Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gummiremmar till smalfilmsprojektorer

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl B

Medlem
Hej!

Var i mitt föräldrahem och fick för mig att titta på de gamla super8 (eller var det dubbel8) filmerna från min barndom. Startade upp projektor ett lampan lyste och allt var OK men den matade inte filmen. Det visade sig att samtliga drivremmar i gummi hade blivit pulver. Samma sak med projektor två. Är det någon som vet var man kan få tag i sådana remmar helst i Sthlm-området?

Hej!

Var i mitt föräldrahem och fick för mig att titta på de gamla super8 (eller var det dubbel8) filmerna från min barndom. Startade upp projektor ett lampan lyste och allt var OK men den matade inte filmen. Det visade sig att samtliga drivremmar i gummi hade blivit pulver. Samma sak med projektor två. Är det någon som vet var man kan få tag i sådana remmar helst i Sthlm-området?

Du bör vara mycket försiktig om det för dig är värdefulla filmer du tänker köra i en projektor som kanske inte fungerar korrekt. Det är t.ex. lätt hänt att perforeringen förstörs om filmen hamnar fel eller att filmen bränns om den stannar.

Jag lät kopiera all gammal smalfilm till datafiler hos en välrenommerad firma. Deras utrustning använder inte perforeringen i filmen så skaderisken är minimal. Urblekta färger blir förbättrade i bildbehandlingsprogram. De rengör filmen och lagar dåliga skarvar innan kopieringen. Jag valde att få filmen kopierad till HD-format, så är det åtminstone det bästa man kan få ur en 8 mm film för dagen. Skillnaden mot DVD är liten men finns där. DVD är ett hårt komprimerat format som är mindre lämpligt om man sedan vill redigera filmen själv.
Om ni är flera som är intresserade av att få en outslitlig kopia av filmen så blir det inte så dyrt om man kan dela på kostnaden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar