Annons

Häftigt skåpsfynd !

Produkter
(logga in för att koppla)

Justus

Avslutat medlemskap
To make a short story even shorter - rotade efter batterier till maglite:n på fel ställe och fann istället (hör och häpna) ett stycke mellanformatskamera.

Jaaa, ni hörde rätt :) Farfars gamla (bortglömda) rolleicord IV från -52 (använde serienumret för att modell- och årsbestämma den).

Riktigt upphetsande. Har sedan tidigare en egen nikon coolpix 3500, en canon AE-1 ("delar" med farsgubben (eg: jag använder han äger)) och hade till våren tänkt investera i en analog slr (typ eos 300v) samt gå med i fotoklubb här i malmö.

Men voila, nu även stolt "ägare" till en rolleicord IV. Upptäckt att de långa tiderna är för långa, 1s snarare 1,8 s, ½ s snarare 0.9 s. Har svårt att uppfatta de andra tiderna och om de stämmer. Hur kan man eventuellt åtgärda detta?

Öppnade kameran och blev helt överrumplad när jag såg att en film satt i (tanken hade inte ens slagit mig), förlorade endast ett par rutor vid öppnandet dock.

Ganska ovan vid konstruktionen lyckades jag få ut filmen och det var en "Kodacolor-X (COLOUR NEGATIVE 120 FILM). Ser antik ut. Antar att det inte är lönt att framkalla den (kanske som test?).

Kommer alltså snarast ha tillgång till mörkrum i fotoklubb och lär vilja testa lite med min nya mellanformatare. Har försökt läsa mig till lite och kommit fram till att EFKE R 100 kanske skulle vara något att testa (med tanke på att den är "förlåtande" och "lättframkallad" samt väldigt billig. ett minus kan ju vara krullandet, men det kanske är borta numer?) Vill gärna ha lite filmtips. Kameran är ju helmanuell och jag har inte tillgång till någon ljusmätare (förutom den i AE-1:an, kan jag utnyttja den?). Förmodligen kommer det bli en hel del felexponeringar, antar att man får ta det lite på en höft, eller som sagt var köra med AE-1an bredvid.

Alla tips inför min nya bekantskap med Rolleicorden uppskattas! Slänger upp en bild på henne.


edit: glömde säga att det sitter en Xenar 75mm/3,5 på, är det något bra?
 

Bilagor

  • ballt.jpg
    ballt.jpg
    15.8 KB · Visningar: 1,828
Wow, du är min hjälte. En människa som har gjort en rejäl efterforskning _innan_ han vänder sig hit. Det är inte ofta.

Försök se om det är en c41-film, isf framkalla den på närmaste snabblabb.

Efke 100 är bra att slabba med. Några rapporterar dock om krulliga negativ.

Ljusmätaren i din AE-1 fungerar utmärkt. Det går också utmärkt att köra på känn. Sunny-16 räcker långt om man utökar den nedåt. Brukar oftast sitta en liten plåt på baksidan av kameran som kan hjälpa till. Våga fota utan ljusmätare! :)

Optiken är helt fantastiskt.

Passa på att pröva de gamla klassiska tri-x och t-max-filmerna när du väl kommer igång. En annan billig variant är Agfas APX400 som jag brukar använda som 'skrutt'-film.

Det kan vara lönt att lämna in kameran på en CLA om du har råd för att åtgärda tiderna. Annars kan du nog köpa en som fungerar för samma peng som går åt att serva. Fast, pröva först att fota lite först. Med svartvitt är det ju inte så noga :)
 
Har slabbat med t-max innan och det är en film som jag gillar starkt, men tycker att den har för höga krav på riktig exponering. Beställer nog hem ett 5 eller 10-pack efke 100 då, krulligheten lär inte va något problem efter några dagar under något tungt :)

Vad är en CLA? Hur mycket skulle det kosta?

PS filmen är C-22
 
CLA är en förkortning som betyder "clean, lubricate, adjust" och används ibland när man pratar om en service på engelska fotosidor. Pris vet jag faktiskt ingenting om, det jag kan tillägga är att jag köpte en likadan kamera (tror jag, minns inte riktigt) när jag själv började min karriär inom mellanformat för 1200 kr. Kameran var i bra skick med tider som var perfekta.
 
Okej, skippar det :) Kan ju alltid lära mig kompensera med tiderna allt eftersom man ser resultaten (av exponeringar efter AE1:ans ljusmätning). Vad ska jag göra med filmen om det är C-22?? Slänga eller? :p
 
Nu blev man ju inte avundsjuk... =) Spännande med filmen som satt i. Den MÅSTE du framkalla!

Lycka till!
 
Hej
jag började fotografera 1961 med en liknande kamera, en Ikoflex, som var Zeiss motsvarighet.
Det gick bra med exponeringstabeller och hade jag sett det här hade jag inte köpt någon exponeringsmätare.

http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

Ser kanske lite knöligt ut, men precis som han skriver så blir det nog bättre exponering med tabellerna i knepiga situationer än med en illa hanterad mätare.
Lycka till, ta en provfilm, det är inte så f-t noga med svv. Du kommer troligen att belönas med knivskarpa neg om du lyckas med avståndsinställningen, använd luppen som sitter i sökarschaktet.
Hälsningar Sten
 
bildsten skrev:
Hej
jag började fotografera 1961 med en liknande kamera, en Ikoflex, som var Zeiss motsvarighet.
Det gick bra med exponeringstabeller och hade jag sett det här hade jag inte köpt någon exponeringsmätare.

http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

Ser kanske lite knöligt ut, men precis som han skriver så blir det nog bättre exponering med tabellerna i knepiga situationer än med en illa hanterad mätare.
Lycka till, ta en provfilm, det är inte så f-t noga med svv. Du kommer troligen att belönas med knivskarpa neg om du lyckas med avståndsinställningen, använd luppen som sitter i sökarschaktet.
Hälsningar Sten

Grymt uttömmande länk, tack! AE-1an stannar härmed hemma (tills vidare)
 
Härlig kamera...blir som Christer nästan lite avundsjuk...varför kan inte jag hitta en gammal mellanformatare? ;-)

Har själv fotograferat några gånger med en likadan kamera, och det är kul. Och som Sten skrev, prickar man in skärpan får man väldigt skarpa och fina negativ.

God Jul! :)

/Joakim
 
utström skrev:
Efke 100 är bra att slabba med. Några rapporterar dock om krulliga negativ.

Passa på att pröva de gamla klassiska tri-x och t-max-filmerna när du väl kommer igång.

Jag har testat efke film som jag fick när jag införskaffade en Seagull. Om man inte är försiktig krullar negativen ihop.
Jag rekomenderar att du går på tri-x eller tma-x direkt. Skulle även rekomendera att du kör in den på en service då dessa kameror behöver arbeta och inte stå i skåp.
Annars har du en mycket fin kamera i väskan.
 
Jag har faktiskt min gamla Ikoflex kvar och har nyligen köpt några rullar svv. Ska bli kul att prova, svårast blir det att få till skärpan, mattskivan är mörkare än jag minns, eller såg jag så väldigt mycket bättre på den tiden?
Sten
 
Lite utanför tråden kanske? Men..

Efkefilmerna kan krulla sig både på tvären (som filmen är rullad) och på längden (som en hängränna). Om den blir en hängränna så är det bra med ett par antistathanskar annars är det svårt att inte repa filmen då man haskas med den.

Annar så gillar jag efke filmerna skarpt. Helst iso 25:an soppad i Patersons Actutol. Himla fint korn :)
 
Det låter ju mindre trevligt, att den kan krulla sig så.

Off topic; borde sova, men den här j*vla uppsatsen blir aldrig klar. suck.
 
Det var ett trevligt fynd! Jag har haft en Rolleicord IV, men sålde den eftersom den inte var i det skick jag ville ha den i. Ska nog köpa en ny någon dag, trots att jag har flera Rolleicord.

Om slutaren och mekanismerna fungerar bra så behövs ingen renovering.

Jag läste på photo.net att efkefilmerna har slutat krulla. Det gäller alltså att få tag på fräscha sändningar. Jag vet inte om Photax har fått dem än.
 
J. Patric skrev:
Det var ett trevligt fynd! Jag har haft en Rolleicord IV, men sålde den eftersom den inte var i det skick jag ville ha den i. Ska nog köpa en ny någon dag, trots att jag har flera Rolleicord.

Om slutaren och mekanismerna fungerar bra så behövs ingen renovering.

Jag läste på photo.net att efkefilmerna har slutat krulla. Det gäller alltså att få tag på fräscha sändningar. Jag vet inte om Photax har fått dem än.


"fungerar bra" vet jag inte om dom gör, men slutaren fungerar, dock för slö på de "slöa" tiderna, något man kan åtgärda själv kanske?
 
Justus skrev:
"fungerar bra" vet jag inte om dom gör, men slutaren fungerar, dock för slö på de "slöa" tiderna, något man kan åtgärda själv kanske?


Njae, men har du tur så rättas det till genom att slutaren får arbeta igen. Du kan t.ex ställa kameran på en fönsterbräda ovanför ett element så att kameran blir "lagom varm", och sedan träna upp slutaren ett antal gånger på de längre tiderna.

Även om det skulle fungera, så är risken att det numera sega fettet i slutaren stelnar till igen när du använder kameran i kallare miljö.

Mitt tips är att du använder kameran ett tag så du vänjer dig vid den. Det är ju sällan man använder de långa tiderna. Så kan du spara ihop en tusenlapp att lägga på slutarrengöring. Jag rekommenderar att du tar kontakt med Schönherrs Foto i Stockholm. De anlitar en reparatör som arbetat hos Rollei i Tyskland. När du får tillbaka kameran så går den som en klocka igen! Ett bra sätt att hedra din morfar. :)

Att ta bort läderklädseln, lossa på avtryckaren och spaken för dubbelexponeringsspärren, ta loss kamerafronten, skruva loss de främre linselementen och öppna locket till slutaren, är rätt mycket jobb för en otränad amatör. Sedan måste "tidsskivan" i slutaren plockas bort. Därefter kan man med minimala mängder fin urmakarolja dutta med tandpetare på axlarna i slutarens bromsverk. Det KAN om man ha tur få igång de långa tiderna igen, men det fungerar bara på kanske en av tio kameror. Gör man det minsta fel, så kan kameran bli feljusterad, och någon fjäder i slutaren hoppa till, och det kan vara ett h-e att få allt att bli normalt igen.

Nej, slutarrengöring av en fackman är verkligen att rekommendera. Han plockar isär slutaren och lägger delarna i ett avfettningsbad.

Det brukar vara kutym för reparatörerna att sedan lämmna slutaren torr, utan att tillföra smörjning. De menar att man då kan använda den utan problem med framtida segande olja.

MEN jag rekommenderar att du meddelar reparatören när det är dags för slutarrengöring, att han smörjer slutaren. En torr slutare fungerar förvisso bra, men slitaget ökar. Enligt beräkningar håller en Compurslutare för 5000 avtryck om den är torr, men 30.000 om den är smörjd.

Just nu har jag tre Rolleis som behöver rep av Schönherrs reparatör. Min Rolleiflex 2,8F behöver justering av filmavkännaren (ibland startar räkneverket lite för tidigt), och min 4x4 Sport Rolleflex från 1938 behöver slutarrengöring då slutarlamellerna klibbar ihop. Sedan behöver min Rolleicord II från 1936 rengöring av räkneverksmekanismen. Räkneverket stannar inte alltid vid nästa ruta. Ack, om jag vore miljonär! Jag får låta fixa kamerorna efter hand som jag har råd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.