Annons

Håller fotolabben rätt kopieringskvalite´?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Vill minnas att någon här på fotosidan uttryckte sin besvikelse över kvaliten på de kopior som fotolabbet tagit fram från negativ film.

Själv var jag till Grekland i maj och fotograferade mest dia men även några rullar negativ färgfilm.

Jag hade två exakt lika kamerahus (Minolta) och skiftade objektiv mellan dem.

Filmerna var av samma fabrikat (Fuji).

Ett flertal gånger hann jag med att fotografera exakt samma motiv under samma ljusförhållande med bägge kamerorna.

Trots detta kan jag nu konstatera att papperskopiorna är betydligt ljusare och "blaskigare" jämfört med diabilderna. Även färgerna har inte den klarhet som dia-bilderna uppvisar.

Samtidigt skall man komma ihåg att exponeringstoleransen för dia-film är betydligt snävare än för negativ film.

Fotolabben´s maskiner för papperskopior tycks ha någon defaultinställning som skall passa alla typer av exponerade negativ oavsett filmfabrikat och ljusförhållande.
 
Vill du ha det billigt får du skit.

Vill du ha det bra får du betala för det.



Jag själv använder dia just för att slippa den delen av processen som inte jag har kontroll över.

Du kan få mycket bra kopierade bilder från neg men då får du gå till ett labb som är lite dyrare, då oftast proffslabb.


Vänliga hälsningar Uffe
 
Håller fotolabbet rätt kopieringskvalite´?

Naturligtvis är det svårt att definiera vad som är "rätt" kopieringskvalite´ för en filmrulle på 36 bilder för 60-100 kr.

De negativ som jag tycker bäst om brukar jag själv ta fram kopior på enligt RA4-processen i mörkrummet.

Det är lite bökigt och omständigt men resultatet blir för det mesta ganska bra.

Tommy
 
Tommy Lindholm skrev:

Fotolabben´s maskiner för papperskopior tycks ha någon defaultinställning som skall passa alla typer av exponerade negativ oavsett filmfabrikat och ljusförhållande.

Nej, det stämmer inte.. de labb jag känner till (har jobbat lite med två olika maskiner) har olika kanaler för olika filmtyper, dessvärre är kalibreringen inte alltid topp på alla ställen.

Särskillt inte de labb där det bara lämnas in konsumentfilm från semesterfotografer, där folk inte klagar om det ser lite konstigt ut.

Välj ett fotolabb som inriktar sig lite mer på seriösa fotografer..
 
Hur är det med dom stora labben som många butiker skickar till. Jag hade en rulle inne som gick till Fuji, och det resultatet tyckte jag blev bra. Utom några överexponerade himlar, men det kan jag ju knappast klandra kopieringen för... ;)

Men billigt är det ju inte iaf.

Jag funderar på att bara ta framkallning, sedan scanna i en duglig scanner, funtar på en Minolta 5400... för att sedan ta från digitalt till typ FotoLabo(som tydligen ska funka för digitalt men inte analogt speciellt bra).
 
Det man får det är det man betalar för. Så brukar min pappa säga. Jag tror det är så än idag. kostar en framkallning med bilder 39:- så är det kopior som printern gör, är printern lite felkalibrerad så blir det 100 tals ---- 1000 tals rullar felkopierade. Klart det blir billigt, men vad är det för stuk på bilderna.

Jag tror att fotobutikerna med egna labb är mer rädda om sina kunder, de kan kanske göra 10 till ????????? 50 rullar i timmen och de granskas för hand med mänskliga ögon som senare ska möta kundens ögon. Klart att de blir bättre, lite stolthet har vi väl allihopa. Är det en annonym labbpersonal som vet att de inte ska möta slutanvändaren av de bilder så gör det ju inget om de fuskar lite och släpper bilder som egentligen är för ljusa eller med färgfel, ingen vet att det är "jag" som gjort dom.

Jag som nybörjare, tror att det är viktigt att skapa en bra kontakt med ett labb eller butik som ska göra ens bilder. De vet vad jag kräver och jag vet vad de kan. Jag tror att det är så proffsen arbetar, labbet vet vad fotografen vill ha, och det är ett intimt samarbete mellan fotograf och labb. Är man bara ute efter att spara några kronor per film och anlitar labb efter erbjudanden och så, så tror jag inte att det blir de bilder jag vill ha.

Så välj ett labb med bra pesonal och gå dit gång efter gång, då tror jag att du kommer att få bra bilder allt eftersom ni börjar förstå varandra.

Oj vad lång jag skrev, men det är väl för att min tjej är på Gotland och jag är ensam hemma.
 
Fascinerande att det 150 år efter det att processen uppfanns fortfarande kallas för labb...Fast av de skiftande resultatet så är det väl rätt att kalla det för labb istället för processindustri...;-)
 
Tommy: uppfattar jag det rätt om du menar att du jämför en projicerad diabild med en papperskopia?

Om så är fallet, tänk då på vilken kontrastverkan de olika medierna uppvisar. För att enklare förklara, tänk på skillnaden i upplevd färgintensitet mellan ett tidningstryck och en bild tryckt på bestruket magasinspapper. Don't blame the medium!

Men absolut, du kan säkert få bättre kopior från ett proffslab än från ett konsumentlabb.

mvh erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.