Annons

Gummit på D200 har sväldt

Produkter
(logga in för att koppla)

exp

Aktiv medlem
Gummit fram på höger sida på min D200 har sväldt och lossnat i överkant vilket gör att det främmre inmatningsljuset är väldigt segt.

Även gummit bak för tummen har släppt lite samt att det bakre inmatningsljuset och är väldigt tungt att snurra på.

Någon som har/haft samma problem och tror ni att det går att fixa på garantin och hur långtid tar det i så fall, jag är inte så sugen på att vara utan min kamera den närmaste tiden.


Mvh Olle
 
exp skrev:
Gummit fram på höger sida på min D200 har sväldt och lossnat i överkant vilket gör att det främmre inmatningsljuset är väldigt segt.

Även gummit bak för tummen har släppt lite samt att det bakre inmatningsljuset och är väldigt tungt att snurra på.

Någon som har/haft samma problem och tror ni att det går att fixa på garantin och hur långtid tar det i så fall, jag är inte så sugen på att vara utan min kamera den närmaste tiden.


Mvh Olle

Usch, låter inte roligt. Har du utsatt ditt hus för några extrema miljöer?

Jag får hålla lite koll på mitt hus så man är beredd innan garantin löper ut.

Skicka in huset till Nikon, om du inte redan har gjort det!
Det måste helt klart vara en garanti-sak!

/K
 
Nej jag har bara användt den väldigt mycket. Jag kan i alla fall inte komma på några extrema situationer.

Det är inte så att jag har låtit den stå i solen eller något sånt.

Men jag har för mig att jag läste om någon som hade samma problem med en D2x.

Ska ringa nikon servicen någon dag och kolla.
 
Den här frågan har varit uppe förut. Hittade inte den tråden nu, men jag vet att det var några som skickat in sina kameror och fått gummit bytt. Det brukar alltså inte vara något problem (åtminstone inte under garatitiden) och tyvärr verkar det som ett generalfel på D200.
 
exp skrev:
Nej jag har bara användt den väldigt mycket. Jag kan i alla fall inte komma på några extrema situationer.

Det är inte så att jag har låtit den stå i solen eller något sånt.

Men jag har för mig att jag läste om någon som hade samma problem med en D2x.

Ska ringa nikon servicen någon dag och kolla.

Japp, jag har också kopplat det problemet till vissa DX2:eek:r. Fel gummi/lim- blandning eller nåt.

Hoppas det fixar sej!

/K
 
Mina d1x och d2x har/hade problem med gummit , dvs det lossnar efter ett tag, min d1x fick limmas om.

Även d2x har jag fått stödlimma för att gummit inte skall ramla av eller lossna och därmed töja sig.
Mikael
 
Klassiskt fel (dvs "svampigt" gummi på greppet som släpper efter några års bruk) på gamla analoga EOS 1 och EOS 1n också på den tiden det begav sig.

Lite off topic men vill man ha tjocka mjuka gummibeklädnader blir det uppenbarligen lite svårt med limmningen. Verkar lättare att limma hårdare "plastgummi" till plast (som på tex Nikon D70, D80) än mjukgummi till metall (som tex D200, D2). Människan kan fara till månen men inte limma fast ett gummigrepp ordentligt på en kamera ;-) Innehåller månne det mjukare gummit silikoner som är ökända för att försämra vidhäftning av "allt till allt" (en bil med silikon på lacken tex från dörrlistsmörja går ju exempelvis inte att få vax att fästa på)?

/Matti
 
Senast ändrad:
Hi folks

Jag har fått gummit utbytt på min D2. Problemet är att det är fastsatt med dubbehäftane tejp. Det finns lim som fäster gummit permanent på kameran men det måste gå att få av eftersom det sitter en hel del skruvar under gummit som behöver lossas för servie och reparationer. nikon och dess serviceverkstäder har levt med detta problem sedan lång tid. Att få tag på ett fästämne som sitter fast och samtidigt går att ta loss. Känns kanske som om dom skulle behöva ändra på konstruktionen.

Mankan
 
Mankan G skrev:
Hi folks

Jag har fått gummit utbytt på min D2. Problemet är att det är fastsatt med dubbehäftane tejp. Det finns lim som fäster gummit permanent på kameran men det måste gå att få av eftersom det sitter en hel del skruvar under gummit som behöver lossas för servie och reparationer. nikon och dess serviceverkstäder har levt med detta problem sedan lång tid. Att få tag på ett fästämne som sitter fast och samtidigt går att ta loss. Känns kanske som om dom skulle behöva ändra på konstruktionen.

Mankan

Vad fick du betala för gummibytet ?

Kan vara bra att veta när det blir dags att byta på min D2 också, för det är väl bara en tidsfråga.

/kent.
 
Är det bara jag som ogillar gummigreppet ?

Jag tycker det känns kladdigt att hålla i, speciellt under varma förhållanden.

/kent.
 
Zoso skrev:
Är det bara jag som ogillar gummigreppet ?

Jag tycker det känns kladdigt att hålla i, speciellt under varma förhållanden.
Var det så från början? Det kan ju vara så att fett från huden sätter sig på gummit och bildar nån slags kludd som får gummit att bli klibbigt. Har du provat att torka av det med sprit eller liknande? Akta dig för att använda nåt för starkt bara, typ thinner eller bensin. Det förvärrar nog bara ännu mer.
 
Mankan G skrev:
Hi folks

Jag har fått gummit utbytt på min D2. Problemet är att det är fastsatt med dubbehäftane tejp. Det finns lim som fäster gummit permanent på kameran men det måste gå att få av eftersom det sitter en hel del skruvar under gummit som behöver lossas för servie och reparationer. nikon och dess serviceverkstäder har levt med detta problem sedan lång tid. Att få tag på ett fästämne som sitter fast och samtidigt går att ta loss. Känns kanske som om dom skulle behöva ändra på konstruktionen.

Mankan

Tog det långtid för dom att fixa problemet, jag kan nämligen inte vara utan kameran så värst länge just nu.
 
En sak för forumet????

Min kone har gått från mej!
Vad gör jag. Afonbladet, kronofogden, eller leverentören...inte fan.... fotosidan......
Kan du inte reklamera själv då?
????Erik J
 
Re: En sak för forumet????

fujicanon skrev:
Min kone har gått från mej!
Vad gör jag. Afonbladet, kronofogden, eller leverentören...inte fan.... fotosidan......
Kan du inte reklamera själv då?
????Erik J

Va jag förstår verkligen inte ?
 
Re: Re: Re: En sak för forumet????

fujicanon skrev:
Inte jag oxå!
Vilka banala problem ska vi behöva hanskas med här. Har du forsökt tala med din leverentör?
Lär dig ar läse mellan linjerna :))

Jag hade tänkt att åka förbi Nikon Servicen och kolla läget, men jag undrade bara hur långtid det hade tagit. Jag har läst någonstans att dom fixade ett liknande problem direkt på plats och väldigt snabbt. Vilket skulle passa mig bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.