Annons

Gummituta till dimage 7i, 7hi, A1 etc

Produkter
(logga in för att koppla)
*garvar* den var kul... just de slangarna tror jag inte du har nån nytta av men visst borde det gå att göra en själv om man har lite gummi hemma... måtten... hmm var la jag linjalen...

Inre måttet, som sluter runt sökaren är strax under 30 mm. Det yttre som du sätter ögat mot är lika stor inrediameter men yttre är ca 45 mm. Den sitter rejält tight, man får spänna ut gummit en hel del för att få det runt okularet på A1/D7, men så sitter det stadigt också...

En viktig sak är att det är mjukt gummi som du sätter ögat emot. Det gör det dels bekvämare och dels ger det med sej när du bär kameran mot kroppen. Har du en hård gummituta kan du riskera att vrida till okularet o kanske skada det...
 
Nej, de va nog inte så lätt som ja trodde ändå :p, Hjärnan funkar inte så bra efter 2 på natten. Men men...om man hittar material som passar :(..

Går det inte att få reda på vem det är som tillverkat dom där plupparna så man kan köpa in typ 100st, de e ju rätt många som vill ha.
 
Jag kan bara tipsa om att det står "JAPAN" på mitt gummi... det begränsar väl sökandet va? *s* Du kan ju fråga Birthdayboy på e-bay, men jag tror inte han svarar. Däremot gör han säkert ett bra pris om du köper 100 i en smäll. Synd att inte A200 har en likadan sökare.
 
Med tanke på priset (under 100 Kr) och att man knappast sliter ut så många under kameran livstid kan jag inte se hur det skulle vara värt att lägga ens 15 minuter på att försöka få till egen lösning. Men det är ju upp till var och en att bedömma såklart....
 
he he... kan bara hålla med... men hittar han en leverantör o kan börja tillverka i massor så är nog inte tillverkningskostnaden många kronor. Tror Birthdayboy tjänat en hel del stålar på denna enkla produkt.
 
Det kan rimligen inte kosta mycket i ren tillverkningskostnad förutsatt att det är tillräckligt hög volym. Är inte den stora kostnaden för den här typen av produkt att ta fram själva "gjutformen" (eller vad det kallas i detta sammanhang) och omställningskostnader i fabriken för att sätta upp och pressa fram ett antal. Det gäller ju i så fall att passa på att tillverka ett gäng när man ändå är uppe och kör.... Förutom initialkostnaden att ta fram produkten och den faktiska tillverkningskostnaden per styck tillkommer givetvis att den som levererar får lägga ner en del tid på administration, kanske ligga ute med en del pengar o.s.v.
 
Jorå, kalkylen bör se riktigt bra ut. Det är volymen som är viktig. Det är samma gummi till många kameror, men han har kostat på sej att printa ut olika omslag med tips för monteringen, så lite har han jobbat.

Kanske har han nån variant med annan diameter också, men när kompisen köpte till sin Canon fick han ett exakt likadant gummi. Det är en lång lista på kameror som eyepiecen (som det väl egentligen kallas) passar till.
 
Tänkte jag skulle titta igen men länken i början av tråden verkar inte fungera längre. Har han lagt ner?
 
TUT TUT

nu e jag på gång att beställa ännu en tuta, nån som vill hänga på? Sist kostade tutorna hundra spänn inkl frakt. Tror inte det blir dyrare nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.