Annons

Häckeberga i Skåne

Produkter
(logga in för att koppla)

Paulo

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av Häckeberga vad gäller fotografering av hjort och fåglar. Har hör att markägaren inte är speciellt förtjust i smygande fotografer......

Mvh

Paulo

Markägaren? Det är ju ett Naturskyddsområde..det är väl bara att följa de regler som finns för sådana områden.

Det ska ju finnas ganska gott om både kronhjort och Dovhjort.

Jag har inte varit på Häckeberga på ett tag men där fanns ett albino för något år sedan. Det är möjligt att den är kvar.

Ganska lätt

Om du är sugen på att plåta hjortar så är det ganska enkelt att hitta dom i Häckeberga-området. Jag brukar se hjort därute nästan varje gång jag är ute och rider. På flera ställen ligger det högar med morötter/betor så det är bara att sätta sig på pass...Beträffande markägarna så är kan jag väl säga som så, dom är väl inte precis förjusta i nått därute...

Faktum är att greven har unika rättigheter över sina marker. Det bästa är att skicka ett brev i förväg och berätta att man tänker vara där. Särskilt om man vill sätta upp ett gömsle.

När jag har anordnat scouthajker där har vi alltid varit tvugna att skriva brev iförväg, vilket uppskattas.

Det finnns gott om vilt i området, inte bara fågel. Klart bra ställe att plåta på.

Tack för era svar!! Hur brukar du formulera dina
brev? Har du frågat angående gömsle och vilket svar har du i så fall mottagit?

Måste man be markägaren om lov om man användersig av ett portabelt gömsle, ett sådant borde väl gälla som tält. Någon som har tips på andra bra, liknande ställen i Skåne?

Mvh
Paulo

Senast ändrad:
Det är nog bara att tydligt och enkelt förklara vem man är, vad man tänker göra och varför. Skriv "Jag vill informera om mina avsikter att..." och avsluta med något som "jag hoppas att det inte möter några hinder från er sida". Släng med någonstans att "naturligtvis kommer jag att anstränga mig att inte göra skada på djur eller växtlighet eller lämna spår efter mig".

När jag skrivit till greven har han ringt upp och sagt att han gillar när folk hör av sig.

Egentligen behöver man inte be om lov för gömsle, men Häckeberga är som sagt speciellt och det är skånska grevar också.

Vilt

Jag ser ofta vilt vid vägen mellan Sjöbo och Harlösa. Omkring Övedskloster vid Vombsjön finns bla. vita hjortar.
Även vid Snogeholmsjön finns gott om vilt, rådjur, vildsvin m.m.
Lycka till!

Häckeberga

Det gäller att ta hänsyn och inte smyga på hjortarna. Då stör man och de blir stressade. Bäst man sitter på pass på lämpligt ställe. Slottsägaren har tydligen jakträtten och tycker inte om fotografer i allmänhet. Min fotokompis, som alltid har tagit stor hänsyn till djuren, hellre avstått att plåta för att inte störa, har på ett obehagligt sätt körts bort flera gånger för några år sedan, och det redan på parkeringsplatsen. Förresten, gömsle fungerar inte vid fotografering av hjortdjur, eftersom de får vittringen ändå. Bäst att sitta i skuggan eller dyligt i mörka kläder. Aldrig står på två ben.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar