Annons

Här finns D70 med original glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarza

Ny medlem
Hej alla sugna nikon-köpare. Nu när det kommit nya D70 till Sverige och jag vet var en del finns. Expert Z-foto i Göteborg hade klockan 1800 5st kvar. Tel. 031-84000 dom öppnar kl. 0930 på Måndag

Lycka till//Zache

Jag var på Schönherrs här i Stockholm härom dagen och fick intryck av att de hade några i lager också. Bäst att ringa först..

/Micha

Hur mycket tar Expert för D70:n med orginaloptiken 18-70? Någon som vet? På hemsidan har dom bara priset med Sigma-gluggarna.

12 995:- är det av Nikon rekommenderade priset...det lär gå att hitta betydligt billigare snart, butikerna har riktigt bra marginaler vid det priset.

sagan skrev:
12 995:- är det av Nikon rekommenderade priset...det lär gå att hitta betydligt billigare snart, butikerna har riktigt bra marginaler vid det priset.
Frågan är bara om man inte kommer att hålla detta priset så länge efterfrågan är större än tillgången. I dagsläget är det ju svårt att hitta hus+kitoptik öht. Även om marginalen är riktigt bra så finns det ju ingen anledning att minska den om man ändå säljer allt man får in.

Jepp. Helt enligt marknadsekonomins lagar. Utbud och efterfrågan...
Men vem pallar att vänta till i höst på ett lägre pris. Canon kommer givetvis att svara på Nikon D70 inom en månad med ett sänkt pris på EOS 300D...

Oj, ingen aning. En dryg tusenlapp låter väl rimligt. Sedan kommer givetvis snart en svart version där man plockat bort några av mjukvarubegränsningarna som skiljer den från EOS 10D. Det är ju lätt fixat. EOS 310D kanske?

Canon kommer ju aldrig att stillatigande se på när Nikon tar över en stor del av marknaden. Om ett år börjar nog de digitala systemkamerorna närma sig priset på "filmkamerorna". Varför skulle dom inte det? Mindre dyr mekanik och mer elektronik.

Det kallas "skimming". Att ta ett så högt pris som möjligt i början då man har en marknadsledande produkt. Alla branscher gör det. Kolla mobiltelefonerna...

Slowfinger skrev:
Canon kommer ju aldrig att stillatigande se på när Nikon tar över en stor del av marknaden.
Tror inte risken är så stor, även om de behåller 300D som den är.

De flesta som köper 300D kollar bara på pris, att det är en digital systemkamera, att det är ett välkänt märke och möjligtvis på antal pixlar.

Canon säljer 300D i samma takt som den går att tillverka.

De är bara de riktigt medvetna kameraköparna som är medvetna om skillnaderna i inställningsmöjligheter o.s.v...och det är knappast majoriteten av köparna i den kategorin av kameror.

Beviset för det är om inte annat världens mest sålda systemkamera: EOS 300.

Kanske, men tror du inte dom lägger sig i segmentet under systemkameror istället? Om dom inte vet skillnaderna mellan 300D och D70 så köper dom väl lika gärna en kamera med 8 miljoner pixlar och optik från 28-200 mm som de nya icke-systemkamerorna har? Borde kännas som "mer pixlar för pengarna".

Inte vet jag, framtiden får utvisa. Vad vi i alla fall vet är att kamerorna bara blir billigare och billigare. Optiken är det som sätter den nedre prisgränsen...

Slowfinger skrev:
Kanske, men tror du inte dom lägger sig i segmentet under systemkameror istället?
Nej, eftersom de flesta har uppfattningen att "En systemkamera ger bäst bilder" ;-)

Sen hänger de oftast inte med på att det krävs kunskaper oxå ;-)

Otroligt många köper systemkamera av den anledningen..och fotograferar med billigaste skräpoptiken..och sen blir de förvånade att inte bildresulatet blir bättre än polarens kompakt.

Kim: Om detta har vi tvistat några gånger. Som jag tidigare skrivit anser jag att smärtgränsen för "impulsköp" av systemkamera för att "SLR ger bättre bilder" går någonstans vid 4-5000kr. För de pengarna får du paketpris med allting. Här hittar du de flesta "riktiga" nybörjare. (nybörjarna på fotosidan räknas INTE in här - de har ju visat ett bredare intresse genom att registrera sig och se sitt fotograferande som en hobby!)

Problemet med "budget" D-SLR som D70-300D är att de ändå ligger lika många tusenlappar TILL över det som gemene man slänger ut bara för att ha en "bra kamera". Internationellt sett finns givetvis en stor marknad (men utspridd!) för de köpare av D70/300D som du pratar om, men i Sverige tex (som ändå är ett mycket rikt land) tror jag de köparna är rätt så lätträknade.

Det finns många produkter som kan jämföras i detta resonemang - TV-apparater, datorer och bilar tex.

En jämförelse i bilvärlden (vs kamera) är att 300D/D70 ligger i klassen BMW M3 och sedan har du BMW M5 (10D) och superbilarna däröver.

MAJORITETEN av alla bilägare tittar på Opel, Volvo, Ford etc... Bara för att en BMW M3 skulle marknadsföras internationellt som "Svenssonbilen" skulle det inte få halva sverige att springa och köpa den. Några skulle givetvis "gå på" det, men de flesta vet nog vad de gör när de lägger upp dubbelt så mycket som för en "vanlig" bil.

Förmodligen ligger väl sanningen någonstans mitt emellan din och min ståndpunkt, men jag propagerar för att den är närmare min.. ;-)

Att man hittar 300D i minsta lilla butik (som inte annars har kameror i den prisklassen) tycker jag bevisar att många, väldigt många är beredda att betala de extra tusenlapparna en digital systemkamera kostar, istället för att köpa en analog.

Analogt är helt ute...

Vad BMW har med 300D att göra förstår jag inte..300D är billigaste möjliga digitala systemkamera...så en jämförelse med Skoda passar bättre.

En annan sak som stödjer det är att det är massor av folk som betalat över 10 000:- för en Dimage 7/7i/7Hi/A-1/A-2 Sony 707/717/818...helt vanliga konsumenter.

Senast ändrad:
Men Kim: Om en 300D är en Skoda i bilvärlden - vad är då Nikon CoolPix 2100? (Jag vill inte ens börja tjata om kameror i 400-1300kr-klassen)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar