Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Håller min kamera på att säga upp sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

TmF

Aktiv medlem
Hejsan.

Idag va jag ute och fotade lite. När jag kom hem la jag in bilderna via kortläsare och importerade dom till lightroom.

I kameran och i preview mode så ser bilderna normala ut. Men när jag öppnar dem så ser de ut så här. Ungefär 5 bilder som jag kollade på ser ut så här.

Är det någon som vet om det är kameran, minneskortet eller något annat?

https://www.dropbox.com/sh/w488wk3kvj0aauq/u_e2L0_NeH

Bilderna är tagna i raw så de är bara konverterade till jpeg.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Hej!

Inte kul alls att komma hem med skadade bilder
Jag tycker att det ser ut som ett fel på minneskortet.

Prova med att formatera kortet i kameran och prova igen.
Prova helst också med ett annat kort (om du har något).
Förr eller senare går minneskortet sönder, det klarar inte hur många skrivningar som helst..
//Bengt H

Håller helt med ovanstående skribent!
1 prova kamran med ett annat kort som formateras i kameran inför användandet
2 Prova att skriva ut bilderna från minneskortet på ett annat sätt du kan prova
USB från kamran direkt till datorn
med program för att rädda data från minneskortet

Hej!

Inte kul alls att komma hem med skadade bilder
Jag tycker att det ser ut som ett fel på minneskortet.

Prova med att formatera kortet i kameran och prova igen.
Prova helst också med ett annat kort (om du har något).
Förr eller senare går minneskortet sönder, det klarar inte hur många skrivningar som helst..
//Bengt H

frågan är när det går sönder för hittils har jag haft tur har bara haft ett problem en gång med typ 8 bilder på ett kort som inte funkat. Kör bara sandisc bästa kort o tar runt 180000 bilder per år alla används inte eftersom man har lyxen möjligheten att exponera bilden (rätt) och bara använda tex sista bilden av 3st.
Jag personligen tror inte att man behöver vara speciellt orolig för trasiga kort eftersom mina kort har använts jäkligt mycket. Den enda gång förut ovan nämnda åtta bilder som jag själv lyckats sabba ett kort var när jag lyckades köra in ett kort i en kortläsare från lexar lite snett så att en pigg böjdes inne i den o hela kortet kortslöts. Den dagens jobb var bara att åka o göra om :(
Så min uppfattning är att korten otroligt sällan går sönder om man kör bra märken.

Skumt i ditt fall ts när bilderna ser bra ut i kameran. Har du testat kortet igen? alltså formaterat det o fylltt det igen? Jag skulle aldrig använda ett kort som krånglat igen eftersom jag lever på bilderna däremot varför jag tycker du ska testa är för att veta om det är kameran eller kortet som inte funkar ok. Är alla stiften raka i kameran o kortläsaren? när min pajade kortet så vart ett stift i kortläsaren böjt.
Om jag tänker efter så har jag någon gång haft liknade på bilderna som du o fick till svaret att något hänt med överläsningen av bilden från kameran ibland händer det att tar längre tid för kameran att läsa in bilden på kortet o antingen blev det något fel då.
Har jag haft minsta krångel med ett kort tar jag bort det på en gång idag kostar ett 32g inte mycket pengar,

Hej

Jag hade prcis samma sak med min Canon 5D II och ett Transcend 32 GB x133 kort förra sommaren. Fotade enbart i RAW format och jag upptäcket inte felet i kameran. Det var ca 50 bilder som var fel på.
Jag vet inte om kameran gör en "liten jpg fil" kopplat till varje RAW som de snabbt visar i displayen? Som då såg rätt ut (dvs hela bilden sysns).
Men gjorde jag en förstoring av bilden i kameran så såg man att hela bilden inte var lagrad på kortet, precis som dina exempel.

Det jag gjorde var att jag uppdaterade kamerans mjukvara (det hade kommit en uppdatering för snabba kort till 5D:an och så formatterade jag kortet). Men jag är nästan säker på att jag formatterade kortet innan jag använde det.
Efter det har jag inte fått tillbaks felet, men jag har inte använt Transcend kortet så ofta efter det, så jag är inte säker på om det var kortet eller inte. Jag körde minnestest på månneskortet någon timme (i datorn) men hittade inga fel.
Jag använder nästan alltid SanDisk kort och med de har jag aldrig fått detta problem.

Peter

Tack för alla svar. Väldigt vänligt =)

Jag har tittat på både kortläsaern och i kameran och inga "pinnar" verkar vara trasiga eller av.

Jag har ett par stycken kort så jag ska testa vid tillfälle att byta kort och se om problemet kvarstår.

Jag va dum nog att radera alla bilder från minneskortet innan jag tittat på dem i lightroom. Hade jag haft dom kvar på minneskortet så hade det ju varit enkelt att helt enkelt importera de filer som va trasiga igen direkt från minneskortet och se om det var kortläsaren som misslyckades.

Jag ska formatera det minneskortet jag hade i kameran igår och ut och fota igen så fort jag är ledig och se om det blir bättre.

Det som jag tycker är underligt är att de såg bra ut i kameran så för mig låter det nästan som att det blev något fel när jag kopierade bilderna till datorn.

Alternativt om det skulle vara något fel på bufferten i kameran vid serietagning?

Jag skall undersöka saken närmare och se om jag kan återskapa problemet.

Återkommer med svar.

Om någon mer har haft samma problem så hör gärna av er.

Tack igen ALLA för era svar.

Många kameror sparar en liten JPEG-bild tillsammans med raw-bilden så det är förmodligen den som du såg i kameran och som inte var förstörd. Jag skulle slänga minneskortet och köpa ett nytt så jag inte råkar ut för samma problem igen.

Hej igen!

Jag har nu efter jobbet hunnit med att testa en liten stund.

Jag tog runt 25 foton med samma minneskort jag använde i går och importerade bilderna till datorn via kortläsaren. Ett av dessa visade samma fel som bilderna jag visade igår.

Jag tog då bort bilden som blev konstig och importerade den istället direkt ifrån kameran så att säga. Bilden va då hel när jag importerade den till lightroom. Intressant tänkte jag och valde att ta bort alla foton som jag precis fört över till datorn.

Importerade återigen bilderna från kortläsaren och denna gång var det en annan bild som va trasig. Tog bort dom igen och importerade direkt ifrån kameran. Alla bilder va nu hela. =)

Jag misstänker och har väl egentligen fått svar på att det är kortläsaren som det är fel på och inte minneskortet eller kameran.

Eller kan det fortfarande vara kameran eller minneskortet?

Jaf får återigen tacka för alla svar. Ni är guld värda.

Tittade igenom mina kataloger i lightroom igår och upptäckte att flera bilder från tidigare har samma fel.

Väldigt tråkigt. Har inte sett det här tidigare då jag tittat på bilderna. Mycket konstigt.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar