Annons

Hålla kvar i en 400D eller byta till till D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rohed

Aktiv medlem
Jag har en fundering, (vet inte om jag postat tråden rätt men då får ni lägga rätt den) det är att jag på fotomässan idag testade Nikon D80 och blev näst intill förälskad. Hur skön som helst att hålla i, stor sökare och en gedigen pjäs för mina händer. Jag fotograferar mycket akvariefisk, produkter och "semesterbilder". Det jag är ute efter just nu är ett bra blixtsystem som är trådlöst. Jag vill inte betala hutlösa summor för detta. Är det värt att byta ner sig att byta en 400d mot en d80 (som har bra blixtsystem) just för blixtsystemet och de övriga fördelarna jag skrev förut? 400d är ju bättre brusmässigt men jag känner inte att jag använder höga isotal så mycket så att detta är avgörande.

Min utrustning idag är;
Canon EOS 400d
Canon EF-S 60/2,8 Macro USM
Canon EF 50/1,8 II
Canon EF 17-55/3,5-5,6 (kitgluggen)

Skulle det kosta mycket att BYTA till ett Nikonsystem? Begagnat då såklart och blixten tillkommer.

Finns ens intresset att byta D80 mot 400d eller bör jag lägga ut annonser och sälja innan jag köper nikon?
 
Jag är nikonist och håller på Nikon. Använder Canon på jobbet men gillar endå Nikon bättre =).
Men du har ju redan massa grejer till Canon som för övrigt tillvärkar kameror i toppklass precis som Nikon.
Jag tycker du kan fortsätta med Canon endå, jag vet inte mycket om blixtsystem men om ett år vill du säkert byta kamera endå och kan köpa dig en saftigare Canon kamera än 400D.
 
Vad saknar du

Vad är det för något blixtsystem du saknar till Canon? Pratar vi stora studioblixtar eller mindre prylar? Trådlöst till mindre gå ju att köpa in billigt till kamera oavsett märke, För fiskar/akvarium skulle ju en sigma ringblixt med TTL och ett par trådlösa slavblixtar passa perfa. Kostnad för detta med tillbehör ca 5k.
 
Det är en sån där IR-blixtsändare jag ska satsa på istället då. Om jag vill ha trådlös blixtstyrning.
 
Olika

Det finns även slavblixtar eller slavblixtadapters (som man sätter under vilken blixt som hellst och som triggar blixten) som styrs av själva ljuset från huvudblixten (t.ex den inbyggda eller en ringblixt på kameran). Du får givetvis inte helt automatisk styrning av slavblixtarna utan kanske får justera inställningarna lite på slavarnas ljusstyrka. Men detta hade du garanterat gjort ändå om du hade full TTL-auto på hela kitet - bara för att få bilden som du ville ha den. Sök runt lite på nätet och kolla tillbehör från t.ex Sigma, Metz m.fl. Det finns t.om. små miniparaplyer att fästa på t.ex Metzblixtar. (Dessa blixtar t.ex CT-4 går ju att få billiga beggat och har tillbehör som slavtändare, paraplyer, diffusorer och liknande som går att få tag på).
 
Det är TTL jag vill ha trådlöst. Jag kör idag med kablar och synkkontakter på gamla manuella blixtar och det funkar bra men jag vill ha det trådlöst. Jag har ingen blixt framifrån (går inte att få så svag upplättning som jag vill ha) på kameran så det finns inget som kan trigga blixtarna om man kör med "analog" trådlös slavblixt.

Jag har funderat på svaga studioblixtar över karet men det är ju inte så smidigt om det ska flyttas och riggas varje gång jag byter akvarium och objekt.

Finns det några andra lösningar till bra ljus över karet?
 
har du testat...

Har du testat att köra den inbyggda på max blixtexponeringskompensation samtidigt som du tejpat blixten eller satt på t.ex en uppklippt filmburk med en liten springa i. Då borde i alla fall inte upplättningen framifrån bli för stor och kanske räcker ändå ljuset till för att trigga slavarna?! Om det funkar blir det ju billigt med ett par slavtändare till de gamla blixtarna.
 
Nej, har inte testat tejpa för kamerablixten. Ska göra det. Nu när vi ändå pratar synkadaptrar, på min gamla nissinblixt verkar synkkontakten pajjat. Den funkar sittandes på kameran men inte med kabel. Kan jag köpa samma adapter som jag har sittandes på kameran så att den utlöser blixten på andra sidan? http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559099

Eller måste jag köpa en som är till för just blixtar? http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559100
 
Vet inte..

Det där med blixttillbehör är en riktig djungel. Vad som funkar till vissa kameror kräver tejpning av kontakter till andra kameror (om det funkar alls). Bäst är väl att höra med någon initierad försäljare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.