hoprullade. Formatet är (87*118) mm. Jag vill skanna negativen men de är svårflörtade. Hur gör jag för att skonsamt och helst permanent plana ut dem?
Visa bilaga 134497
Med vänlig hälsning
Niklas Groop
Aktiv medlem
Rent spontant skulle jag säga att du ska stoppa dem i ett vattenbad under en tid, men då jag inte har någon erfarenhet av celluloidrullar så skulle även jag råda dig att ringa ditt länsmuseum, de har (borde ha) erfarenhet av sådant här.