Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hållbarhet på Paterson RA4-kemi

Produkter
(logga in för att koppla)

egaeci

Aktiv medlem
Jag har köpt Printmaster RA och Universal Blekfix från Photax för att börja kopiera i färg. När jag frågade Photax om hållbarheten på kemin fick jag till svar att kemin oxideras om den ligger i skålarna i ett dygn. Nu är jag ju bara i mörkrummet max 6 timmar åt gången, och jag kommer att förvara lösningarna i någorlunda tättslutande flaskor mellan gångerna. Jag har läst lite på olika forum och sett att folk anger allt från en vecka till en månad för hållbarheten på brukslösning. Och jag hittar ingenting på varken Photax eller Patersons hemsida om hur många papper man kan göra i varje omgång framkallare. Är det någon som har använt dessa kemikalier och vet hur länge de håller, både tidsmässigt och pappersmässigt? Om ni har andra generella tips om denna kemi så mottages de tacksamt :)
 
Jag har använt Paterson Printmaster litegrand för ett tag sen och brukslösningen förvarades i bälgflaskor. Svårt att säga hur länge den håller utan att bli sämre, men vi använde samma framkallare och blekfix i minst 2 månader. Nu var ju inte jag så van vid färgkopiering, så det är möjligt att resultatet påverkas.

Det var kul med färgkopiering annars, fast svårt med filtreringen innan man lär sig.

/Klas
 
Jag har kopierat med Printmaster RA och 1 liters brukslösning räcker till ca. 50 st 18x24 kopior.
Hållbarheten på förbrukat brukslösning i lufttomma plastflaskor är minst 2 månader.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.