Annons

Hållbarhet på utblandad framkallare ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Soolroos

Medlem
Jag undrar om någon kan svara på hur länge utblandad Ilford framkallare, stoppbad och fix håller?
På flaskorna står det att de utblandade bara håller i 24 timmar - stämmer det?
Jag har dem nu förvarade i pet-flaskor.
I och med att jag är nybörjare på att blaska i mörkrummet så är jag inte ute efter att få världens bästa kvalitet och hållbarhet på kopiorna, utan håller mest på att exprientera mig fram och öva.

Tacksam för svar !!

/Sofia
 
Pappersframkallare kan man spara tills den börjar mörkna eller börjar tappa "kraft".

Stoppbad är så billigt så att man kan blanda nytt varje gång. Speciellt om man använder ättika från affären. (ta ca 25 ml 24% ättika till en liter vatten).

Fix håller länge. Det brukar stå skrivet till hur mycket papper en viss mängd fix räcker till, så håll räkningen.

För utblandad HCA har jag sett att det står att det håller i 24 timmar. Vet inte varför det är så, men jag tar inga chanser.
 
Fixförstörare. Så länge du använder plastpapper, sk RC-papper, behöver du inte bry dig om detta.
 
Jag brukar aldrig använda framkallare som är äldre än 24 timmar. Framkallaren tappar snabbt kraft när den blir gammal. Dvs det svarta blir inte riktigt utframkallat. Det är någonting man inte ser förrän bilderna har torkat och då är det inte så roligt att göra om bilderna.
 
PerFogelberg skrev:
Jag brukar aldrig använda framkallare som är äldre än 24 timmar. Framkallaren tappar snabbt kraft när den blir gammal. Dvs det svarta blir inte riktigt utframkallat. Det är någonting man inte ser förrän bilderna har torkat och då är det inte så roligt att göra om bilderna.

Det beror förstås bl.a. på hur mycket framkallningsämnen det finns i den utblandade framkallaren, och hur känslig den är för syre. Framkallare med Amidol håller bara några timmar, medan Ansco 130 kan hålla i något år (1+1).
 
Soolroos skrev: