Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hähnel Combi TF - problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Niki

Medlem
Hej,

Jag har införskaffat en Hähnel Combi TF som jag tänkt använda till Canon 5D mark II och Speedlite 580EX.
Jag har monterat enligt anvisningarna och (trodde jag) ställt in knappar med mera enligt anvisning.
Jag får blixten att fyra av med fjärrkontrollen. Kameran tar även ett kort. So far so good.

Men.... kortet blir svart. Antar att någon inställning i kameran, på blixten och eller på min flash trigger inte är som de ska så att de inte synkar korrekt. Är det någon som använder denna kombination av produkter och möjligtvis skulle kunna hjälpa till att lösa denna gåta? Jag har försökt med hjälp av manualer och google men utan framgång. :)

Tacksam för alla tips.
 
Problem löst

Efter flera timmars trial-and-error är problemet nu löst. För att bespara andra som inte heller är så tekniskt bevandrade liknande problem:

Blixt inställd på manuell, master och 1:a kanalen.
Kamera inställd på detsamma.

Jag hade (trodde att jag följde instruktionerna) monterat "dosan" under blixten och kopplat in sladden mellan den och kameran. Fungerade inte.
Det visade sig att det fungerade när jag istället monterade blixten som vanligt, dvs direkt i kamerans blixtsynksko och i stället kopplade in dosan med hjälp av medföljande sladd till kameran. Så att "dosan" liksom blir hängande..

Återstår att se om det även vill fungera med självutlösare och tidsfördröjning :) Det borde det göra.
 
Ett problem återstår..

Fungerar även idag. Med och utan fördröjning. :)

Men.. men.. men.. men...

Det skulle ju vara riktigt trevligt att kunna använda fjärrkontrollen även när blixten hålls bredvid kameran. Antingen precis brevid med sladd eller en bit ifrån & trådlöst.

Ngn som fått den delen att fungera?
 
Dellösning

Det funkar ju försås alltid på det sättet att blixten får fungera slavblixt till kamerans egen men det begränsar ju ett o annat, men går som nödlösning
fafaratso
 
Verkar alltså som att man kan ha blixten vid sidan av trådlöst och då inte använda fjärrkontrollen som sitter i kamerans blixtsynksko. Eller: ha blixten på kameran och då använda fjärrkontrollen. Kan leva med de alternativen men det vore såklart trevligt att kunna få allt.
 
Fungerar även idag. Med och utan fördröjning. :)

Men.. men.. men.. men...

Det skulle ju vara riktigt trevligt att kunna använda fjärrkontrollen även när blixten hålls bredvid kameran. Antingen precis brevid med sladd eller en bit ifrån & trådlöst.

Ngn som fått den delen att fungera?

hänger inte riktigt med här, det borde väl inte vara något problem att köra med blixten kopplad till kameran via TTL-kabel? om du nu fick det att fungera med blixten monterad på kameran? Kameran märker ju inte skillnaden mellan om blixten är monterad direkt på kameran eller om man använder en kabel med rätt kontakter...

Eller försöker du utlösa både kamera och en lös blixt med samma mottagare?
 
Intresserad av hur det har gått här. I dagsläget använder jag en fjärr och en mottagare koppla i kamerans tillbehörskontakt, samt en radiosändare i kamerans blixtsko blixtar på mottagare. Vore smidigt med en lösning som klarar båda. Vet att Pocket Wizard har en lösning för detta, men om det skulle funka med Hähnel Combi TF skulle det bli ganska mycket billigare.

Ett alternativ är väl att köpa en extra uppsättning men då är jag egentligen tillbaka på ruta 1, förutom att allt är av samma fabrikat och modell.
 
Senast ändrad:
Hej,

Jag fick CombiTF att fungera för mina syften efter lite trixande. Dvs blixt separerad från kameran och dosa/fjärr som avfyrar både blixt och kamera. Fick det även att fungera med blixten monterad på kameran med TTLkabel. Har inte testat din lösning så jag vet inte vilken som är bäst.

/Annika




Intresserad av hur det har gått här. I dagsläget använder jag en fjärr och en mottagare koppla i kamerans tillbehörskontakt, samt en radiosändare i kamerans blixtsko blixtar på mottagare. Vore smidigt med en lösning som klarar båda. Vet att Pocket Wizard har en lösning för detta, men om det skulle funka med Hähnel Combi TF skulle det bli ganska mycket billigare.

Ett alternativ är väl att köpa en extra uppsättning men då är jag egentligen tillbaka på ruta 1, förutom att allt är av samma fabrikat och modell.
 
Hej,

Jag fick CombiTF att fungera för mina syften efter lite trixande. Dvs blixt separerad från kameran och dosa/fjärr som avfyrar både blixt och kamera. Fick det även att fungera med blixten monterad på kameran med TTLkabel. Har inte testat din lösning så jag vet inte vilken som är bäst.

/Annika

Du menar att du har en enhet kopplad bådei kamerans blixtsko och med tillbehörskabel, och en blixt på den andra enheten som samtidigt fungerar som fjärrkontroll?
 
Jag kanske rörde till det här lite. Har läst på lite på Hähnels hemsida. Om man vill ha både trådlös kamerautlösning och blixtavfyrning samtidigt gör man enligt följande:

En sändare i kamerans blixtsko
En mottagare på en extern blixt

En mottagare kopplad till kamerans tillbehörskontakt
En sändare i handen

De två uppsättningarna måste gå på olika kanaler för att inte kollidera.

Alltså krävs två uppsättningar av både sändare och mottagare. Om någon fått det att fungera med färre prylar så berätta gärna.
 
Går det att ha sändaren monterad i tillbehörsskon på en dslr och fjärrutlösa en annan kamera med hjälp av mottagaren? I teorin borde det ju gå utan några som helst problem och då är ju helt plötsligt produkten OTROLIGT fin.

Som en pocketwizard för snåla människor :p

(har faktiskt dessa produkter på jobbet, ska testköra dessa på måndag och kolla upp om ingen hinner svara innan dess).
/M
 
Går det att ha sändaren monterad i tillbehörsskon på en dslr och fjärrutlösa en annan kamera med hjälp av mottagaren? I teorin borde det ju gå utan några som helst problem och då är ju helt plötsligt produkten OTROLIGT fin.

Det går alldeles utmärkt!
Även om du ska sätta sändaren i blixtskon.
Fast det är nog det du menar med "tillbehörsskon"?

Har själv använt det på just precis det sättet.
I mottagaren, som du ju kan sätta fast i blixtskon på den andra kameran.
Så sätter du kabeln som passar i kamerans kontakt för trådutlösare.

Om någon är intresserade av mina "remote-bilder", så finns en del här:
http://blogg.photo-it.net/?cat=21
 

Bilagor

  • remote.jpg
    remote.jpg
    76.9 KB · Visningar: 87
  • remote2.jpg
    remote2.jpg
    79.5 KB · Visningar: 82
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.