Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Här kan vi ha något nytt (K30D)

Produkter
(logga in för att koppla)

ibbe76

Aktiv medlem
en främre hjul känner vi igen men något har hänt vid blixten
 

Bilagor

  • 32543d1239637061-pic-k30d-0904132251219a23bbac51bffb.jpg
    32543d1239637061-pic-k30d-0904132251219a23bbac51bffb.jpg
    12.2 KB · Visningar: 2,350
ännu en bild... fortfarande klumpig vid prismat :)
 

Bilagor

  • img0149psup.jpg
    img0149psup.jpg
    8.6 KB · Visningar: 1,967
Om alla 3 bilderna är på samma kamera (vilket namngivningen i bloggen tyder på ("Hello Mr Blurry Cameraphone Part1, 2 och 3"), så verkar 645 utesluten.

Men huset ser onekligen "djupt" ut. Och 11 inställningar på ratten jämfört med 9 på K10D.

Jag tycker detta är lite spännande. Fånigt, men spännande.
 
Tycker det ser ut som om huset är mindre än k10an, spegelhuset är inte mycket större än objektivfattningen. Vänstra sidan är bara något tjockare än inställningsratten högst upp. Spegelhusets djup är dock fortfarande samma, det kan de inte göra så mycket åt utan att ta bort skärm och SR eller ändra registeravstånd. Kul att det händer lite, även om det bara är spekulationer.
 
Jag sniffar lite Fullformat jag.. :) Håller tummarna för att Pentax också går in på framtidens sensorformat.
 
ivyjopy.spaces.live.com-bloggen verkar borttagen. Pentax-Yakuza som varit framme och dragit ur sladden, eller bara ett trick från marknadsavdelningen? Varför bara så suddiga bilder, och inget skarpt? Varför enstaka bilder varannan dag? Varför lägger jag ner energi på detta?
 
kan det vara så att sidan lades ut för att hålla spekulationshysterin igång på fotosidan.se?

Visst är det så, och inte bara på Fotosidan.
Att läcka lagom mycket är normalt numera,
men bilden i inlägg 5 är en detalj från;
http://img7.imageshack.us/img7/6940/pkabad.jpg
http://ivyjopy.spaces.live.com/?_c1...ogview&_c=BlogPart&partqs=amonth=4&ayear=2009

Min vilda gissning är att K300D kommer i början på sommaren,
med en kamera som K20D, tex sensorn, dubbla inmatningshjul,
liveview, snabbare och kanske video.

Ersättaren till K20D kommer nog senare och behåller
troligen sensorn och får antagligen video,
men i övrigt är den ett frågetecken för mig.
Den ska nog konkurrera med ersättarna till
Nikon D300 och Olympus E3.
 
För landskapsfoto är det billigare med en kamera för 10.000 och med stativ ta flera bilder som läggs ihop till en "mellanformats" bild. Pentax 645D blir dyrare...
 
modeller ska ju bli mindre,med tanke på fästet för remmen på sista bilden så kan det bli en flirt med retrostilen
 

Bilagor

  • Pentax_K1000.jpg
    Pentax_K1000.jpg
    16.8 KB · Visningar: 1,603
Hoppas Pentax kommer med en kamera liknande Canon 40/50D med snabb autofokus och
mer dedikerade knappar,ett proffsverktyg-inte en massa vridbara skärmar och en massa annat lull-lull som spottas ut nu till höger och vänster.Hoppas förstås att nästa kamera också ska bli en Pentax,ska bli spännande att se vad som kommer !
 
Först ut blir nog K300D, K200D verkar att ta slut nu, Cyber tex och silver modellen verkar slut nu. Den kommer nog att påminna om K20D, men blir troligen mindre. Den kan bli en "basic" entusiast kamera med knappar istället för att peta i menyn hela tiden och kanske med video. Försäljningsargument med billigaste "videokameran"...

K30 blir säkert vassare än Canon 50D, kanske 100% sökare, ljudinspelning och video, inväxlingsbar elektrisk sökare och nytt batterigrepp...
September kanske...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.