Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Håller grafikkkortet på att haverera?

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
/Hoppas jag placerar detta inlägg i rätt forum/

Kolla på bilden nedan. I går kväll uppenbarade sig plötsligt dessa vertikala streck på skärmarna (har två ViewSonic VP191b - en på grafikkortets digitala utgång, en på den analoga utgången - båda skärmarna uppför sig exakt likadant).

Datorn är en drygt två år gammal Dell Dimension 8300, grafikkort ATI Radeon 9800 Pro.
Operativsystem Windows XP Pro servicepack 2, har inte installerat varken hård- eller mjukvara på månader (förutom nya virusdefinitioner som uppdaterar sig med automatik via nätet)

Fälten finns alltid på samma ställe på skärmen, de flyttar sig inte, varken i sidled eller höjdled. De skiftar i rött grönt violett. Ibland är de borta och skärmarna är som vanligt, och plötsligt dyker fälten upp igen och gör det svårt att se.
Det har ingen betydelse vilka program jag har igång, färgfälten finns även om inte ett enda program är igång.

Har inga sändare av något slag i närheten, inte heller några magneter, äger ingen dect-telefon eller microvågsugn, GSM-telefonen ligger avstängd i köket. Den omdebatterade 3G-stationen uppe på höghusets tak har varit i drift i flera år, tror jag.

Någon som sett något liknande? Håller grafikkortet på att haverera? Ghost i the machine?
 

Bilagor

  • pajar_grafikkortet1.jpg
    pajar_grafikkortet1.jpg
    37.9 KB · Visningar: 664
Japp det är nog grafikkortet, jag har haft liknande problem och då har det har varit grafikkortets fel.
 
Har också haft liknade problem, det var grafikkortet, det blev bara värre tills det inte gick att se något. Min teori är värmeproblem.

/Benny
 
Paj

Hade ochså ett radeon som agerade likadant. hört talas om att det ska vara ett värme problem med 9800 serien. Iaf mitt grafikkort gick till sopkorgen.Gick inget att göra åt tyvärr.
 
Oj oj oj! OM du har standardfläkten kvar så kolla så att fläkten sitter på ordentligt, så att kylplattan har kontakt med "grafikkortets cpu". Jag hade samma kort och gjorde det försent. Finns bättre fläktlösningar att köpa för 150 kr typ.
 
Enklaste lösningen

Hej!

Japp, du har ett värmeproblem.
Kolla så fläkten roterar och kolla så kylflänsarna ligger lock på kortet...

Sedan...tja några tips...

Tips 1:
Öppna burken och låt den vara öppen...

Tips 2:
Installera fler fläktar i burken så luftväxlingen ökar...

Tips 3:
Köp nya kylflänsar och ny fläkt, montera på kortet...

Tips 4:
Köp nytt kort...

Lycka till!
//Peter
 
mer tips

Kommer problemen efter en stund när kortet börjar bli varmt eller syns det direkt när datorn startat?

Om du ställer ner upplösningen och frekvensen så minskar belastningen på kortet och om då problemen försvinner bör du skaffa ny fläkt till grafikkortet och kanske även en extra chassiefläkt så skonar du även hårddiskarna som kan ta stryk av värmen.

/Fredrik
 
Re: mer tips

Freddan S skrev:
Kommer problemen efter en stund när kortet börjar bli varmt eller syns det direkt när datorn startat?

Om du ställer ner upplösningen och frekvensen så minskar belastningen på kortet och om då problemen försvinner bör du skaffa ny fläkt till grafikkortet och kanske även en extra chassiefläkt så skonar du även hårddiskarna som kan ta stryk av värmen.

/Fredrik

Nja, grafikkortet jobbar nästan lika mycket ändå.

Du ska förmodligen slippa köpa nytt grafikkort. Det kortet du har är bra och kommer räcka så länge du inte ska spela på det.

Du har som de andra säger förmodligen värmeproblem. Du borde inte behöva köpa ny kylfläns/fläkt till grafikkortet. Men du ska se till att det är rent och snyggt i lådan. Bunta ihop kablar så det blir bättre flöde. Köp eventuellt en ny chassifläkt. Kolla då upp om du ska ha en 80x80mm elller 120x120mm, eller rent av en 90x90mm.

Det kan vara svårt för den oerfarne att veta om kylflänsen sitter som den ska mot kärnan (GPU'n). Om du känner någon som kan pilla i datorer kan du be denna byta kylpasta mellan GPU'n och flänsen.

Det du ser på skärmen kallas artefakter och uppkommer till 99% när man har för varmt i lådan.
 
Har precis samma dator och konfiguration, där grafikkortet gick sönder. Problemet var nog att dell hade monterat ljudkortet i pci-sloten precis vid grafikkortet trots att det fanns ett antal lediga pci-platser längre bort från grafikkortet. Väldigt smart... som tur var så gick det på garantin.

Sensmoral: Om du har ett instickskort nära grafikkortet, flytta det! :)

/Micke
 
Varför inte?

lcme skrev:
Har precis samma dator och konfiguration, där grafikkortet gick sönder. Problemet var nog att dell hade monterat ljudkortet i pci-sloten precis vid grafikkortet trots att det fanns ett antal lediga pci-platser längre bort från grafikkortet. Väldigt smart... som tur var så gick det på garantin.

Sensmoral: Om du har ett instickskort nära grafikkortet, flytta det! :)

/Micke
Ja, ljudkortet sitter även i min Dell Dimension 8300 i pci-sloten bredvid grafikkortet - varför mår inte grafikkortet bra av den närheten?

Alla mina pci-slottar är upptagna av olika kort (vill minnas de är ljud, raid, firewire, nätverkskort - fast kanske inte i den ordningen).
 
Hej!

Ja borde alldeles troligast vara värme problem, har bytt 2-3 dell maskiner med det eller 9700TX kortet som sakta men säkert buggade ut.

I de fall jag var med om gick det på garantin som var på 3 år.

Det är problem att alla korten sitter så tight inpå varann att fläkten på ditt grafikkort inte kan få någon vidare luftgenomströmning.

a. Kolla att fläkten går alls när datorn är på
b. Känn på baksidan av kortet om allt blir stekhet
c. Lämna chassit öppet ett tag och se om du får samma problem
d. Kolla DVI/VGA kablarna, så att allt sitter bra.
e. Liknande problem kan man få om man har väldigt lång DVI kabel = 5-10m
Har du inte garanti så kolla på ett nytt gfx kort, game:ar du inte så ska det inte gå på så mkt.

/D
 
Min teori är att värmen stannar kvar när mellanrummet mellan korten är så litet. Det och att fläkten inte är helt anpassad för värmeutvecklingen som grafikkretsen ger ifrån sig.

Oj, det var inte dåligt med instickskort, raid är ju bra att ha samt ljudkort, men Firewire och nätverkskort både dessa är väl integrerade på moderkortet iof inte fw800 och 1000Mb lan. Om du har en slot ledig prova att flytta ljudkortet (det kort som sitter närmast grafikkortet) och se om problemen upphör.

/Micke
 
Kan man flytta korten mellan PCIplatserna hur som helst?

lcme skrev:
Min teori är att värmen stannar kvar när mellanrummet mellan korten är så litet.
Jaha, det är så du menar, jag har tänkt i de banorna själv, både grafikkort och ljudkort är ju båda stora kort (längd gånger höjd) och det är verkligen inte mycket luft mellan dem.
Är inte avståendet mellan PCI-slottarna någon sorts standard i datorvärlden?

Nåväl, bilden från mitt konstrande grafikkort (ATI Radeon 9800 Pro) blev allt värre och till sist gick det knappt att se ikonerna på skrivbordet.

Då tröttnade jag och köpte ett nytt kort på Dustin (tack ändå alla hjälpsamma för alla tips om fläktbyten och annat - fotosidan är underbar i sådana här situationer), det blev ett MST Nvidia NX 6200 AX för 596:- plus moms. Kanske inget rysarkort, vad vet jag, men det ska väl duga för att köra Photoshop CS och stitchingprogram.

När jag dragit igång datorn med nya kortet tyckte jag att datorn kändes lite instabil; skärmen på den digitala anslutningen slockande plötsligt och klagade på att den inte fick någon signal, ljudet kom och gick, datorn hängde sig, osv.
Hm. Läste det finstilta på kartongen, jo, nya grafikkortet kräver minst ett 350 W kraftaggregat och min dator har bara ett 250 W... Morr.

Rinde Dells support för att beställa ett kraftigare aggregat, de var mycket tillmötesgående och hjälpsamma trots att garantin gått ut för länge sen. Jo, instabiliteten kunde mycket väl vara pga för litet kraftaggregat, nej, de hade inget större att sälja.
Då ringde jag datafirman som brukar komma och mecka när datorerna på jobbet krånglar ("haha, 250 W, det kan man aldrig lita på, många såna där märkningar är önskesiffror, kan mycket väl vara mindre än så, bäst vi monterar något rejalt, kom hit med burken"), så nu skruvar de in ett 500 W kraftaggregat - ska väl räcka ett tag.

Det här med att sära på instickskorten för att skapa mer luft runt grafikkortet (det nya grafikkortet har ingen fläkt utan bara en kylfläns) verkar vara en god ide.
Jag slänger förmodligen ut Gigabitkortet så jag får en plats ledig.
Kan man flytta runt korten mellan PCI-slottarna hur som helst utan att det blir komplikationer när man startar datorn igen?
Det blir i så fall ljudkortet som placeras där Gigabitkortet sitter idag. Ljudkortets nuvarande slot kommer att bli tom.

/edit: rättat stavningsfel/
 
Senast ändrad:
Ja du kan flytta runt alla kort utom grafikkort som har en egen slottyp.
På en Dell 8300, har du inte inbyggt nätverkskort och ljudkort? Om du har det och du inte behöver de kort du har satt i till nåt speciellt så ta ur de som inte behövs.

Har du installerat in de senaste drivrutinerna till ditt nya grafikkort med. De som följer med kortet om det inte är ett bulkkort borde vara ok, annars ta och ladda ned de senaste från Nvidias site och följ avinstallations och installationsinstruktionerna.

Instabiliteten är allra troligen pga nätagget. Ett bra nätagg är en lika viktig del i ens dator som allt annat, dock en tråkig sådan.

Hoppas datorn kommer att funka bra nu.

/Dave
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.