Annons

Hälp mig att komma igång med blixt...

Produkter
(logga in för att koppla)

andreashhellstrom

Avslutat medlemskap
Jo det är nämligen så att jag har köpt en blixt.
Jag dök ner i instruktionsboken men jag hitta inget på svenska, sur som jag blev så satt jag mig ändå och läste lite på engelska men förstog inte mycket, sen testa jag med blixten men jag förstog inte så mycket mera..
Kan någon förklara lite kort för mig??

Vad ska jag köra i olika lägen?
Hur får jag ev ner den på halfart? ... så den lättar upp lite..?

Jag har en Canon 300D och blixten är en Sigma EF-500 DG ST

Vad innebär läget TTL? är allt automatiskt då..?

Vad är MH för läge ?

Vad är ML för läge ?

Skulle vara jätte tackasam för lite hjälp..
/ante
 
andreashhellstrom skrev:
Jo det är nämligen så att jag har köpt en blixt.
Jag dök ner i instruktionsboken men jag hitta inget på svenska, sur som jag blev så satt jag mig ändå och läste lite på engelska men förstog inte mycket, sen testa jag med blixten men jag förstog inte så mycket mera..
Kan någon förklara lite kort för mig??

Vad ska jag köra i olika lägen?
Hur får jag ev ner den på halfart? ... så den lättar upp lite..?

Jag har en Canon 300D och blixten är en Sigma EF-500 DG ST

Vad innebär läget TTL? är allt automatiskt då..?

Vad är MH för läge ?

Vad är ML för läge ?

Skulle vara jätte tackasam för lite hjälp..
/ante

TTL - Automatiskt kommer blixt och kamera överens om lämplig mängd blixtljus utifrån en förblixt som tas i samband med exponeringen när E-TTL används som i digitala EOS kamerorna. TTL vid användning av analog gammal kamera mäts reflekterat blixtljus i särskild sensor i kameran som sedan stänger av blixten när rätt mängd ljus har inkommit. Din blixt fungerar med båda metoderna.

MH - Manuellt val av styrka med maximal blixtstyrka varje gång

ML - Manuellt val av styrka med mindre mängd blixtljus släpps ut. Vill minnas att det är 1/16 av full styrka.


Från kameror kan oftast blixtljusmängden ökas eller minskas genom en funktion som heter "FEC", fungerar ungefär som vanling exponeringskompensation. Tyvärr finns inte denna funktion i Canon EOS 300D. Nu är detta inget problem, därför att det går att installera det ryska hacket av kamerans programvara i kameran och på detta vis få tillgång till funktionen som då blir kopplad till "JUMP"-knappen. Ytterligare bra att ha funktioner tillkommer. Jag rekomenderar nyttjandet av rysshacket.


Prova att de olika lägena och se vad som händer.

Lycka till!
 
Här finns all (?) information om hur Canon kameror fungerar med blixtar:

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Jag har en Canon 420EX, på den kan man inte ställa in någonting. Det fungerar bra ändå, om man har rysshacket. Så vill du experimentera lite så kan du börja med att ändra inställningar i kameran först (antar att blixten ska vara inställd på TTL då).

Om du vill ha "upplättningsblixt" kan du använda lägena Tv eller Av på kameran.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.