Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Håll linsytorna rena!

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Min hustru kom hem efter en tripp til Frankrike, dit hon haft med sin D50. Vi tittade igenom bilderna och blev litet bestörta; många av bilderna hade en märklig fläck på sig! Fläcken varierade i storlek, och en del hade ingen fläck alls. Det tydligaste exemplet var bron nedan. Andra exempel såg ut som bilden på bergsbyn.Jag tittade på UV-filtret och letade i mitten, där jag trodde det kunde vara något smuts, men såg inget. Inte heller bakre linset hade något.

Men, när jag tittar litet noggrannare så ser jag två fläckar i periferin på UV-filtret, förmdodligen från vattendroppar! Dessa hade, efter vad jag förstår, orsakat ljusbrytning och ställt till detta. Anledningen till att inte alla bilder var drabbade är troligen att bekymret bara uppstår i motljus, och storleken har väl med bländaren att göra, kan jag tro. Någon mer kunnig får gärna kommentera mina gissningar.

Alltnog, jag tog bort fläckarna och effekten försvann. Sens moral: håll ytorna rena!

Per.

PS. En stor och bra skärm (som t.ex. D90:ans) är bra att ha, när man bläddrar igenom sina bilder på resande fot! DS

PPS. Om jag skulle ge mig på att försöka rädda några av bilderna, vad heter tekniken? Perfekt behövs inte, men mildring av effekten vore trevligt. Mitt verktyg är Gimp. DS

Bilagor

• bro.jpg
    bro.jpg
    20.8 KB · Visningar: 900
  • by.jpg
    by.jpg
    21.4 KB · Visningar: 896
Ökat kontrasten med hjälp av ett kurvlager och maskat fram effekten i det berörda området. På den andra bilden är det nog bara kloning som hjälper. (Fixat i Photoshop, men Gimp har säkert motsvarande funktioner)

/Sven

Bilagor

• kurvor.jpg
    kurvor.jpg
    34.3 KB · Visningar: 777
Lite skog inclonat från högra brovalvet. Det var alldeles för utfrätt för att kunna rädda.

Bilagor

• clone.jpg
    clone.jpg
    32.7 KB · Visningar: 743
Pillade lite till. Hade inget annat för mig.

Bilagor

• Clone2.jpg
    Clone2.jpg
    43.5 KB · Visningar: 652
Tack, Sven! Jo, bron behövde nog lite hjäp på traven, den urfrätta fläcken förutan.

Jag ger mig på bilderna med Gimp; selektiv kontrastökning är vad som behövs alltså? Om det nu inte är helt utfrätt, alltså.

Tack för tips!

Och se upp med linsytorna, ni som är lika slarviga som vi!

Per.

Har väldigt svårt att tro att en torkad vattendroppe i periferin kan ha orsakat det där. Troligare är väl att det var något lite rejälare som satt där (i mitten) men att det sedan dess har försvunnit (lossnat). Kan du spåra i bilderna när fläcken försvann?

Har väldigt svårt att tro att en torkad vattendroppe i periferin kan ha orsakat det där. Troligare är väl att det var något lite rejälare som satt där (i mitten) men att det sedan dess har försvunnit (lossnat). Kan du spåra i bilderna när fläcken försvann?

Det skulle jag nog kunna. Jag borde nog också beskrivit de två fläckarna litet tydligare: de var lätt mjölkaktiga, så bara vatten var det kanske inte.

Är det ingen som kan bekräfta eller vederlägga min teori om att dessa smutsfläckar kan ge upphov till effekten ni kan se ovan?

Per.

Jag är också tveksam till fläckarna även om jag inte sett dem. Solen i linsen är ju ett välkänt sätt att få konstiga ljusfläckar på bilderna och det tror jag även är felet i dessa fall.

Jag är också tveksam till fläckarna även om jag inte sett dem. Solen i linsen är ju ett välkänt sätt att få konstiga ljusfläckar på bilderna och det tror jag även är felet i dessa fall.

Lägger man bilderna ovanpå varandra, ser man också att fläckarna faktiskt inte ligger på samma ställe på bilderna. Vilket då också tyder på att det är reflexer i objektivet som är problemet.

Njae, det ser inte ut som att det är solen som spökar i det här fallet.

För att åstadkomma en sådan där vit fläck måste det vara något väldigt kompakt, inte alls genomskinligt. Hur var fläckarna egentligen?

Det går absolut att fixa i gimp, men svaret är inte kort nog för att jag ska hinna tyvärr! Sätt dig och lek med gimpen om du har tid, det lönar sig att lära sig på det sättet i mitt tycke :)

Njae, det ser inte ut som att det är solen som spökar i det här fallet.

För att åstadkomma en sådan där vit fläck måste det vara något väldigt kompakt, inte alls genomskinligt. Hur var fläckarna egentligen?

Det var två fläckar ca 5-7mm i diameter, nästan ute vid periferin på UV-filtret, nästan diametralt från varann. De var halvgenomskinliga, men inte mjölkvita. Objektivet är ett Nikon 18-55. Jag har aldrig sett effekten förr.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar